גל הקור שהתחולל היום (שני) בישראל צפוי להימשך גם הלילה, אך החל ממחר תחול עלייה הדרגתית במידות החום. לפי השירות המטאורולוגי בבית דגן, מחר תחול עלייה קלה בטמפרטורות אך ימשיך להיות קר מהרגיל. משעות הצהריים צפוי גשם מקומי בצפון הארץ ובמרכזה.

ביום רביעי ימשיכו לרדת גשמים מקומיים בצפון הארץ, והם ייפסקו בהדרגה משעות אחר הצהריים. במהלך היום תחול עלייה ניכרת במידות החום במרכז הארץ ובדרומה. מגמת ההתחממות תימשך גם בימים חמישי ושישי, והטמפרטורות כבר יהיו גבוהות מהממוצע.

גל הקור בשיאו ולמרות שהחזאים צפו שלג קל שלא ייערם, כוסו יישובים רבים ברמת הגולן בפתיתים לבנים ונצבעו בלבן. שלג קל ירד גם באזור חברון והטמפרטורה בירושלים עמדה על 0 מעלות. באתר החרמון צנחה הטמפרטורה אל מתחת לאפס ונרשמו בו 9 מעלות. בקיבוץ עין זיוון, הממוקם בצפון רמת הגולן, זכו אורחי כפר הנופש ליהנות מהשלג שנערם במתחם, ויצאו מהחדרים המחוממים כדי לשחק בו. 

שלג בקיבוץ עין זיוון. צילום: תיירות עין זיוון

ידידיה זהבי, שנופש במקום יחד עם משפחתו, סיפר כי "הגענו לנופש בעין זיוון בגלל המיקום והחדרים הנהדרים, כמובן שקיווינו שיירד שלג, אך הופתענו והתרגשנו מאוד כולנו כשאכן החל לרדת שלג שנערם וצבע את כפר הנופש בלבן. מחזה השלג הירוד מהווה חגיגה לעיניים, בהחלט חוויה נהדרת של חורף".

חברת החשמל פרסמה כי הערב נשבר שיא הביקוש לחשמל בחורף הנוכחי ועמד על 13.182 מגאווט. שיא הבקוש בחורף הקודם היה בתאריך ה-19 בינואר 2019 ועמד על 13,060 מגוואט. שיא הביקוש לחשמל בכל הזמנים נרשם בקיץ האחרון, בתאריך ה-17 ביולי 2019, והוא עמד על 13,526 מגוואט .

בתוך כך, גם מפלס הכנרת ממשיך לטפס מעלה ולהתקרב אל המפלס העליון. מרשות הכנרת נמסר כי מפלס האגם עלה ב-4 ס"מ במהלך היממה שחלפה, והוא עומד היום (שני) על 210.04- מטרים, דהיינו מטר ו-24 סנטימטרים לכנרת מלאה.

מידות החום הצפויות הלילה ומחר: בירושלים מ-6 מעלות במהלך היום עד 1- בשעות הלילה, בתל אביב 6 מעלות עד 13, בחיפה 4 מעלות עד 8, בצפת (1-)-6, בקצרין 1-10, בטבריה 2-14, בנצרת 1-11, בעפולה 3-12, בבית שאן 2-12, בלוד 5-15, באשדוד 6-14, בעין גדי 9-15, בבאר שבע 5-12, במצפה רמון 2-9 ובאילת 21 מעלות בשעות היום ו-8 מעלות בלילה.

שלג בקיבוץ עין זיוון. צילום: תיירות עין זיוון
שלג בקיבוץ עין זיוון. צילום: תיירות עין זיוון

שירותי החירום וההצלה והרשויות המקומיות נערכו בהתאם בשל גל הקור שפוקד את ישראל ביומיים האחרונים. מידות החום בלילה החולף הגיעו למינוס תשע מעלות בחרמון, מינוס חמש מעלות במרום גולן, מינוס שתי מעלות בצפת ואפס מעלות בירושלים.

אתמול הוכרז ברשויות המקומיות על היערכות מיוחדת, שכללה הכנת אלפי שקי מלח, שיפוזרו בכבישים שבהם תיווצר שכבת קרח, והמפלסות לפינוי השלג, אם אכן ייערם, הועברו למצב הכן. עם זאת, על פי התחזית, צפוי שלג קל בפסגות הרי הצפון, וייתכן שגם בפסגות הגבוהות של הרי המרכז. בירושלים לא צפוי להיערם שלג.

אבל לנוכח החשש מהיווצרות קרח, בעיריית ירושלים הוחלט כי הלימודים מחר יחלו בשעה 9:00. "חשוב לא לסכן את הילדים המגיעים למוסדות החינוך", הסבירו בעירייה. ראש עיריית ירושלים משה ליאון אף קיים ישיבת היערכות מיוחדת בנוגע לאפשרות שיהיה צורך בפינוי צירי תנועה וסיוע לקשישים בודדים ומעוטי יכולת בבתים.

רכבל קפוא באתר החרמון. צילום: אתר החרמון
רכבל קפוא באתר החרמון. צילום: אתר החרמון

גם בצפת נרשמה היערכות חירום. ראש העירייה שוקי אוחנה הורה על יצירת קשר עם האוכלוסייה המבוגרת בעיר, במטרה להעניק לה כל סיוע נדרש. במקביל, בעירייה נערכו עם כלים כבדים להבטחת התנועה בצירים המובילים לבית החולים זיו, המשרת את הגליל העליון וצפון רמת הגולן.

לקראת גל הקור, צבאו מאות דרי רחוב בתל אביב על מקומות המחסה בעיר. "יצאנו למבצע לאיתור דרי רחוב שנכנסו לחדרי מדרגות וחצרות של בניינים, כדי להציע להם להגיע אלינו לפחות לשני הלילות הקרובים", סיפר אופיר אמינוב, המנהל ביחד עם מתנדבים נוספים את ההוסטל "קורת גג" ברחוב צ'לנוב שבדרום העיר. "יש לנו 60 מיטות, וכבר הוספנו 20 מזרנים, ועכשיו אנחנו מספקים שמיכות חמות ומנסים למצוא מקום לכל אחד. ההיענות רבה, דרי הרחוב מחפשים פינה חמה".

שלג כבד באתר החרמון. צילום: אתר החרמון
שלג כבד באתר החרמון. צילום: אתר החרמון

מעיריית תל אביב נמסר כי תוגבר מערך השירותים החברתיים. ניידת מיוחדת של היחידה לטיפול בדרי רחוב פועלת בכוחות מתוגברים ויוצאת בכל שעות היום והלילה לשטח, כשהיא מצוידת בשתייה חמה ובשמיכות. דרי רחוב שיאותרו יפונו לשלושת הגגונים העירוניים, או למקלט ייעודי נוסף שנפתח במיוחד ללילות החורף הקרים. דרי רחוב שיסרבו להגיע לגגון או למקלט, יקבלו שמיכה חמה, כוס תה, חולצות תרמיות וחימומיות.

"גל הקור עלול לפגוע בחיות המחמד", אומר הווטרינר ד"ר גיל שביט מיסוד המעלה, המתריע כי יש להיערך לשמירה על חיות המחמד בימים אלה. לדבריו, "כולנו נערכים לשמירה והגנה על עצמנו מגל הקור, אבל מה עם חיות המחמד שלנו? חתולים וכלבים, כמו יתר בעלי דם חם, חייבים לשמור על טמפרטורת גוף קבועה על מנת להתקיים. בחורף, כשקר וגשום, יורדת גם טמפרטורת הגוף של בעלי החיים וחובה עלינו להגן עליהם".

ד"ר שביט ציין עוד כי כמו בני האדם, כשטמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל־36 מעלות נכנסות חיות הבית למצב של היפותרמיה - ירידה במצב ההכרה ובשיקול הדעת, רעד בשרירים, דופק איטי ולא סדיר, ירידה בשליטה מוטורית וירידה בקצב הנשימה. ד"ר שביט ממליץ לנסות ולהשאיר את חיות המחמד בבית החם והמוגן, ולכלבים החיים מחוץ לבית - יש לדאוג למלונה אטומה למים, המוגבהת מעט מעל פני הקרקע.

על פי תחזית השירות המטאורולוגי, גל הקור הקיצוני יימשך גם הלילה. מחר תחול עלייה קלה במידות החום, אך עדיין יהיה קר מהרגיל. ייתכן גשם מקומי בצפון הארץ ובמרכזה. ביום רביעי צפויה עלייה ניכרת בטמפרטורות - וגל הקור הקיצוני יגיע לסיומו.