איש העסקים יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, ממשיך להמר על הפעילות בשוק האנרגיה הבינלאומי. אתמול נמסר כי דלק חתמה על הסכם אסטרטגי לחיפוש ולהפקת גז ונפט במפרץ מקסיקו בשיתוף עם Gulfslope Energy וחברת Texas South. עוד נמסר כי בשלב הראשון של הפרויקט יושקעו 50 מיליון דולר בשני קידוחים. דלק כבר הצטרפה למגמה שהוביל גדעון תדמור, לשעבר מנהל בכיר בקבוצה, השקיעה בשותפות עם נטוויטאס, וכן השתתפה בגיוס ההון שלה, שיועד להשקעות בפרויקטים לחיפושי נפט במפרץ מקסיקו.
 
השקעה זו אינה עומדת בפני עצמה, וכי רק לפני כמה חודשים השלימה דלק השקעה של 500 מיליון דולר בחברת איתיקה לקידוח נפט בים הצפוני. איתיקה מפיקה 20־25 אלף חביות ביום. מאז החתימה על העסקה, המחיר לחבית נפט עלה מ־45 דולר ל־60 דולר. דוחותיה השנתיים של החברה צפויים להתפרסם בחודש מרץ השנה. עוד נמסר אתמול בהודעה של דלק כי העסקה שנחתמה תקנה לה את ההזדמנות להשתתף בתשעה קידוחים במפרץ מקסיקו, בהסתברות של יותר מ־40% בממוצע לתגלית נפט. הקידוחים יבוצעו בשלבים ובאופן הדרגתי, והם צפויים להתחיל במחצית הראשונה של השנה הנוכחית.

בעקבות ההודעה על העסקה, נשאל מנכ"ל דלק אנרגיה, יוסי אבו, כיצד הוא מסביר את העובדה כי חברות דלק בינלאומיות, שלהן סיכוי גבוה למציאת נפט, מעדיפות לעשות עסקים דווקא עם החברה הישראלית במקום עם החברות הבינלאומית כדוגמת אקסון או שברון. על כך ענה אבו כי בחברות הבינלאומיות מעריכים מאוד את העובדה שבקבוצת דלק חושבים מחוץ לקופסה. "הם יודעים שיש לנו יכולת מוכחת במציאה גז מול חופי ישראל כנגד כל הסיכויים והחליטו לקחת אותנו. אכן, מדובר בהזדמנות עסקית נדירה".

אסדת קידוח תמר. צילום: מרק ישראל סלם
אסדת קידוח תמר. צילום: מרק ישראל סלם

 
יצוין כי באזור הקידוחים התגלו עד היום 1.8 מיליארד חביות נפט וגז. על פי אומדן שנערך עבור קבוצת דלק, על ידי חברת הייעוץ הבינלאומית NSAI, התברר כי בשבעה מתוך שבעה פרוספקטים שנבחנו לעומק, קיים פוטנציאל של 423 מיליון דולר שווי ערך לחביות הנפט. עלות ההפקה המוערכת, נמוכה בהתחשב בעובדה כי מדובר בקידוחים במים רדודים. 
 

על פי הנתונים, תיק הנכסים של החברות האמריקאיות כולל 12 רישיונות אקספלורציה על מדף היבשת במפרץ מקסיקו. קבוצת דלק תהיה זכאית ל־75% מהזכויות בתמורה להשתתפות ב־90% מעלויות החיפושים בכל אזור. עוד נמסר כי לקבוצת דלק שמורה הזכות להחליט אם להתקדם עם הקידוחים מעבר לשני אזורי הקידוח הראשונים, וכן הוסכם כי לקבוצת דלק תינתן במהלך השנתיים הקרובות אופציה לרכוש מניות של כל אחת מן השותפות עד לשיעור כולל של 20% - בהנחה של 10% ממחירי השוק. שני הקידוחים הראשונים שבהם תשתתף דלק הם "טאו" ו"קנו", עם פוטנציאל חזוי של 130 מיליון חביות וסיכויי הצלחה של יותר מ־50%. 
 
בתוך כך, ל"מעריב" נודע כי המנכ"ל יוסי אבו ייצא בשבוע הבא להודו לסדרת פגישות עם ארבעת ראשי חברות האנרגיה הממשלתיות בהודו. אבו, שיתלווה למשלחת אנשי עסקים שיוצאת להודו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יציע להודים לרכוש גז ישראל בשיטת המכונה LNG. אפשר יהיה לעשות את זה באמצעות מתקן "ההנזלה" שקיים במצרים, או לחלופין להקים אותו בהודו. חברת דלק מתמקדת בתחומי האנרגיה בישראל ובשוק הבינלאומי, והיא בעלת החזקות במאגרי תמר ולוויתן בישראל. פרט לחברת הקידוח איתיקה, היא מחזיקה ב־16% חברת הקידוחים ״פארו״ הרשומה למסחר בלונדון.