אני בן 64 וסובל ממחלת הסוכרת. האם מוטב שרמת הסוכר שלי בדם תהיה גבוהה או נמוכה?

"לתפיסתי, הדבר הכי טוב הוא להיות במצב מאוזן. כי גם רמת סוכר גבוהה מדי, או נמוכה מדי, עלולות להיות מסוכנות עבור חולי סוכרת. אם קשה להגיע למצב האופטימלי, דע שעדיף שמדדי הסוכר יהיו קצת יותר גבוהים מאשר שיהיו נמוכים. המזונות שאנחנו אוכלים משפיעים מאוד על רמת הסוכר בגופנו. הם נמדדים לפי אינדקס גליקמי המדרג את המזונות לפי מידת השפעתם על רמות הסוכר בדם. לצורך העניין, אם אתה בוחר לאכול תפוח אדמה, דע כי הוא בעל אינדקס גליקמי גבוה ונספג מהר בגוף. זאת לעומת הבטטה, שלמרות שהיא מתוקה, היא בעלת ערך גליקמי נמוך ונספגת בצורה איטית. אם אתה אוכל פרוסת לחם לבן, חשוב שתדע שהערך הגליקמי שלה יהיה גבוה, אבל אם אתה מורח על הפרוסה אבוקדו או טחינה, הערך יורד משמעותית. זאת משום שכשאנחנו מערבבים פחמימות ושומנים, הפחמימות נספגות יותר לאט בגוף, והדבר משפיע על רמת הסוכר שלנו בדם. להערכתי, כדאי שתפנה לקבל ייעוץ תזונתי על ידי תזונאית מהמכון לסוכרת כדי לבנות את התפריט המתאים לאורח חייך". 
אחת לשבועיים צץ לבני בן ה־12 פצע הרפס באזור השפתיים. הבעיה נמשכת שנים, ואנחנו לא יודעים מה לעשות. האם מלבד מריחת "זובירקס" בכל פעם שהילד מרגיש עקצוץ ליד השפתיים, יש משהו שיכול למנוע אחת ולתמיד את הופעת ההרפס?

"הרפס הוא וירוס שיושב בגוף. כאשר מערכת החיסון יורדת בגלל קצת מתח, שפעת, חום, נסיעה לחו"ל או כל סיבה שלא תהיה – הוא יוצא החוצה. לצערי, אי אפשר למנוע את הופעת ההרפס, אבל אם זה חמור ומתחיל להתפשט, אפשר לתת לילד טיפול מונע בכדורי 'זובירקס' או ב'ולטרקס' בעצת רופא הילדים. מעבר לזה, גש לבית טבע וקנה קפסולות של 'ל־ליזין'. נטילת שתי כמוסות ביום תוכל לצמצם את שכיחות ההתקפים. חשוב לי לציין כי חומצת האמינו 'ל־ליזין' לא מזיקה, ואפשר לקחת אותה באופן קבוע. אם אתה רואה שבמשך תקופה מסוימת אין לילד הרפס, תוכל להוריד את המינון ולתת לו רק כמוסה אחת ליום".
בעברי הייתי חולה אונקולוגית, וכיום אני חווה גלי חום, חולשה ועיכובים במחזור. איזו בדיקה עלי לעשות כדי להבין את המצב ההורמונלי שלי היום?
"אני ממליץ לך לפנות לגינקולוג, ואולי אפילו לגינקולוג המתמחה בגיל המעבר. כך תוכלי לעבור את כל הבדיקות הרלוונטיות ולהבין את מצבך. יכול להיות שאת חווה את גיל המעבר מוקדם, ולכן סובלת כרגע מגלי חום".

לפני כעשור חליתי במחלת הנשיקה, ואני עדיין סובלת מדי פעם מחולשה פיזית המלווה בחום נמוך ובכאב גרון. לעתים אני מרגישה תחושת בעירה שורפת בעור, בעיקר באזור הגב והבטן. מה דעתך?
"אין שום סיבה שכעבור עשר שנים עדיין תרגישי סימפטומים הקשורים למחלה. יכול להיות שיש לך משהו אחר, כמו וירוס. לדעתי זה לא קשור למחלת הנשיקה, אלא אולי למשל לווירוס הרפס שיכול מדי פעם להתלקח ולגרום לתחושת כאבים. חשוב שתפני לרופא כדי שיבדוק אותך בזמן שזה קורה".
אני בת 55, ולפני כחודשיים גיליתי שאני סובלת מדורבן בעקב כף רגל שמאל. ניסיתי כמעט הכל, אבל דבר לא הצליח לסייע לי. האם טיפול בזריקה יכול לעזור?
"האפשרות הראשונה לטיפול בדורבן היא באמצעות מדרס ייעודי שיכול לעזור, אבל אני פחות ממליץ עליו. מעבר לזה, אפשר לפנות לטיפול בגלי הלם או לפנות לרופא מומחה כדי לקבל זריקה מקומית. יש כמה סוגי זריקות - זריקת קורטיזון או זריקה מחומר טבעי. המלצתי היא שתפני לאורתופד ותסמכי על מה שהוא יבחר לעשות".

לפני כמה שבועות עברתי בדיקת דם והתגלה שרמת ה־TSH שלי גבוהה. האם פעילות יתר של בלוטת התריס ללא סימפטומים היא מסוכנת?
"פעילות יתר של הבלוטה מופיעה עם TSH נמוך, ואילו אצלך הוא גבוה, וזה מתאים לתת־פעילות. עודף פעילות מטבולית משולה למנוע שעובד מהר מדי. גם אם האוטו נוסע טוב, זה לא בריא למנוע. זאת אומרת שאם את עובדת על טורים גבוהים, וגם אם את מרגישה בסדר ואין לך שום תופעות לוואי, עלייך לפנות לאנדוקרינולוג ולקבל טיפול. מעבר לזה, יכול להיות שהרופא ימליץ לך לעבור שוב אולטרסאונד של בלוטת המגן. אם אכן רמת ה־TSH שלך גבוהה, ככל הנראה חסר לך הורמון בלוטת המגן, ולכן 'המנוע' שלך עובד לאט מדי. אנא גשי לאנדוקרינולוג שיחליט אם את אכן זקוקה לתוספת טיפול". 

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM