עמית דובדבני וארז אייזן, חברי הרכב הטראנס הפסיכדלי הישראלי "אינפקטד מאשרום
אינפקטד מאשרום ותזמורת המהפכה מבצעים את Becoming Insane בחזרות. צילום: יוני הנשיא
", מקיימים פעם אחת בשנה הפקת ענק בישראל, שהצליחה בחמש השנים האחרונות למלא את "הלייב פארק" בראשון לציון עד אפס מקום. לאחר שבשנה שעברה נאלצו להזיז את תאריך ההופעה בעקבות הגשמים, החליטו חברי ההרכב שלא לקחת סיכונים ולקיים הפעם את ההופעה במקום סגור - ביתן 1 בגני התערוכה בתאריך ה-7 לפברואר. אבל מיקום ההופעה הוא בערך הסיכון היחידי שהם לא מוכנים לקחת, כאשר בצעד נועז החליטו השניים להרים מופע שלם עם תזמורת המהפכה של זהר שרון ורועי אופנהיים. מבלי להלאות אתכם יותר מדי - התוצאה נשמעת מדהים.

בחזרות שנערכו בזאפה הרצליה סיפרו חברי ההרכב ל"מעריב אונליין" על המופע החדש. התזמורת, בניצוחו של אופנהיים, משתלבת היטב עם החומרים של אינפקטד מאשרום, והאווירה בחזרות נינוחה מאוד. "איזה כיף פה", חוזר ואומר אופנהיים לנוכחים כל כמה פעמים, לא מפגין שום סימני לחץ. בזמן הקטעים המוזיקליים, אין אף אחד בחדר שנשאר אדיש - כולם מזיזים את הראש למעלה ולמטה, רוקעים ברגליים, חלק אפילו שוברים את הרצינות לחלוטין ורוקדים. כבר עכשיו, חודש לפני ההופעה, אפשר לקבוע בוודאות שאינפקטד מאשרום ותזמורת המהפכה הם שילוב מדהים. עכשיו הם מדברים כבר על אלבום שלם ביחד, "אבל מוקדם עדיין להתחייב", אומר דובדבני. "אנחנו מאוד רוצים להקליט את זה ולשחרר דיסק, אני מאוד מקווה שזה יהיה קצת יותר ממופע".

אילו חומרים נראה על הבמה?
דובדבני: "רפרטואר שלם של חומרים ישנים וחדשים, מכל אלבום שלנו יש נגיעה, כולל הראשון, השני והאחרון. עיבדנו את כל הקטעים מחדש עם התזמורת, כולל החלקים שיהיו עם הדי. ג'יי בליס והזמר טונה. כל המופע כולו הולך להיות בליווי של התזמורת".

איך חשבתם על הרעיון?
דובדבני: "כבר שנים אנחנו רוצים לעשות עיבודים קלאסיים וגם ביצענו דבר כזה בעבר. המחשבה על המופע הזה הייתה לקחת את החומרים המרקידים יותר שלנו ולהכין אותם עם עיבודים קלאסיים, כדי לפגוע בקהל שאוהב את אינפקטד מאשרום. רוב הקהל שלנו מגיע לא בשביל הצ'יל-אאוט אלא בשביל הקטעים המרקידים, אז רצינו להעלות אותם עם התזמורת. הבעיה הייתה שהחומרים שיעלו הם מכל אלבום ואלבום, ככה שיש קטעים שהיינו צריכים לעשות אותם מחדש לגמרי כדי שיהיה להם סאונד עכשווי. זה היה מאתגר, עבדנו על זה כמעט חצי שנה".

דובדבני ואייזן מבטיחים שנראה על הבמה החייאה של הקלאסיקות הישנות, לאחר ששחזרו מחדש את כל הקטעים מהעבר. השניים, שמופיעים ביחד כבר מעל 20 שנים, שיתפו פעולה לאורך התקופה עם אמנים רבים מהארץ ומחו"ל, ביניהם טונה ובליס שיתארחו במופע הקרוב. "התחברנו למילים של טונה ולקטע שלו", הם אומרים. "בליס היה אמור להופיע איתנו בשנה שעברה, אבל נאלצנו להזיז את ההופעה בגלל הגשם והוא היה צריך לטוס להופעה בגרמניה. שיתוף הפעולה איתו בא לנו באופן טבעי, יש לנו כבר שני קטעים איתו ועכשיו יהיה השלישי. כיף לנו לעבוד ביחד".

"אוהבים לעשות מוזיקה". ארז אייזן. צילום: יוני הנשיא

"רואים מה הצעירים עושים ומנסים להביא את זה מחדש למוזיקה שלנו". עמית דובדבני וארז נץ. צילום: יוני הנשיא

 
אתם עושים הרבה שיתופי פעולה.
"כן, זה מעניין אותנו להביא אוזן שלישית, לא רק שנינו באולפן".

איך החיבור ביניכם מחזיק באמת כל כך הרבה זמן?
אייזן: "אנחנו יודעים לשים את השטויות בצד. יש לנו מין הבנה כזו, שגם אם עולה סיטואציה כלשהי שיכולה להוביל למריבה, זה לא ברדאר שלנו בכלל".

דובדבני: "אין לנו זמן לריב", הוא צוחק.

ארז: "יש לנו מריבות על מה נאכל עכשיו".

דובדבני: "ברצינות, יש לנו חיים משפחתיים מאוד עסוקים, אז כשאנחנו לא ביחד אנחנו מפרידים כוחות. בעבודה אין לנו יותר מדי זמן לריב. אם אנחנו רבים עם מישהו אז אנחנו רבים עם נץ (ארז נץ, הגיטריסט), מרביצים לו".

נץ: "כן, אני הבוגר".

איך אתם מצליחים להמציא את עצמכם מחדש בכל אלבום? זה עדיין בוער בכם?
אייזן: "אנחנו פשוט ממש אוהבים לעשות מוזיקה, נכנסים לאולפן וכיף לנו. זה לא איזה תיק כמו ללכת לעבודה, אלא בשבילנו להיכנס לאולפן זה אומר שלא צריך לעשות כלום, רק לעשות מוזיקה".

דובדבני: "לגביי ההמצאה מחדש, אנחנו עוקבים הרבה אחרי אמנים צעירים. אני שומע הרבה אנשים שאומרים שההשראה שלהם מגיעה מאמנים מלפני 30 שנה, אבל אני וארז הולכים לראות מה הצעירים עושים, נגנבים מזה ומנסים להביא מחדש למוזיקה שלנו. לכן כל אלבום מביא משהו חדש ושונה".

נץ, הגיטריסט, מבקש להוסיף על דבריו של דובדבני. "אני עם אינפקטד כבר 14 שנה, אבל אני עושה גם דברים אחרים", הוא אומר. "אני מסביר לתלמידים שלי תמיד שאינפקטד זו להקה שיש לה אומץ. אם הם שומעים משהו שהם נדלקים עליו, לא אכפת להם מאיפה מגיעה המוזיקה או בן כמה מי שמכין אותה. הם הופכים את זה להשפעה נכונה עכשווית. הפתיחות והאומץ של הלהקה היא נורא יפה, הם מעניינים ואתה לעולם לא יודע מה הם יעשו". דובדבני, בתגובה, לא נשאר אדיש לדברים ואומר: "במילה אחת, אנחנו מדהימים". (צוחק)
 
אינפקטד מאשרום ותזמורת המהפכה בחזרות. צילום: יוני הנשיא


לאלבום החדש שלהם, ה-11 במספר, נתנו השניים כמיטב המסורת שם הזוי במיוחד - Head of NASA and the 2 Amish Boys. "השמות מגיעים בדרך כלל מרעיון מצחיק או מטומטם כשאנחנו בדרכים", חושף דובדבני. "הכל מתחיל בדאחקה, אבל אחר כך המעריץ יושב בבית וחושב לעצמו מאיפה השם הזה הגיע, עושה תחקירים והכל. אחר כך זה תופס צביון ועולם שלם על ידי המעריצים בלי שאנחנו עושים כלום בכלל, אני רק מביא שם הזוי ונותן להם לזרום. לפעמים אני לוקח תיאוריה טובה של אחד המעריצים ומאמץ אותה".

אתם יודעים איך אתם רוצים שקטע ייראה כשאתם מתחילים לעבוד עליו? למשל בהופעה עם תזמורת המהפכה.
דובדבני: "אנחנו יודעים איך אנחנו רוצים שזה ייראה, אבל לאו דווקא זה תמיד ייצא ככה. יש לנו רעיון, ככה אנחנו רוצים שזה יישמע, אבל בדרך זה מקבל תפנית. במיוחד בהופעה הזו".

אייזן: "קראנו את התווים שהם כתבו ל-Becoming Insane למשל, בגרסה מאוד בסיסית, וזה לא היה כזה מרשים כשאתה קורא את התווים. אבל אז ראינו אותם מנגנים והם הפתיעו אותנו, קלטנו איזה פצצה זה נשמע באמת".

כמה זמן תהיה ההופעה?
דובדבני: "שעתיים אני מאמין. סליחה, שעתיים ודקה. הדקה הזו מאוד חשובה".
"שומעים גם צ'ייקובסקי וגם ריהאנה". רועי אופנהיים מנצח על התזמורת. צילום: יוני הנשיא


"אהבה ממבט ראשון"

רועי אופנהיים, שהקים את תזמורת המהפכה לצד זהר שרון ומנצח עליה במהלך החזרות, כבר מנוסה בשיתופי פעולה עם אמנים. תזמורת המהפכה שיתפה פעולה בעבר עם אמנים רבים, ביניהם הדג נחש ודודו טסה, ובהמשך תעלה במופעים גם עם ברי סחרוף ואסתר רדא. לדבריו, שיתוף הפעולה של תזמורת קלאסית ביחד עם הרכב טראנס הוא דווקא לא נדיר. "פעם זה היה ככה, אבל עכשיו בעולם הרבה נכנסים לסימפוניק סאונד. בארץ זה לא היה עדיין, אבל לנו בתזמורת המהפכה תמיד יש סקציה אלקטרונית כחלק מהסאונד. פה זה פעם ראשונה שיש לנו ממש פייט. זאת אומרת, אנחנו רוצים להביא את הסאונד האקוסטי שלנו. בהופעה הזו יש ממש טנגו ודו קרב בין האקוסטי לאלקטרוני".

מי התחיל עם מי?
"הם פנו אלינו ואנחנו אמרנו כן. זו הייתה אהבה ממבט ראשון".

איך העבודה עם אינפקטד?
"יש כאן משולש. יש את אייזן ודובדבני, ששולחים טראקים ראשונים שעוברים תיווך דרך אוהד בן אבי ואסף דר שמתרגמים את זה לתזמורת, מה יצלצל טוב ומה לא יצלצל טוב. זה כמו שאתה יודע לצייר טוב בעיפרון, אבל כשנותנים לך צבעי מים אתה צריך לתרגל קודם את המכחול. צריך לתרגל את הטכניקה. אני יושב איתם ובודק איך אפשר לדייק את זה להרכב הספציפי שיש לנו, ואז זה חוזר אליהם למשוב, הלוך ושוב".

"הקלאסי והאלקטרוני הם שני עולמות שונים כביכול", אומר אופנהיים. "אבל אמרתי לאינפקטד שהם כאילו בחרו ב-30-40 אנשים שבאים להופעות שלהם, נתנו להם כינור, צ'לו וחצוצרה והעליתם אותם לבמה. זו לא באמת תזמורת, אלא אנשים שמנגנים כמעט את כל סוגי המוזיקה".

"יש סוג של הנחת יסוד מוטעית, שהייתה נכונה פעם, שנגן קלאסי שומע בעיקר את צ'ייקובסקי, אנטון ברוקנר, גוסטב מאהלר ואחרים", הוא מוסיף. "היום, בגלל כל הפלטפורמות שיש, הנגנים שומעים גם צ'ייקובסקי וגם ריהאנה, הכל נמצא. החבר'ה שמנגנים בתזמורת המהפכה הם חבר'ה שיכולים לנגן טראנסים, ג'ז, מוזיקה קלאסית ואחרים. צריך להתייחס לתזמורת כמו כלי נגינה ולא כמו ז'אנר. כמו שעל גיטרה אפשר לנגן גם פינק פלויד וגם וגם באך, ככה עם תזמורת, אפשר לנגן אפילו את אינפקטד מאשרום".

צילום: יוני הנשיא

"תהליך ארוך של יצירה מקורית". תזמורת המהפכה. צילום: יוני הנשיא
 זה היה החזון כשהקמתם את תזמורת המהפכה?
"כשהקמנו אותה לא ידענו מה אנחנו עושים, וגם היום לא. אני יכול להגיד לך שאני מנצח בסימפוניה בחיפה, שם אני עושה את המוזיקה הקלאסית. הדבר שמעניין את תזמורת המהפכה הוא יצירה מקורית ולא ביצוע. אנחנו עושים כל פרויקט ככלי נגינה, חוברים לעוד מוזיקאים, בימאים, אנימטורים או רקדנים ויוצרים תהליך הרבה יותר ארוך של יצירה מקורית".

אתה נראה מאוד משוחרר, כל הזמן אומר שכיף לך, אין לחץ?
"יש המון. אבל, התפקיד שלי הוא איכשהו להושיב על שני החבר'ה של אינפקטד את כל התזמורת, אז אני לא יכול להרשות לעצמי להיות לחוץ. אני תופס את עצמי בפרויקטים כאלו כמו טייס בואינג: המקומות הקריטיים הם ההמראה והנחיתה, אבל כשאתה משייט כבר בגובה התזמורת פשוט רצה ואני יכול ליהנות. אם חס וחלילה נשרף מנוע, או שיש תקלה, אז צריך את הטייס בחזרה שיחזיר את הכל לעבוד. יש כאן מוזיקאים מדהימים שיודעים איך לנוע בתוך הדבר הזה".

מחירי הכרטיסים, בין 234 ל-294 שקלים, לא גבוהים במיוחד ביחס להופעות אחרות בישראל, במיוחד כשמדובר בשני הרכבים ותיקים בעלי רפרטואר עשיר, שמתאחדים להופעה היסטורית על במה אחת. החגיגה השנתית של אינפקטד מאשרום בראשון לציון תגיע בכל העוצמה לגני התערוכה בתל אביב ב-7 לפברואר, והטירוף יגיע ביחד איתה.