בסיכום 2015, השנה המלאה האחרונה שבה נמכרה אצלנו יונדאי i35, היא דורגה במקום השני המכובד במכירות של מכוניות משפחתיות קומפקטיות - הקטגוריה הגדולה והחשובה בשוק הרכב הישראלי. מספר המכוניות החדשות שנמכרות בקטגוריה הזאת מטעה לנוכח הדומיננטיות של רכישות מצד ציי רכב וחברות ליסינג, שם נסתר הערך הכלכלי המלא של העסקה מעין הציבור, אבל משפיע על החלטת הרכישה הרבה יותר מאשר תכונות המכונית. ובכל זאת, מדובר בהישג עבור מכונית שהושקה בעולם ב־2010 ונחתה אצלנו שנה לאחר מכן, אחרי ארבע שנים שבהן יונדאי לא הציעה כאן מכונית סדאן משפחתית קומפקטית. 



i35 חוללה כאן מהפך ומסרה כ־32 אלף יחידות, מכיוון שהיא מכונית "אמריקאית" (או לכל הפחות מיועדת לשוק אמריקאי ולא נמכרת באירופה) וגם מפני שהייתה הסדאן המזרחית הראשונה בקטגוריה שהציעה בסיס גלגלים מכובד של 270 ס"מ (רנו פלואנס הקדימה אותה בכך). 
 
יותר מכל שינתה i35 את מזלה של יונדאי, אשר מעולם לפני כן לא ראתה נחת בקטגוריה הזאת עם לנטרה ואלנטרה שקדמו לה. חמש שנים לאחר נחיתת i35 השתנתה מפת האיומים על המוצר הזה במידה ניכרת, בראש ובראשונה בגלל מגמה עולמית של מעבר מרכישת מכוניות סדאן משעממות לקרוס־אוברים אופנתיים. 
 

בסיכום הרבעון הראשון של 2016 חל זינוק עצום במכירת קרוס־אוברים. למחצית ממנו אחראים צמד האחים קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון, שמחיר המחירון שלהם גבוה רק ב־15־10 אלף שקל מזה של אלנטרה החדשה - המכונית שמחליפה את i35. בנוסף, טויוטה קורולה הוחלפה בדגם מוצלח מקודמו וכמעט מיום השקתה השתלטה על ראשות טבלת המסירות והייתה לדגם הנמכר ביותר בישראל (מקום שהיא חולקת כעת לסירוגין עם קיה פיקנטו הקטנה).  
סקודה אוקטביה חדשה הביאה סטנדרטים גבוהים יותר של התנהגות כביש, ביצועים, בטיחות, איכות ונוחות, ואילו מאזדה 3 מתחה עוד יותר את גבולות העיצוב בדור הנוכחי והמוצלח שלה. 
 
i35 נדרשה לכן לאקסטרים מייקאובר. היא החלה בו כאשר נטשה את שמה הישראלי, i35, ושבה אל שם נעוריה, אלנטרה.  המכונית אומנם מוגדרת כ"דור שישי של אלנטרה", אבל בפועל היא מבוססת על הפלטפורמה של הדור היוצא. יחידת ההנעה לא הוחלפה ולכאורה אפילו הוסגה לאחור עם נתונים תיאורטיים מעט יותר חלשים. בכל מקרה מדובר במנוע ה־1.6 ליטר האטמוספירי ששב אל מערכת הזרקה רב־נקודתית במקום הזרקה ישירה (כדי לעמוד בסטנדרטים מחמירים יותר של תצרוכת דלק וזיהום אוויר).

יונדאי אלנטרה. צילום: יח"צ
יונדאי אלנטרה. צילום: יח"צ

 
המייקאובר, לכן, לא יכול להיות אקסטרים, והוא באמת לא כזה, אבל לזכות הקוריאנים צריך לומר שהם נגעו ברוב נקודות התורפה החשובות וליטשו אותן.
השיפור החשוב מכל הוא זניחת העיצוב הנוזלי (לא אנחנו המצאנו את זה - כך כינו אותו הקוריאנים) של הדגם היוצא. אף שאי אפשר לטעות במכונית, שנראית מאוד יונדאי i35, היא קיבלה את העיצוב המשפחתי החדש, עם פרצוף "הגריל המשושה" המרשים ואיבדה את הקימורים המוזרים והמיותרים. 
אלנטרה נראית מגובשת ונאה ואינה זונחת את האופי הדינמי ואת תחושת הגודל החיצוני המרשים של i35. גם עיצוב הפנים שודרג משמעותית. הוא קונבנציונלי יותר, נעים לעין, שימושי בהרבה ומשדר תחושה יוקרתית. 
 
עבודה רבה נוספת בוצעה כדי להגביר את תחושת האיכות והנוחות באמצעות שיפור שיכוך הזעזועים וצמצום רעידות ורעשים. גם חבילת האבזור שאיתה מוצעת המכונית מותאמת לתחרות בשטח. 

עיצוב פנים, שימושיות 

אנשי יונדאי לא הצליחו להגיע לרמה אירופית בשימוש בסוגי הפלסטיקה. אלה ודאי לא יוצרים תחושה דלה, אבל גם לא משדרגים את המכונית אל מעל לתחרות הישירה שלה.  לזכות אלנטרה, כאמור, עומד עיצוב שימושי יותר שכולל קונסולה מרכזית עם תא חפצים גדול ונסגר ועוד תא קטן וחשוב יותר - שגם הוא נסגר - ובו אפשר לחבר טלפון או מכשיר שמע אל שקע USB. 
 
גלגל ההגה מדופן בעור ונעים למגע. תנוחת הנהיגה טובה בזכות אפשרויות כוונון רבות לגלגל ההגה ולמושב. לרגל שמאל מוקצה מדרך נוח. לוח המחוונים פשוט וברור, והמושב נוח אבל בעל תמיכה בינונית בלבד. 
 
אורכה של אלנטרה הוגדל ב־3 ס"מ ולרוחב נוספו 2.5 ס"מ עוד יותר חשובים, כך שהמכונית מאוד מרווחת כעת, ועל אף פגיעה קלה במרחב הראש לנוסעים מאחור, בגלל הגג המשתפל, עדיין מדובר באחד המושבים היותר מרווחים ונוחים עבור שני מבוגרים או שלושה ילדים. גם תא המטען גדול יחסית לקטגוריה (אבל לא יחסית לאוקטביה) ושימושי. 
 
אחד הלקחים שהופקו כראוי, ודאי לנוכח חבילת האבזור המאכזבת של האחות הקטנה i20, הוא לא להתקמצן. אפילו גרסת ציי הרכב מפנקת עם פתחי אוורור ליושבים מאחור, מסך מולטימדיה בגודל 8 אינץ' שמכיל את מערכת הקונקטד של יונדאי־ישראל, ערכת חשמל מורחבת עם מראות צד מתקפלות חשמלית אבל חסרה את פתיחת החלונות האוטומטית, בקרת שיוט וחיישני אורות וגשם. 

יונדאי אלנטרה. צילום: יח"צ
יונדאי אלנטרה. צילום: יח"צ

 
גרסת ציי הרכב מוצעת עם גלגלי 15 אינץ' דלים, אבל הדגם שמיועד ללקוחות פרטיים מוצע עם גלגלי 17 אינץ', מרשימים יותר, גג שמש (מיותר), בקרת אקלים מפוצלת ומפתח חכם שאפשר להשאיר בכיס או בארנק כאשר נכנסים למכונית. 

התנהגות, נוחות, ביצועים 

ל־i35 יש התנהגות כביש לא רהוטה, עם נטייה לגלגול גוף, ובעיקר שליטה לא מספיק טובה בגלגול הזה. התנהגות הכביש של אלנטרה טובה בהרבה, אבל לא מושלמת.  השיפור הגדול הוא בשליטה טובה יותר בקצב גלגול הגוף ובאיכות השיכוך ובידוד הרעשים. ברוב מצבי הנסיעה מתקבלים שיכוך מהמורות טוב ורמת נוחות גבוהה. התנהגותה של אלנטרה היא פחות אמריקאית מאשר i35. 
 
על גבי כבישים משובשים ניכרת עדיין קופצנות יפנית קלאסית, בעיקר במהירויות עירוניות, מפני שהמתלים לא סופגים טוב מספיק את המהמורות הקטנות. בנהיגה מהירה בכבישים מפותלים מתקבל עודף של העברת משקל, כך שהתוצאה פחות מוצלחת מאשר בסקודה אוקטביה או במאזדה 3.  
 
אבל בסך הכל אלנטרה היא מכונית משפחתית מאוד נוחה, שמשדרת תחושה שהיא איכותית בהרבה ביחס לעבר, עם היגוי מדויק יותר והתנהגות צפויה כל עוד לא לוחצים עליה יותר מדי. 
 
נהג רגוע בכבישים בין־עירוניים מהירים יעניק למשפחתו חוויית נסיעה נוחה, נעימה ושקטה, מפני שהעבודה של מהנדסי יונדאי על שיכוך הרעשים באה לידי ביטוי מוצלח. ההפתעה הגדולה של אלנטרה, במיוחד לנוכח הנתונים התיאורטיים החלשים יותר של מערכת ההנעה, היא מנוע ותיבת הילוכים שימושיים שמייצרים קצב התקדמות מפתיע לטובה. 
 
צריך להדגיש שלא מדובר ביחידת הנעה מתקדמת במיוחד. ועם 12.86 ק"מ לליטר (בנסיעה שלא כולה הייתה רגועה ועם מנוע שטרם נפתח לגמרי) זאת גם לא המכונית החסכונית ביותר בחבורה. אבל השילוב של ניהול המנוע וניהול תיבת ההילוכים עובד טוב יותר מאשר ב־i35, והמכונית מאיצה בקלות גם כשהיא עמוסה. תחת לחץ המנוע מייצר מחאה רועמת. 
 
תחושת התאוצה של אלנטרה טובה מזו של קורולה, שמצוידת בתיבת הילוכים רציפה, ופחות טובה מזו שמעניק מנוע הטורבו־בנזין של אוקטביה. סביר שזה יספק את רוב הנהגים, אבל מי שלא משלם על דלק ולא אוהב להשתרך מאחור תמיד יוכל להעביר את בורר ניהול המנוע למצב ספורט ולדחוק בדוושת התאוצה.
 
אלנטרה אומנם נמכרת בישראל עם מובילאיי כסטנדרט, אבל אני הייתי מוותר על גג השמש שלה תמורת מערכת מקורית של סיוע לנהג, שכוללת התרעה פיזית לסטייה מנתיב נסיעה (הרעדת ההגה) וגם בלימת חירום עצמאית. 

השורה התחתונה 

התחרות שאיתה צריכה להתמודד יונדאי בקטגוריית הסדאן הקומפקטית היא הקשה ביותר מאז ומעולם, ולא רק בגלל הכרסום בהיקף המכירות שם. 
כעת היא כבר מותקפת מלמטה עם פיאט טיפו החדשה ובקרוב גם עם ניסאן ורסה, מהצדדים עם שברולט קרוז חדשה ומלמעלה עם טויוטה קורולה שצפויה להשתדרג, אופל אסטרה, חזרתה לתמונה של פורד פוקוס, התחזקותה של פולקסווגן ג'טה ובקרוב גם סובארו אימפרזה חדשה. אלנטרה מציעה עיצוב בוגר ונאה מאוד, רמת שימושיות גבוהה ושדרוג של האיכות הכללית, אבל לא מציגה את פריצת הדרך שעשתה i35 כשנחתה בארץ. 
 
כדי להשיג יתרון אמיתי לנוכח התחרות, זקוקה אלנטרה למנוע הטורבו־בנזין החדש של יונדאי, בנפח 1.4 ליטר ועם תיבת הילוכים רובוטית בעלת מצמד כפול, ולשדרוג של מערכות הסיוע לנהג. אז תוכל לעשות בקטגוריה הזאת את מה שעושה סונטה ההיברידית החדשה בקטגוריה שמעליה.