מי שרכש מכונית משפחתית בשלושת העשורים האחרונים נסע בסבירות רבה בכלי רכב בתצורת סדאן עם מנוע אטמוספירי בנפח 1.6 ליטר ותיבת הילוכים אוטומטית. מסובארו לאונה, דרך מיצובישי לנסר, מאזדה 323, מאזדה 3, טויוטה קורולה ועד יונדאי i35 או סקודה אוקטביה - שוק הרכב הישראלי התמקד במשך עשרות שנים בקטגוריה אחת אשר בשיאה היוותה עד כ–60% מכלל המכירות של מכוניות חדשות.



הקטר של הרכבת הזאת היה הרכב הצמוד בכלל ובחברות הליסינג בפרט. בתהליך משותף עם כמה יבואניות, הם יצרו את בלוף מחיר המחירון שממנו מוענקות הנחות משמעותיות ללקוחות המוסדיים.



בשנתיים האחרונות קם הגולם על יוצרו: מחירי מחירון מנופחים והצטמקות במכירות לליסינג הביאו אלטרנטיבות יותר אטרקטיביות עבור לקוחות פרטיים - מי שרוכשים מכוניות מכספם שלהם - ותוך כדי כך גם האיצו את המעבר של בעלי רכב צמוד לכלי רכב בבעלות פרטית.



קיה ספורטאז' חוללה מהומה רבתי בשוק הקרוס–אוברים, פולקסווגן מראה את כוחה עם הורדת מחירי מחירון, ופיאט טיפו החדשה הציבה רף מחיר שמתעלם מציי הרכב ועדיין משאיר ליבואן רווח מכובד.



יונדאי אלנטרה, שמושקת בישראל, היא המתחרה החדשה. זו מכונית יותר יפה ומעודנת מקודמתה, i35, עיצוב הפנים שלה שופר, המנוע שודרג מעט לטובת יעילות וחיסכון בדלק, והדבר היחיד שנותר בדיוק כפי שהיה הוא מחיר מחירון תיאורטי, שממנו מוענקות הנחות לליסינג.



פולקסווגן גולף התייצבה עם מחיר מחירון של 130 אלף שקל ומנוע טורבו–בנזין. מחירה של אלנטרה גבוה גם ב–16 אלף שקל מהמחיר שבו נמכרת גרסת הבסיס שלה בעסקאות “אפס קילומטר" - כלומר לאחר שעברה יד של חברת ליסינג אבל לפני שעלתה על הכביש ונסעה.



יותר מכל, אלנטרה המאובזרת יקרה ב–25 אלף שקל - וזה הפרש גדול - מהגרסה המאובזרת של פיאט טיפו, שגם היא מוצעת עם מנוע 1.6 ליטר אטמוספירי ותיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית מתקדמת.



טיפו תוכננה ויוצרה להיות מכונית זולה, לשווקים מתפתחים, ולכן בנויה על גבי פלטפורמה ותיקה שהוארכה והורחבה, אבל זה לא מה שהיה מונע מיבואנית רכב למצב אותה, בדיוק כמו אלנטרה, עם מחיר ציי רכב. לזכות יבואני פיאט צריך לומר שהם בחרו לפנות אל הקהל הפרטי עם מחיר שמתחיל ב–100 אלף שקל לגרסה הבסיסית ומגיע ל–108 אלף בגרסה המאובזרת שאותה בחנו.



אז כעת ישנן אלנטרה, משפחתית ישראלית קלאסית, גולף שהיא סמן ימני בכל שוק אירופי, וטיפו שלא מתיימרת להיות מכונית יוקרה אך מציעה מחיר אטרקטיבי. ולאלה הוספנו את המכונית שזכתה אצלנו בשנתיים האחרונות בכל השוואה משפחתית שערכנו - סקודה אוקטביה. כמו אלנטרה, גם אוקטביה סובלת מסינדרום מחירון הליסינג, וגם אותה אפשר למצוא ב"אפס קילומטרים" במחיר נמוך ב–10,000 שקל ממחיר המחירון.




שימושיות


התחום החשוב ביותר במכונית משפחתית הוא השימושיות. גולף מפסידה בחלק מהעימות הזה עוד לפני שיצאה לקרב, מפני שתא המטען שלה קטן לפחות בשליש ביחס למתחרות, אלא שהקרב הזה לא מכריע את המלחמה.



ראשית, משפחות עירוניות עשויות להעדיף מכונית קצרה ב–40 ס"מ מאוקטביה, מה שישפר את הסיכויים שלהן להשיג חניה ואת כושר התמרון במקומות צפופים.


שנית, הבגאז' של גולף אומנם קטן יחסית, אבל יתרונם הגדול של האצ'בקים הוא גישה נוחה למטען בזכות דלת אחורית במקום מכסה תא מטען. לאלנטרה ולטיפו יש תאי מטען גדולים מאוד, שיכילו בקלות עגלת ילדים, אבל הגישה אליהם מוגבלת יחסית, דבר שניכר היטב כאשר פותחים את דלת הליפטבק העצומה של אוקטביה. בחירתו של מי שמוביל מטען ברורה מאליה ומוכרעת כבר כאן, וזאת אוקטביה.



שימושיות משפחתית נגזרת גם מתצורת המושב האחורי, וכאן אמורה הייתה אלנטרה, עם אורך בסיס גלגלים מרשים של 270 ס"מ, לקחת את התואר בקלות, מה שלא קורה במציאות. טיפו מציעה את המושב האחורי הצפוף ביותר, מפני שהיא מעט יותר צרה (מצד שני, יש בדלתות שלה פטנט שמוסיף למרחב), אבל המושב עצמו גבוה מזה של אלנטרה ולכן גם מעט יותר נוח בנקודה זאת.



לגולף, שאמורה להיות הפחות מרווחת מבין הארבע, יש מושב אחורי איכותי ומושב אחורי–מרכזי בולט לטובה. למרות מרחב רגליים מצומצם יותר, היא די שקולה לאלנטרה.



לסיכום: שלושה נוסעים יעדיפו לשבת באוקטביה, הגדולה והמרווחת מבין הארבע. בעדיפות שנייה הם יבחרו באלנטרה או בגולף, וטיפו היא הפחות מוצלחת.


סדר ההעדפה לשני מבוגרים או שני מושבי בטיחות הוא אוקטביה, גולף ואלנטרה או טיפו באותה מידה. טיפו היא היחידה ללא פתח מיזוג אוויר ליושבים מאחור.



התנהגות ונוחות


גולף מציעה את התנהגות הכביש הטובה מבין הארבע, עם היכולת הטובה ביותר לשליטה בגלגול הגוף ובספיגת מהמורות, היגוי טוב ותחושת דיוק גבוהה מאוד. התוצאה היא התנהגות רהוטה, צפויה, וכזאת שמעלימה בקלות מפגעים שגורמים לאלנטרה להתרגש.



אוקטביה לוקחת את הכל למחוזות יותר סופגים ולכן התנהגות הכביש שלה מעט פחות רהוטה, אבל רמת הנוחות גבוהה יותר. היא יותר בטוחה ונינוחה מאלנטרה - והבחירה שלנו עבור מי שנוהג עם משפחתו במכונית.



טיפו מייצרת תחושה כאילו ספורטיבית בגלל מתלים קשיחים והיגוי חד, אבל התנהגות הכביש שלה היא הפחות טובה מבין הארבע.


גולף משדרת את התחושה האיכותית ביותר כאשר מסכמים יחד את הצלילים, איכות הנסיעה ויכולת ספיגת המהמורות. אוקטביה לא רחוקה ממנה, וככל שמדובר בשיכוך מהמורות היא אפילו יותר נוחה.



אלנטרה לא עומדת ברף שמציבות השתיים הראשונות. טיפו עוד פחות נוחה ממנה, שיכוך רעשי הדרך והצמיגים שלה לוקים בחסר, וכאשר מאמצים את המנוע הוא משמיע קולות מחאה רמים. ועדיין, לא מדובר במכונית לא נוחה, ודאי עבור נהגים רגועים.




ביצועים


תאוצות ומהירויות אינן הדבר החשוב ביותר למכונית משפחתית, אבל יש להן ערך בטיחותי חשוב בעקיפות ובתחושה הסובייקטיבית של הנהג כאשר המכונית נענית בנחישות לדרישת כף רגלו הימנית.



כאשר האצנו את הארבע זו מול זו, זכינו לחוות שוב עד כמה מטעה ומיותר הנתון של ההספק, שנמדד בכוחות סוס, לעומת הנתון החשוב יותר של המומנט, שנמדד בקג"מ. על הנייר לטיפו ולאוקטביה הספק דומה, 110 כ"ס, לגולף יש 125 כ"ס, ואלנטרה משפילה את כולם עם 127 כ"ס. במציאות, מביטה אוקטביה בהשתאות באגזוז של גולף, אלנטרה מתנשפת אבל לא מצליחה להדביק את אוקטביה, וטיפו מדדה מאחור.



הסיבה לכך היא שמנועי ה–1.6 ליטר האטמוספיריים של אלנטרה וטיפו מייצרים פחות מ–16 קג"מ כוח (מומנט), מנוע הטורבו–בנזין של אוקטביה מייצר כמעט 18 קג"מ, ואילו הטורבו–בנזין 1.4 ליטר של גולף מייצר כוח ששקול לזה שמייצרים מנועי 2.0 ליטר אטמוספיריים. תיבות ההילוכים הרובוטיות מסוג מצמד כפול של גולף ואוקטביה מתרגמות את הכוח הזה טוב יותר לתאוצות. התוצאה היא תחושת כוח וזריזות טובה ביותר בגולף, טובה מאוד באוקטביה וסבירה באלנטרה ובטיפו.



מי שנוהג הרבה וסעיף ההוצאה על דלק משמעותי מבחינתו, חייב לשים לב שאותו סדר נשמר גם בתצרוכת הדלק של המכוניות: גולף ואוקטביה הן החסכוניות יותר עבור נהגים רגועים, אלנטרה וטיפו צורכות יותר דלק.




השורה התחתונה


למבחן הזה יצאנו עם ארבעה בוחנים בעלי ניסיון רב. אחד מהם העדיף את טיפו, שנחשבת בעיניו לעסקה הכלכלית הטובה ביותר, מכונית שאולי לא עומדת בסטנדרט של האחרות בתחומים שונים אבל ודאי לא רחוקה מהן בפער שמצדיק את הפרש המחיר.



הבחירה שלי היא גולף. אומנם היא עולה 22 אלף שקל יותר מטיפו, אבל קל לי לראות במה אני משקיע את הכסף. יחד עם זאת, לו אני זקוק גם לנפח הטענה משמעותי, הייתי מתלבט בין אוקטביה לטיפו.



שני בוחנים בחרו באוקטביה, כל אחד מסיבות אחרות, ולכן היא מנצחת במבחן הזה. קל להצדיק את הבחירה הזאת כשמדובר במכונית צמודה, וכאשר שיקולי האמינות וירידת הערך לא מתקיימים. אף אחד מאיתנו לא בחר באלנטרה, מפני שהיא לא מתקרבת לגולף ולאוקטביה מבחינת ה"ברזלים", ושום דבר לא מצדיק את פער המחירים בינה לבין טיפו.