אחוז ההצבעה של הערבים בבחירות הארציות בישראל פחת בצורה דרמטית בשני העשורים האחרונים, כאשר באפריל 2019 נרשם שיעור ההצבעה הנמוך ביותר - פחות מ-50%. בסבב השני, לאחר שהמפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת התאחדו מחדש, שיעור ההצבעה טיפס ל-59%. "המצביעים הוציאו לנו כרטיס אדום", אמרו ראשי הרשימה שהתעשתו אז ברגע האחרון.

נכון לשעה 20:00 נתוני ההצבעה במעוזי המגזר עומדים על 53% בנצרת, 55% בכפר כנא, 59% בעילבון, 53% בכפר יאסיף, 58% בכפר קאסם ו-54% בכפר מנדא.

חברי הרשימה המשותפת החלו להילחץ בסביבות השעה 16:00, אז נרשם שיעור ההצבעה נמוך ביחס לבחירות הקודמות. בחלק מבתי הספר התחילו לזרז את הפעילים, כדי שאלה יעברו בין הבתים וייקחו את המצביעים לקלפיות. הנהגת הרשימה המשותפת סיירה בכל הקלפיות, וקראה למצביעים לצאת בהמוניהם, ממש לנהור לקלפיות, כי "המצב לא מבשר טובות".

היעד המוצהר הוא 16 מנדטים בכנסת הבאה. למרות שהפעילים כבר הונחו לפעול בצורה אינטנסיבית ברשתות החברתיות, וגם מדלת לדלת, היו  מי שפעלו הפוך. כמה מהם הפיצו במהלך היום כי "תיזהרו מהקורונה", שם מבהיל שמספיק למנוע יציאה של אנשים שחוששים לבריאותם מהבית. מוחמד אל-מסרי, תושב שגב שלום, סיפר ל"מעריב" כי "למרות שלקיתי בשבץ, הגעתי לקלפי כדי לממש את זכות הבחירה שלי. היעד הוא הרשימה המשותפת, שהיא מייצגת את הציבור הערבי בארץ. הבעיה שלנו בנגב, היא שאנחנו סובלים גם מהריסות בתים, גם ממדיניות גזענית של הממשלה הימנית הזו. אנחנו מתפללים לשינוי".

עאידה תומא סלימאן בקלפי (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)
עאידה תומא סלימאן בקלפי (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

טלאל אל-קרינאווי, ראש עיריית רהט לשעבר, יצא בפוסט מיוחד. הוא אמר בשיחה עם מעריב: "שיעור ההצבעה בפריפריה המזוהה עם הימין - גבוה מאוד, ולכן על כולם לצאת לקלפיות, כדי להציל את העתיד של האזרחים הערבים בארץ".

סקר של מכון "אקורד" בשיתוף עם האוניברסיטה העברית, קבע כי בין 65-67 אחוזים מהציבור הערבי בישראל ייצא להצביע. מדובר בעלייה קלה לעומת שני הסבבים האחרונים, כאשר 17% מהם לא הצביעו בבחירות האחרונות. בראש סדר העדיפויות של האזרחים הערבים, הוא דווקא הביטחון האישי, האלימות. שכן, יממה לפני הבחירות נרצחה אישה בטייבה שבמשולש. בא אחריו חוק הלאום בקרב הגברים, ומערכת החינוך בקרב הנשים הערביות.

עודה: "נקבל מנדט מהציבור היהודי שמאמין בדמוקרטיה"

בשעות הבוקר שררה אווירה אופטימית אצל ראשי הרשימה המשותפת. יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה הצביע בחיפה ואמר: "בבחירות האלה נקבל 15 מנדטים מהציבור הערבי ואת המנדט ה-16 מהציבור היהודי שמאמין בדמוקרטיה. אנחנו יודעים שלא ניתן לעשות את השינוי העמוק במדינה בלי שותפות בין ערבים ויהודים. בזכות הרשימה המשותפת לא תהיה לנתניהו ממשלה - והדחתו היא רק ההתחלה".

אחמד טיבי בקלפי (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)
אחמד טיבי בקלפי (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

ח"כ יוסף ג'בארין הצביע באום אל-פחם, עיר המועמדת לסיפוח למדינה הפלסטינית לפי מתווה טראמפ. "הצבעתי הבוקר באום אל-פחם, בעיר שבה גדלתי, בבית הספר בשכונה שלי - במקום שאותו נתניהו רוצה לטרנספר על מאות אלפי תושביו", אמר. "הרשימה המשותפת היא הפתק שלי, וגם שלכם, נגד שלטון נתניהו וכל מה שהוא מסמל - כיבוש, הסתה, גזענות, שנאה ואפליה. אנחנו האלטרנטיבה - שוויון, שלום ודמוקרטיה".

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר הסיעה, הצביע יחד עם בני משפחתו בטייבה. "נשיג ניצחון גדול ונביא לשינוי פוליטי במדינה כולה", אמר. "ביבי או טיבי? בשעה 10 תדעו". גם ח"כ אמטאנס שחאדה קרא למצביעים הערבים לצאת ולהצביע למען שינוי מעמדם הפוליטי של האזרחים הערבים. "למען שוויון אמיתי, סיום הכיבוש ועתיד טוב יותר", אמר.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן הצביעה בקלפי בעכו ואמר, כי "אנחנו מרגישים את השטח - והשטח איתנו. הרשימה המשותפת תהיה הפתעת הבחירות האלה. כשנגיע ל-16 מנדטים לנתניהו לא תהיה ממשלה. הקולות של הציבור הערבי והכוחות הדמוקרטים היהודים יביאו לגיטימציה שלא יהיה ניתן להתעלם ממנה".