שר התחבורה, ישראל כץ, פרסם אתמול הודעה לעיתונות שכותרתה: "המדינה תממן מערכות בטיחות מצילות חיים בכלי הרכב", וזאת לאחר ישיבת ממשלה שבה אושרה "תכניתו של שר התחבורה להפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים, באמצעות מתן תמריצים לבעלי רכב להתקין מערכות בטיחות מצילות חיים בכלי הרכב".



בהודעת המשרד נכתב שהמערכות שבהן מדובר הן "מערכות מצילות חיים של בקרת סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים וזיהוי הולכי רגל", ושהן "יותקנו בכלי רכב משנת 2000 ואילך".



לפי נתוני הלמ"ס מדובר ביותר משני מיליון מכוניות נוסעים, ולדברי כץ "תמומן עלות ההתקנה של מערכות הבטיחות במלואה על ידי המדינה ובעלי הרכב לא יצטרכו לשאת בעלות רכישת המערכות והתקנתן".



המערכות שבהן מדובר הן "מערכת בקרת סטייה מנתיב המתריעה בפני הנהג על סטייה מחוץ לנתיב הנסיעה, מערכת ניטור מרחק מלפנים המזהה מכשול מלפני הרכב או אי שמירת מרחק, ומערכת לזיהוי הולכי רגל שמזהה הולכי רגל החוצים או ההולכים על הכביש בעת נסיעת כלי הרכב".



חלק מן המערכות הללו מוצעות כיום על ידי מספר מוגבל מאד של ספקים, ואילו הספקית היחידה שמציעה את שלושתן יחד היא חברת מובילאיי הישראלית.


מחיר המחירון של מערכת מתוצרת מובילאיי הוא כ-3,300-3,000 שקלים, אבל גם אם המדינה תוכל לקנות את המערכות בשליש המחיר עדיין מדובר בהעברה תקציבית של שני מיליארד שקלים (!) שרובם יועברו לרכישת מערכות של מובילאיי.




מערכת לשמירת מרחק של מובילאיי. צילום מסך: יוטיוב


בהודעה לעיתונות שפרסם משרד התחבורה נכתב ש"התראה מוקדמת של המערכות לנהג עשויה למנוע כ-80% מתאונות הדרכים" – אלא שלנתון זה אין ככל הידוע כל אחיזה במציאות, והוא בבחינת אחיזת עיניים. לו הייתה מערכת שמצמצמת תאונות בשיעור כזה היא הייתה מותקנת זה מכבר כמערכת חובה בכל העולם.



עד היום לא פורסם אף מחקר שמוכיח את יעילות המערכות שבהן מדובר בהפחתת מספר הנפגעים בתאונות, ואין אף אינדיקציה על שיעורים שאפילו מתקרבים להצהרת המשרד. דובר משרד התחבורה סרב לבקשתנו להצגת נתונים כלשהם.



כסף של הציבור


בניגוד מוחלט לאמור בהודעת משרד התחבורה, כאילו שהתקנת המערכות "תמומן במלואה על ידי המדינה ובעלי הרכב לא יצטרכו לשאת בה" – מסתבר שנתח הארי מתקציב התוכנית צפוי להילקח ישירות מכיסי האזרחים, ואפילו לא דרך תקציב המדינה.



במצגת שהוצגה לממשלה נכתב במפורש ש-1.5 מיליארד שקלים יוקצו לתוכנית מתוך "החזר ביטוח החובה המתוכנן" – ומדובר בגביה עודפת שנגבתה באמצעות ביטוח החובה, ואשר לפי החלטת הכנסת אמורה הייתה להיות מוחזרת לבעלי הרכב.



במילים אחרות – השר כץ אמנם אומר ש"הציבור לא יישא בעלות" אבל באותה נשימה מתכנן לקחת ממנו כסף שאמור היה לחזור אליו כבר בשנה הקרובה.


פנינו אל דובר משרד התחבורה בבקשה לקבל את התוכנית של שר התחבורה ואת הנתונים הסטטיסטיים שעליהם היא מבוססת, כלומר את תרומת האמצעים שמתוארים בה לצמצום תאונות הדרכים.



כ"ץ הגיב לטענות במהלך יום הבטיחות בדרכים בכנסת: "בניגוד לשמועות שנפוצו, אני לא מקדם אף חברה, האמינו לי שהם לא צריכים את העזרה שלי. אני שמח שחברות ישראליות הן מובילות בעולם ולא צריך להתבייש בזה. להיפך". כאשר התבקש לתת תגובה פרטנית לכתבה אמר כי: "מאחר ואינך מתייחס באופן ענייני לתגובת משרד התחבורה, איננו מעוניינים להשיב לפנייה".