הריבית הנמוכה וההסתערות של לקוחות פרטיים על ג'יפונים וקרוס אוברים הזניקו את מספר המסירות בשוק הרכב הישראלי ב-12.5% ברבעון הראשון של 2016 ביחס לרבעון המקביל אשתקד. שנת 2015 הייתה שנה שלישית ברציפות של עליות במכירות בשוק הרכב הישראלי, וגם שנת השיא של כל הזמנים במסירת רכב. למרות זאת, לא מן הנמנע ששנת 2016, אם תמשיך כפי שהחלה, תשבור גם את השיא שנרשם אשתקד. ברבעון הראשון של השנה נמסרו ללקוחות בארץ 90,607 כלי רכב (לא כולל מוניות) לעומת 80,000 ברבעון המקביל אשתקד.



בעוד שבמסירות של מכוניות נוסעים נרשם גידול צנוע, של 1.5%, מסירות הג'יפונים והקרוס-אוברים, שהנתח הארי שלהם נרכש בידי לקוחות פרטיים, זינקו בלא פחות מ-75.9% (!), מ-11,605 ברבעון הראשון של 2015 ל-20,412 בשלושת החודשים הראשונים של 2016. את פלח השוק הזה מוביל יונדאי טוסון, אשר מכירתו החלה בשלהי השנה שעברה, ובעקבותיו מזנב אחיו לבית קיה, ה'ספורטאז'', שהדגם החדש שלו החל להימכר לפני כחודשיים (אך סך המסירות כולל גם את אלה של הדגם הקודם).
יונדאי וקיה לבדן מסרו ברבעון הראשון יותר מ-8,000 ג'יפונים וקרוס-אוברים לעומת פחות מ-4,000 ברבעון המקביל, כך שהן "אחראיות" לכמעט מחצית הגידול במסירות בפלח השוק הזה. עם זאת, גם מותגים נוספים, בהם טויוטה
רכב - מה משתלם יותר לקנות או לקחת בליסינג
, מיצובישי, ניסאן, סוזוקי והונדה רשמו גידול בפלח השוק הזה.
 

בסיכום הרבעון הראשון ניצבת יונדאי ראשונה לא רק בטבלת המסירות הכללית עם 13,138 מסירות, אלא גם בסך הגידול במסירות (כ-3,000 יחידות נוספות), לאחר שמסרה 29.5% יותר כלי רכב מאשר אשתקד. בעורפה של קיה, שממוקמת שנייה עם 10,673 מסירות ושיפור של 19% ביחס לרבעון ראשון של 2015, נושקת טויוטה שמסרה 10,017 יחידות ושיפרה את מסירותיה בכ-15%.

עם זאת, את הזינוק המשמעותי ביותר בקרב המותגים המובילים ברבעון הראשון רשמה סקודה, שמסרה 6,791 כלי רכב, שיפור של כ-48% ביחס לרבעון הראשון של 2015. אצל מאזדה, עם 6374 מסירות, נרשמה ירידה של 9.5%, אולם היא עדיין מחזיקה במקום החמישי בהפרש משמעותי לפני מיצובישי, שצנחה ב-15% אל 4,490 מסירות.

ניסאן מוסיפה לטפס ומסרה 4,041 כלי רכב ברבעון (שיפור של 11.5%), ואחריה מדורגות סוזוקי – שהתרסקה ב-34.5% אל 2,845 מסירות, סיאט, שגם היא איבדה נתח שוק (15% ממסירותיה) אל 2,741 מכוניות, ורנו ששיפרה את מסירותיה ברבעון ב-13.5% ונכנסה אל העשירייה הראשונה.

יאפיין את המשך השנה?

שני מותגי פיג'ו-סיטרואן רשמו שיפור מרשים של 52.5% אצל סיטרואן ו-73.5% אצל פיג'ו, ואילו בפולקסווגן נרשמה צמיחה של 47.5% במסירות ברבעון הראשון. שוק הרכב הישראלי מתנהג בשלוש השנים האחרונות באופן שונה, לעיתים כמעט הפוך, מן הכלכלה הישראלית בכללותה, ולכן לא ברור האם הזינוק במסירת רכב יאפיין גם את המשך השנה או לא.

מה שברור הוא שריבית נמוכה והיעדר אפיקי השקעה אלטרנטיביים יוצרים בועת מימון משמעותית מאד בשוק הזה, אשר מעודדת חברות ולקוחות פרטיים לרכוש כלי רכב חדשים גם מעבר לגידול הטבעי של האוכלוסיה והכלכלה.