לכתבה באתר פורבס  


הסמרטפונים שלנו הפכו זה מכבר לעוצמתיים דיים על מנת שיוכלו להבין את העולם הפיזי שסובב אותנו באמצעות המצלמות והסנסורים שלהם. אפליקציות לניידים רק מתחילות לנצל את היכולות הללו.

אפליקציה חדשה לאייפון - Nexar שמה - רוצה לעשות שימוש בראייה ממוחשבת שכזו כדי להבין את הכביש. כשהיא מותקנת על אייפון שמורכב מעל ללוח המכוונים של הרכב, האפליקציה הופכת את המכשיר ל"מצלמת דש" (ברוסיה למשל, מצלמות דש הפכו לנפוצות מאוד, בכדי להגן על נהגים מפני הונאות ביטוח).

אבל בניגוד למצלמת דש רגילה, שרק מקליטה את המתרחש בכביש באופן פאסיבי, Nexar עושה שימוש ביכולות העיבוד של האייפון בכדי לנסות ולהבין אותו. המצלמה מזהה דברים כמו תמרורי תנועה, לוחיות רישוי ואת המסלול של מכוניות אחרות. באמצעות החיישנים של הטלפון החכם, האפליקציה יכולה להבין אם, נניח, הנהג מבצע בלימת חירום, או אם התרחשה תאונה בהמשך הדרך.
האפליקציה מתמקדת בעיקר בבטיחות הנהג. החברה אומרת, לדוגמא, שהיא יכולה לשחזר תאונות בתלת ממד. כשתאונה מתרחשת, האפליקציה משתמשת בשילוב שבין המצלמה של האייפון והחיישנים שלו על מנת להבין מה התרחש. היא יוצרת מודל בתלת ממד של המכונית כדי להראות את התאונה - מאיזו זווית המכונית נפגעה, כמה חזקה הייתה הפגיעה והאם התאונה הייתה חזקה דיה על מנת לפגוע בנהג.
"אלו הם עומקים חדשים לחלוטין בכל הנוגע להבנת תאונות דרכים," טוען ערן שיר, מייסד ומנכ"ל Nexar.
החברה הריצה בדיקת בטא פרטית של האפליקציה במשך ששת החודשים האחרונים, בכ-200 רכבים באזור המפרץ של סן פרנסיסקו - בעיקר באמצעות שיתוף פעולה עם חברות אובר וליפט. עד כה, החברה אספה וניתחה למעלה מ-100 אלף ק"מ של כביש. "כבר כעת אנחנו ממפים את אזור סן פרנסיסקו והמפרץ באורח חסר תקדים," אומר שיר.
החזון הגדול יותר מאחורי החברה הוא יצירת רשת של איסוף מידע מהציבור, שתלקט נתונים אודות הדרך ונהגים מסוכנים. למשל, Nexar זוכרת נהגים על סמך לוחיות הרישוי שלהם ונותנת להם ציונים. אם משתמש של האפליקציה יחלוף בכביש ליד הנהג הזה, האפליקציה תזהיר אותו להתרחק מהמכונית. כבר כעת, Nexar החלה לייצר מפה מסביב לאזור המפרץ של אזורים המועדים יותר לתאונות. "אנחנו מנסים לבנות רשת, לא רק אפליקציה," אומר שיר.
בקרוב רוב המכוניות החדשות יגיעו כשהן מאובזרות בחיישנים ומצלמות שיכולים למפות ולהבחין בתנאי הדרך. שיר מתכנן לעתיד הזה. הוא מספר שיצרני רכב כבר החלו לפנות אליו ולשאול אודות שיתוף פעולה עם היכולות של החברה שלו. "בתוך חמש שנים, נתחיל לראות סוגים שונים של חברות רכב צצים בתעשייה," הוא אומר. "יהיו החבר'ה של החומרה, חברות תוכנה וחברות רשת".
Nexar יוסדה על ידי ערן שיר וברונו פרננז-רויז. השניים הכירו כשעבדו יחד ב-Yahoo. שיר הקים סטארט-אפ בשם Dapper לטיוב פרסומות, שנרכש על ידי Yahoo בשנת 2010. הם פיתחו את Nexar מחוץ לתל אביב, וגייסו כ-4 מיליון דולר בעזרת קרנות הון סיכון Aleph Venture Capital ו- Slow Ventures.