לילה מתוח בירושלים: כוחות משטרה ומשמר הגבול פעלו הלילה (בין שבת לראשון) לפיזור מחאה בשער שכם שכללה יידוי אבנים, חפצים, השלכת רימון עשן וירי זיקוקים לעבר השוטרים. המקום משמש ציר כניסה ויציאה עיקרי למתחם הר הבית, אליו הגיעו במהלך המחאות למעלה מ-75 אלף המתפללים. על פי דיווחים של הסהר האדום, 64 מהמפגינים נפצעו בדרגות פציעה שונות.

הבוקר (ראשון) התחדשו העימותים בהר הבית כאשר צעירים מוסלמים החלו ליידות אבנים לעבר שוטרים עם סיום תפילת הבוקר.

עימותים בין כוחות הביטחון למתפרעים בשער שכם. צילום: באדיבות המשטרה

כזכור, בעקבות אירועי הימים האחרונים והעימותים האלימים שפרצו אמש בהר הבית, אלפי שוטרים נפרסו הערב ברחבי הבירה בכוחות מתוגברים עקב החשש להסלמה אפשרית. עשרות אלפי מתפללים כבר הגיעו להר הבית, ולפי ההערכות המספר צפוי להגיע ל-200 אלף עד הבוקר. הדריכות הגבוהה בעיר תימשך גם בימים הקרובים, עד לחגיגות יום ירושלים ביום שני, אז צפויה המתיחות להגיע לשיאה. 

מוקדם יותר הערב נרשמו כמה אירועים אלימים חריגים, באחד מהם הותקפו שוטרים ברחוב הגיא הסמוך לשער שכם, ובעקבות כך נעצרו שני חשודים והועברו לחקירה. לא הרחק משם, החל יידוי אבנים בין מקומיים שזלג תוך זמן קצר ליידוי אבנים לעבר השוטרים וכתוצאה מכך נפגע שוטר בפניו ומטופל בשטח. באירוע זה נעצר חשוד בתקיפת שוטרים וטרם העברתו לחקירה הוא טופל רפואית.

כמו כן, בשכונת שייח' ג'ראח שבמזרח ירושלים החלה הפרת סדר שכללה בין היתר הנפת דגלי פלסטין ויידוי אבנים לעבר הכוחות, בעקבותיהן החלה המשטרה בפעולות לפיזורם תוך שנאלצו להשתמש באמצעים.

במקביל למתיחות הגוברת, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, צייץ בעברית בחשבון הטוויטר הרשמי שלו גינוי כלפי ישראל: "אנו מגנים בחריפות את ההתקפות המתועבות של ישראל נגד  מסגד אל אקצא, המתרחשות למרבה הצער בכל חודש רמדאן. אנו נמשיך לעמוד לצד אחינו ואחיותינו הפלסטינים בכל הנסיבות".

מתיחות בהר הבית (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
מתיחות בהר הבית (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

מוקדם יותר היום כביש 1 נחסם לתנועה לשני הכיוונים, לאחר שהמשטרה עצרה שיירת אוטובוסים של מתפללים בדרכם למסגד אל-אקצא בחשד שבכוונתם לקחת חלק בהפרות הסדר האלימות. חלק מהנוסעים שהורדו מהאוטובוסים המשיכו לצעוד לכיוון ירושלים. לאחר זמן קצר, הכביש נפתח בחזרה לתנועה.

לדברי המשטרה, "רק לאחר שעלה החשד כי בכוונת מי מיושבי האוטובוס לקחת חלק בהפרות הסדר האלימות, ולאחר שהחשד אומת, התבקשו אותם נוסעים לרדת מהאוטובוס ולשוב על עקבותיהם. לאחר הורדת הנוסעים שבכוונתם לקחת חלק בהפגנות, התאפשר לאוטובוס להמשיך בנסיעתו".

עוד נמסר מהמשטרה: "משטרת ישראל מכבדת את כל הדתות ותמשיך לאפשר את חופש הפולחן. יחד עם זאת, המשטרה לא תאפשר הגעת מפגינים לירושלים לצורך השתתפות בהפרות סדר אלימות".

גורם במשטרה הסביר מדוע פעלה המשטרה להחזרת האוטובוסים שעשו דרכם לירושלים בשיטת הדלת המסתובבת, וציין: "היו לנו מידעים מודיעיניים שנשלפו מהרשתות אודות התארגנויות של קבוצות צעירים, בעיקר מהצפון, שהיה בכוונתם להגיע להר הבית על מנת להפר את הסדר ולהתעמת עם שוטרים".

"על מנת לשמור על הסדר ולקיים פולחן דתי של אלו שבאמת באים על מנת להתפלל, פעלה המשטרה ובחנה את המידעים ורק לאחר מכן הוחלט על צעד חריג של השבת אוטובוסים, זאת חרף העובדה, שנלקחה בחשבון, של שלילת זכויות אזרחים, אולם מתוך בחינה ברורה וכוונה ברורה למנוע סיכון חיים והפרות סדר שעלולות לגרום להסלמה".

אותו גורם הוסיף וציין כי המשטרה השיבה על דרכם כ-80 אוטובוסים עמוסים, משמע כ-5,000 בני אדם שעשו דרכם לירושלים. עוד הוא ציין כי מרבית האוטובוסים, כ-70% מהם, הוחזרו כבר במרחקים של למעלה מ-100 קילומטר בכביש 1, בזכות היערכות המשטרה באזורים מהם יצאו אותם צעירים. רק כ-30% מהם נבדקו והוחזרו בכביש 1 עצמו.

עוד ציין הגורם כי הטיפול במידע המודיעיני נעשה במטרה למנוע כאוס בהר הבית, בדומה לאלו שהיו לפני כשלוש שנים.

שיירת האוטובוסים שנעצרה בכביש 1 (צילום: גלעד היימן)
שיירת האוטובוסים שנעצרה בכביש 1 (צילום: גלעד היימן)

במקביל להתרחשויות בירושלים, אזרחים ערבים יצאו להפגין במוקדים נוספים בארץ במחאה על גירוש המשפחות הפלסטיניות משכונת שייח ג'ראח ועל האלימות שהופגנה מצד השוטרים במהלך המהומות שפרצו אמש במסגד אל אקצא. 

כעשרות אנשים הפגינו בכיכר השעון ביפו וכך גם חבר הכנסת סמי אבו שחאדה. מוקדם יותר היום נערכה הפגנה באום אל פחם בהשתתפות חברח הכנסת לשעבר יוסף ג'בארין, ג'מאל זחאלקה ויו"ר וועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, מוחמד ברכה, שהפגין גם בנצרת לצד בכירים נוספים בוועדה.

מפגינים בנצרת במחאה על גירוש משפחות פלסטיניות משייח' ג'ראח ובעקבות האירועים במסגד אל אקצא (צילום: ללא קרדיט)
מפגינים בנצרת במחאה על גירוש משפחות פלסטיניות משייח' ג'ראח ובעקבות האירועים במסגד אל אקצא (צילום: ללא קרדיט)

במהלך היום ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל אביב כוכבי ומפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי קיימו הערכות מצב בעקבות אירועי סוף השבוע, במהלכן הוחלט על שורת צעדים לתגבור הכוחות והאמצעים, בעיקר באזור ירושלים. בתום הערכת המצב שקיים נתניהו בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, הרמטכ״ל, המפכ״ל, ראש השב”כ, ראש המל״ל, ר׳ מתפ״ש ובכירים נוספים, אמר: "ישראל פועלת באחריות כדי להבטיח חוק וסדר בירושלים תוך שמירה על חופש הפולחן במקומות הקדושים״.

קודם לכן הורה הרמטכ"ל אביב כוכבי לתגבר את הכוחות והאמצעים מחשש להסלמה. ההחלטה התקבלה בתום הערכת מצב בראשות הרמטכ"ל ובהשתתפות סגנו, ראש אגף המבצעים, מפקד פיקוד המרכז, מפקד פיקוד הדרום, מתאם הפעולות בשטחים, ראש אמ״ן ונציגיו, מפקד חיל האוויר, ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, מפקד חיל הים, נציגי משטרת ישראל, שב״כ ומפקדים נוספים. כוכבי הנחה על מדרגת תגבור נוספת של כוחות ואמצעים, על היערכות להסלמה ועל שורה של צעדים נוספים.

כמו כן, מפכ"ל המשטרה, רנ״צ יעקב שבתאי, קיים הערכת מצב מיוחדת בה השתתף סגל הפיקוד הבכיר, בסיומו הנחה המפכ"ל את המפקדים בדגש על גזרות ירושלים לתגבר כוחות באופן משמעותי בימים הקרובים. המפכ״ל ציין בישיבה כי משטרת ישראל לא תעבור לסדר היום על הפרות סדר אך מצד שני תאפשר מחאות כפי שמאפשר החוק.

"אנחנו ערוכים בכוחות מתוגברים בדגש על מחוז ירושלים, וזאת בתום יממה רווית אירועים בהם נפצעו 18 שוטרים שפעלו בשטחי ירושלים. אני מדגיש כאן כי זכות המחאה תשמר אך הפרות סדר יענו בתקיפות ובאפס סובלנות, אני קורא לכולם לנהוג באחריות ובאיפוק", אמר המפכ"ל.

מפגינים בנצרת במחאה על גירוש משפחות פלסטיניות משייח' ג'ראח ובעקבות האירועים במסגד אל אקצא (צילום: ללא קרדיט)
מפגינים בנצרת במחאה על גירוש משפחות פלסטיניות משייח' ג'ראח ובעקבות האירועים במסגד אל אקצא (צילום: ללא קרדיט)

כזכור, כ-18 שוטרים נפצעו במהלך הפרות הסדר האלימות שפרצו אמש בין כוחות הביטחון למתפללים בהר הבית, לאחר שמאות מתפללים החלו ליידות אבנים, בקבוקים וחפצים לעבר כוחות המשטרה. אחד השוטרים נפצע באורח בינוני לאחר שנפצע בפניו מאבן. על פי דיווחים של הסהר האדום, כ-60 פצועים נפגעו בקרב המתפרעים.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן הגיע אף הוא למקום ולבחינת פעילות כוחות המשטרה באירוע. ניצב תורג'מן קיים הערכת מצב עם סגל הפיקוד המחוזי, והורה על המשך מוכנות מרבית של הכוחות לקראת סיום התפילות. בנוסף לכוחות המשטרה שהיו ערוכים בגזרה, עשרות אמבלנסים של מד"א שהו בכוננות בשל האירועים.

מוקדם יותר אתמול נעצרו שני חשודים בגין הפרת סדר, התפרעות ויידוי אבנים במהלך עימותים בין כוחות המשטרה למפגינים בשכונת שייח' ג'ראח שבמזרח ירושלים. עשרות מפגינים הגיעו לשכונה, בהם גם חברי הכנסת עופר כסיף, אחמד טיבי, סמי אבו שחאדה, אוסאמה סעדי ומוסי רז.

כוחות משטרה הגיעו לזירה שהתפתחה להפרת סדר אלימה וכללה יידוי אבנים לעבר כוחות המשטרה. המשטרה ביצעה שימוש באמצעים על מנת לפזר את ההפגנה. לאחר שביצעה המשטרה חסימה באזור, הובהר כי מי שיורשה להיכנס יעשה זאת עצמאית, ללא מלווים. חבר הכנסת טיבי התנגד וניסה להיכנס לאזור התחום כשמפגינים לצדו, והמשטרה פעלה להדפו.