מבקר המדינה, יוסף שפירא, פרסם היום (רביעי) שני דוחות חמורים על התנהלות נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות, וחברת דן.  בעניין נתיבי ישראל עולים כשלים חמורים בתקופת כהונתו של שי ברס כמנ"כל החברה, והדוח אף מצביע על כך שהחברה והמנכ"ל פעלו במקרים רבים בניגוד לחוק חובת המכרזים, בניגוד לתקנות החברות הממשלתיות, בניגוד להוראת רשות החברות הממשלתיות, בניגוד לנוהלי החברה עצמה ובניגוד לכללי מינהל תקין. בנוגע לחברת דן קובע המבקר כי היא הפרה את התחייבותה לממשלה לצמצם את הוצאותיה, והשתמשה בכספים שניתנו לה כדי להיטיב עם חברות בנות שבבעלותה.



נתיבי ישראל: "ליקויים הנוגעים למערכות הבקרה"



בדוח מציין המבקר כי השווי של החברה מוערך בכ-70 מיליארד שקל וההשתתפות השנתית של המדינה בתקציב החברה עומדת על כשבעה מיליון שקל.  כמו כן כותב המבקר: "הביקורת הצביעה על ליקויים הנוגעים למערכות הבקרה בחברה ולתפקודם של שומרי הסף בה". כך למשל עולה מהביקורת כי ועדת המכרזים של החברה נתנה יד להתקשרות עם יועץ מומחה שנבחר בידי המנכ"ל כבודק מחלוקות בין החברה לקבלנים, באופן המנוגד לנוהל ולתקנות חובת המכרזים, וכן נתנה יד למינויו לתפקיד יו"ר ועדת החריגים. במשך תקופה ארוכה לא אוישו בחברה תפקידי המפתח של יו"ר הדירקטוריון, היועץ המשפטי וסמנכ"ל הכספים.



בסיכום הדו"ח החריף נכתב: "הביקורת מצאה כשלים חמורים בהתנהלות החברה בכל הנוגע להתקשרותה עם יועץ למתן חוות דעת לגבי דרישות קבלנים לתוספות תשלום מהחברה, ובנוגע למינויו לתפקיד יו"ר ועדת החריגים, ובהתנהלות המנכ"ל, בכל הנוגע להתקשרות החברה עם היועץ למתן חוות דעת בנושא דרישות קבלנים. הביקורת העלתה ליקויים במערכת האיזונים והבלמים בחברה". שפירא מבהיר שברס סיים את תפקידו בחברה לאחר שהועברה לעיונו טיוטת דוח הביקורת.





"כשלים חמורים". מבקר המדינה, יוסף שפירא


חברת דן: מנהליה פעלו לטובת בני משפחתם



במוקד הדוח ניצבת כאמור גם חברת דן, וגם בנוגע אליה מותח שפירא ביקורת קשה. מצבה העגום של התחבורה הציבורית בתל אביב אינו נכלל בדו"ח, המתמקד בניהולה השוטף של החברה."הואיל ותחבורה ציבורית היא שירות חיוני לציבור, והממשלה מעוניינת בקיום שירותי הסעה תקינים וסבירים ובהבטחת שירות נאות לציבור במחירים שהיא קובעת - הממשלה משתתפת במימון שירותי התחבורה הציבורית באמצעות מתן סובסידיות", מבהיר שפירא את המצב הקיים, ומותח ביקורת גם על התנהלות המדינה מול דן.



לטענתו, הממשלה העבירה לדן מאות מיליוני שקלים כדי לסייע בהפיכתה מאגודה שיתופית לחברה בע"מ, אולם ממצאי הדוח מלמדים, כי דן הפרה את התחייבותה לממשלה לפעול בחיסכון וביעילות ולצמצם את הוצאותיה; כי היא השתמשה בכספים שניתנו לה כדי להיטיב עם חברות בנות שבבעלותה; וכי היא הפרה את התחייבותה לדווח לממשלה על עסקאות שהוגדרו בהסכמים עמה.



עוד עולה מדוח זה, כי יו"ר הדירקטוריון של דן, מיכאל נגר, ומנכ"ל דן, שמואל רפאלי, המכהנים בתפקידם מיולי 2005, אישרו לעצמם ולמנהלים אחרים נסיעות לחו"ל על חשבון החברה בחריגה מן הכללים ומן הסכומים שנקבעו בנוהל הנסיעות שלה. "התנהלות יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל העלתה חשש לעירוב אינטרסים אישיים שלהם בשיקולים העסקיים והייתה כרוכה במצבים העולים כדי חשש לניגוד עניינים. עוד מצביעים הממצאים על ליקויים בסדרי הבקרה והפיקוח של החברה על הליכי הרכש ועל תהליכי ההתקשרות עם נותני שירותים", קובע המבקר.



שפירא מוסיף ומתריע: "הממצאים בדוח זה מלמדים גם על כשלים בעבודת משרד האוצר ומשרד התחבורה בכל הנוגע לפיקוח על דן, לאכיפה של הנורמות שנקבעו בהסכמים עמה ולהבטחת האינטרסים הציבוריים הכרוכים בפעילותה". המבקר אף מותח ביקורת קשה על משרדי האוצר והתחבורה לנוכח ויתורם (בשנת 2007) על האופציה שהיתה למדינה לקבל עד 25% ממניות החברה. "המשרדים ויתרו על האופציה, ללא הבטחה לשמור על האינטרס של המדינה בחברה, הנתמכת בכספי ציבור, שהוא שמירת רמות ההון והשירות לציבור הנוסעים", מסבירים מחברי הדוח.



בדוח אף נטען נגד העסקת קרובי משפחה של בכירים בדן. "דירקטוריון החברה לא קבע הסדרים למניעת ניגוד עניינים ולפיקוח על עבודתם. מאופן פעולתה של דן באישור העסקת קרובי משפחה של מנהליה הבכירים בחברות בנות ובגופים הקשורים עימה – עולה חשש כי מנהליה פעלו לטובת בני משפחתם, דבר אשר אינו משרת בהכרח את טובת החברה ובכך הם לא פעלו על פי המתחייב".



בסיכום הדו"ח מתריע מבקר המדינה: "לדרך פעולתה של דן, ליעילותה ולחוסנה הכלכלי יש השפעה על אינטרסים ציבוריים. כאשר דן אינה נוהגת בחיסכון וביעילות, תוספת העלויות מתגלגלת לפתחו של הציבור וצרכני שירותי התחבורה הציבוריים."