לפני חמש שנים פתחנו אשתי ואני יחדיו סלון יופי לילדות החוגגות בת מצווה. עד לפני שנה הייתי שכיר, אבל לפני כמה חודשים התמסרתי לחלוטין לניהול העסק. בחודשים יולי, אוגוסט וספטמבר אין לנו עבודה וההכנסה יורדת. אנחנו שומרים גרוש לבן ליום שחור, ואת הכסף שאנחנו מרוויחים כל השנה שומרים לחודשים שבהם אין עבודה. יש לנו 100 אלף שקלים ששוכבים בחיסכון, ואנחנו מתלבטים אם לקנות דירה להשקעה. מה דעתך?


"קודם כל, דירה קטנה לא רלוונטית עבורכם. ההון הראשוני שלכם יחייב אתכם לקחת משכנתה, ואז כשתשכירו את הדירה כל השכירות שתרוויחו תלך למשכנתה. לתפיסתי, כשרוצים להזניק כסף שלא באמצעות נכסים, האפשרות הטובה ביותר היא השקעה בשוק ההון. בשוק ההון יש שני מסלולים עיקריים - אגרות חוב או מניות. הסיכון בשוק ההון עולה ביחס הפוך לתקופת הזמן שבה הכסף מושקע. שוק ההון רלוונטי רק להשקעות לתקופות ארוכות, תוך הבנה שאי אפשר לגעת בכסף כל עוד הוא מושקע. אם יש לך, לצורך העניין, רק שלושה חודשים להשקיע את הכסף - אל תתקרב לשוק ההון, וגם לא לאיגרות חוב. אם אתה יודע לשמור את הכסף בצד ולא לגעת בו, תיפתח בפניך האופציה של קרנות נדל"ן, למשל. שם אתה יכול להשקיע 100 אלף שקלים בקרן, שזו אופציה שמניבה יפה תשואות שוטפות. יזם שמגייס כספים עבור הפרויקט שלו, מגייס כסף מקרנות הנדל"ן. אם תשקיע שם את כספך לארבע שנים, תוכל להלוות לו את הכסף ולקבל עד 10% תשואה, וגם בטאבו יירשם כאילו קנית דירה בעצמך. הכסף צריך להיות מושקע לטווח של כמה שנים ועליך לדעת שלא תיגע בו".



אני בעל חברה שקיימת קרוב לחמש שנים, אבל מתקשה לייצר תזרים מזומנים. על הנייר זה נראה כאילו יש לנו מחזורים יפים ואחוזי רווח נאים - אבל בפועל אנחנו תמיד חווים קושי תזרימי גדול מאוד. למען האמת, אני כבר די אובד עצות איך להתמודד עם זה. רואה החשבון שלי מציג לי נתונים שמראים שאנחנו חברה עם רווח של 30% - אז איפה הכסף נמצא בפועל?


"כאדם שעובד הרבה מאוד שנים בתחום הזה, אני אומר שהדוחות לא מלמדים אותנו שום דבר על הכסף. הם מציגים תמונה כללית על המצב שלנו, אבל לא מספרים לנו את סיפור התנהלות הכסף - איך גובים, איך נראה התזרים, מתי מוציאים כסף, מתי מרוויחים אותו ואם כל המשתנים נלקחו בחשבון. לכל הדברים הקטנים האלה יש משמעות. לתפיסתי, עליך לבדוק לעומק כיצד מתנהלת הגבייה שלך. לצורך העניין, אני עבדתי עם הרבה מאוד חברות כמו שלך, וכמעט 100% מבעלי החברות לא ידעו את המשמעות של שוטף פלוס 90, כך שאני חושב שהתשובה שלך נמצאת בתמחור שלא מביא בחשבון את כל הגורמים. כפתרון להתנהלות כלכלית נבונה יותר, אני מציע לך לשכור את שירותיו של מנהל תזרים, שאפילו אני נעזר בו לפעמים. מומלץ לעשות את זה פעם אחת. בעיני זה דבר חשוב מאוד להתקדמות העסקית שלך".


אני בת 80, אם לשלושה ילדים ובעלת דירה ששווה כ־3.5 מיליון שקלים. לאחר התלבטויות רבות אני מעוניינת לסגור חוב קטן שיש לי, לסייע לילדיי, וגם לשמור על רמת חיים נורמלית. התייעצתי עם הרבה אנשים, ונותרתי מבולבלת מאוד. כיצד לדעתך עלי להתנהל - האם למכור את הבית ולעבור לדיור מוגן או לבחור במשכנתה הפוכה כפתרון כלכלי?



"לפני שאני מייעץ למישהו, אני בוחן את מצבו ורואה מהם הדברים שחשובים לו. אנשים שנתנו לך רעיונות פיננסיים לא ניתחו את המקרה לגופו, לכן את מבולבלת. מהמילה הראשונה שלך אני מבין שאת לא באמת רוצה למכור את הדירה שבה את מתגוררת. הרעיון למכור את הנכס ולעבור לדיור מוגן צריך לרדת מהפרק, ויפה שעה אחת קודם. אדם שהגיע לגבורות ורוצה לחיות את חייו לפי צפונות לבו ורצונותיו - לא צריך למהר לעשות צעדים דרסטיים כאלה. במקרה הזה נדמה כי משכנתה הפוכה מתאימה לכל הפרמטרים. תוכלי להישאר להתגורר בבית, לשלם את החוב ובה בעת גם לסייע כלכלית לילדייך.


מדובר בהלוואה לכל מטרה שאינה מוגבלת בזמן, ולכן אין צורך להחזיר אותה בכל חודש. מלבד זאת, גם לא צריך לעשות ביטוח חיים, כפי שעושים במשכנתה רגילה".