מליאת רשות החשמל בראשות עו"ד אורית פרקש-הכהן אישרה השבוע תיקון במודל התעריפי המובטח על ידי המדינה ליצרני אנרגיה סולרית, אשר ימנע מיזמים שהקימו מתקנים בשנים קודמות לקבל תעריפים גבוהים ממחירי השוק הנוכחיים, באמצעות עודפי ייצור אשר יושגו משדרוג המערכות הסולריות הקיימות.
על פי ההחלטה, מערכות סולריות אשר החלו לפעול בין השנים 2008 ל-2014 ושודרגו למערכות חדשות - אשר תפוקת ייצור האנרגיה שלהן גבוהה יותר - ימשיכו לקבל מהמדינה תעריף מובטח גבוה עבור תפוקת אנרגיה הנורמטיבית למתקנים שהוקמו דאז, עד לסך של 1,700-1,750 שעות שמש בשנה או לפי תפוקתם בפועל (הגבוה מביניהם). עודפי הייצור, אשר התווספו עקב השדרוגים הטכנולוגיים, יזכו בתשלום הזהה לתעריף הסולרי האחרון הזול ביותר אשר אישרה עד היום מליאת הרשות, העומד נכון להיום על 31 אג' לקוט"ש.
לדברי הגורמים המקצועיים ברשות החשמל, בתחילת הטמעת מערכות ייצור החשמל מאנרגיה סולרית בישראל, לפני למעלה משש שנים, היה מחיר החשמל הסולרי (הנובע מעלויות הציוד ואחזקתו) גבוה פי 7-6 מהעלויות הנוכחיות, ולפיכך היה צורך להבטיח ליזמים תעריפי הזנה גבוהים במיוחד אשר יסייעו להם להתגבר על אי הוודאות בענף החדש, על מנת לעמוד ביעדי הממשלה להטמעת אנרגיות מתחדשות.

התעצב שוק תחרותי שאינו זקוק יותר לסיוע מהמדינה

תעריפים ומכסות אלה - שנקבעו בעבר - כבר הובילו לעלייה משוערת של 5%-4% בתעריפי החשמל. עם התפתחות השוק וירידת העלויות, הופחתו על ידי רשות החשמל התעריפים המובטחים בהדרגה במכסות הבאות שנפתחו ליזמים, ככל שהשוק בישראלי התרחב, נכנסו אליו עוד יזמים וחברות, והתעצב שוק תחרותי שאינו זקוק יותר לסיוע מהמדינה.

במקביל מפרסמת הרשות שימוע לקביעת תעריף למתקנים סולריים חדשים במכרזי קרקע ובהליך תמחור מדורג, העומד על 27 אג' לקוט"ש ופחות מכך, יחסית לתעריף צמוד של 236 אג' לקוט"ש למתקני הגגות הראשונים שקמו ב-2008 (הפרש של כ-86%). 
לדברי חוני קבלו, ראש אגף אנרגיות מתחדשות ברשות החשמל: "בשנה האחרונה החלה תופעה מצומצמת של יזמים הפונים לצרכנים או ליצרנים של מערכות ייצור סולריות בתעריפי עבר גבוהים מובטחים אשר ניתנו בשנים 2008-2013, ומחליפים את המערכות הקיימות במערכות סולריות חדשות, המייצרות אנרגיה נוספת בעשרות אחוזים מעבר לקיים. רשות החשמל מברכת על שיפור התפוקה של מתקנים אלו ועל החדשנות הטכנולוגית בתחום, אך לאור השינויים במחירי השוק, זוהי אחריותנו לוודא כי לא יתקיים ניצול לרעה של ההסדרים התעריפים על חשבון הציבור וכי כמויות נוספות בשל חידושים אלה יזכו לתעריפי שוק עדכניים ולא גבוהים מהנדרש".