המערכת החורפית שהגיעה אתמול לאזורנו גרמה לשיטפונות ולהצפות ברוב אזורי הארץ. האם מקרי קיצון שכאלה היו קיימים מאז ומתמיד, או שמא מדובר בהשלכות של ההתחממות הגלובלית? שרון וכסלר, חזאית "כאן 11", התארחה הערב (חמישי) בתוכניתם של פרופ' אריה אלדד ורוני בר און ב-103FM ואמרה כי "זה חלק ממשבר האקלים, תוצאה של ההתחממות הגלובלית והפגיעה של בני האדם בטבע. אירועי הקיצון הופכים להיות תכופים יותר, ואנחנו רואים את זה על בשרינו".

הצפות במרכז הארץ. צילום: אנשי הדממה בפייסבוק

חזרתם בכל הכוח אחרי שבת שעברה.
"האמת שזה די מדהים. מדובר במערכת שנייה, ועוד לא עבר שבוע. יש שוב דגש על מישור החוף וכמויות עצומות של משקעים בפרק זמן קצר. המחזות האלה מתחילים לחזור על עצמם, כלומר, אם בעבר שיטפונות כאלה היו מתרחשים בתדירות יותר נמוכה, שוב היינו רואים את האזורים עם התשתיות הלא טובות מוצפים במים. אגב, הרבה פעמים זה בכלל לא קשור לתשתיות. הן פשוט לא עומדות בכמויות כה גדולות של משקעים בפרק זמן קצר. אני אתן לכם דוגמה לכמות המשקעים שירדה לנו הפעם: בנהריה כמות המשקעים עומדת על 111 מילימטרים, באשקלון 118 מילימטרים, בתל אביב ירדו היום עד לשעות הצהריים 60 מילימטרים, אבל בכפר הירוק שלא רחוק משם ירדו 110 מילימטרים". 

איך אתם עוקבים אחרי המשקעים?
"קודם כל יש לנו את השירות המטאורולוגי, ויש לו את תחנות המדידה שלו. מעבר לזה, אנחנו מתחילים לראות שוב ושוב אירועי קיצון. הקיצון הפך לסטנדרט. לתפיסתי, מדובר במשהו שהוא חלק ממשבר האקלים. ההתחממות הגלובלית והפגיעה שלנו בטבע. אנחנו רואים את זה על בשרנו. שימו לב כמה גשם ירד בשבוע שעבר, וכמה גשם יורד ביומיים האחרונים. זה לא משהו חדש שיש אירועי קיצון, אבל אנחנו רואים שאירועי הקיצון הופכים תכופים. אנחנו רואים את זה בכל העולם".

פעם אמרנו שכל בית צריך מרפסת. עכשיו כל בית צריך סירה מתנפחת?
"בסופו של דבר התקנות בנויות על מצב ממוצע ולא קיצון, אבל שוב אדגיש, הקיצון הפך למצב סטנדרטי".

מחפשים את השיטפון

ובעוד רבים ברחבי הארץ סובלים ממזג האוויר החורפי ומההצפות הקשות, יש מי שדווקא הפך את השיטפונות לתחביב: אורי בן דוד, צייד שיטפונות, סיפר לאלון גל ולליאת רון בתוכנית "איפה הכסף" כיצד הוא ונוספים מחפשים את השיטפונות באזורים שונים במדינה.

אז איפה היית היום?
"היום היינו באזור ים המלח. מה שקורה הוא שחזאים אומרים שיירד גשם, ואנחנו מחכים בפתח עוגני הניקוז במקומות הנמוכים יותר שמהם יוצאים המים. יש לנו לווין של 'מקורות' שמכסה עד אזור צפון ים המלח, ולפיו אנחנו יודעים לאן ללכת. חוץ מזה, יש מכ"ם גשם ירדני, וגם הרבה חבר'ה שמנהלים עמודי פייסבוק שיש בהם תחזיות מזג אוויר שהם בעצם מפרשים".

מה ההתרגשות מאחורי צייד השיטפונות?
"ההתרגשות היא לראות את העוצמה של הטבע. כשאתה רואה את נחל פארן זורם 250 ולפעמים אפילו 300 מטר רוחב עם גלים, ואתה לא יכול להכניס את הרגל - אתה עומד פעור פה מול העוצמה. צריכים להיות שם בשביל לחוש את זה. להגיע לשם זה גם סיפור, כי צריכים להגיע לפני השיטפון. זה גם משהו שצריך להתכוון אליו".

איך אתה לא מסכן את עצמך?
"כשאנחנו יודעים שעומד להיות מזג אוויר קשה, אנחנו תופסים מקום גבוה הרבה לפני השיטפון. יש לנו ניסיון רב סביב הדבר הזה".

נקלעת פעם לאיזו בעיה?
"ברוך השם לא יצא לנו להיכנס למקומות כאלה. אנחנו מאוד אחראים מבחינת שמירה על החיים שלנו".

משהו השתנה פה נכון? אתה מרגיש שיש יותר גשם בשנים האחרונות? שמזג האוויר השתנה? 
"אני מרגיש את השינוי. השנה למשל יש צפיפות גדולה בין הגשמים המקומיים. יש שיטפונות קצרים ומפתיעים לעומת מה שהיה בשנים שעברו".