לא יודע איך לספר למשפחה, אבל אני די דלוק על סקודה אוקטביה. אני יודע שהצורה די סטנדרטית, ועל הכביש אפשר למצוא רכבים יותר מושכים, אבל אתם יודעים איך זה - אל תסתכלו בקנקן. זכרו את זה היטב.



נסעתי באוקטביה עם מנוע 1,000 סמ"ק. למרות הנפח הזעיר, מדובר ברכב משפחתי ולא של סטודנט שכרגע גמר משמרת כברמן במועדון לחיילים משוחררים. אני מכיר את כל המשופמים שכבר מרביצים חיוך קטן ומזלזל, “1,000 סמ"ק, עאלק, על מי הוא בא לעבוד?". הם עם פחות מ–1,600 לא פותחים מכסה מנוע, לא מעלים גלגל קדמי על ליפט.



1,000, רבותי, תבדקו בתעודת הזהות. 1,000 סמ"ק באותיות קידוש לבנה. בעצם קבלו עדכון חם מהתנור: בשבילכם רק 999 סמ"ק קומפקטיים ומלאי אמביציה.



אכן, זו מכונית משפחתית אמיתית ולא אחת שבאה עם גלגלי עזר ומקווה ליום עם רוח גבית סבירה. נסענו בה חמישה אנשים, והיא סחבה אותנו בלי למצמץ. אתה שואל את עצמך איך? עובדה. מנוע TSI, שלושה צילינדרים, 115 כוחות סוס עם מומנט מרשים.



אתם אפילו לא צריכים לדרוס את הדוושה במלוא העוצמה כדי שהרכב יזנק באוטוסטרדה. הוא עף ומגיע מ–0 ל–100 קמ"ש בעשר שניות. המהירות המרבית היא ממש ליד ה–200 קמ"ש. אם אלה לא נתונים מרשימים, אני מרים ידיים ועובר לביקורת מסעדות.




הכל כלול



אז כמו שאמרה לי יועצת היופי המשפחתית, אוקטביה נראית מכונית מנהלים, אבל של קומה אחת מתחת לבכירים. זאת אומרת, תעמדו לידה ברחוב ולא תשרקו, לא תחליפו מספרי טלפון. אז נכון שהיא עברה מתיחת פנים לאחרונה ושינתה קצת את הפנסים הקדמיים, הדגישה מכסה מנוע, נגעה טיפה בגריל התחתון, אבל לא משהו לספר עליו לחבר'ה.



הסיפור הוא מה שהמכונית מציעה לכם כשאתם מתיישבים מאחורי ההגה. תאמינו לי שנסעתי לאחרונה בלא מעט רכבים, חלקם מפונפנים ויוקרתיים, והבופה של אוקטביה לא נופל מהם. קודם כל, המרחבים שהיא מציעה הם כמו בקאנטרי קלאב. יש לה תא מטען שאפשר לארוז בו דירה ולעבור לגור ליד ההורים. 568 ליטרים של חלל. צריך לראות כדי להאמין. רק שאם אתם לא מספיק גבוהים תתקשו לסגור אותו, משום שדלת הבגאז' כל כך גדולה, עד שקשה להגיע אליה.








גודל עצום, אבל זו סקודה, תמיד אהבה להרשים את המועמדים לרכישה. כמו השיר הישן: “כל מה שאתה עושה, אני יכולה לעשות יותר טוב". זו מכונית שמפצה על רגשי נחיתות ישנים - הכל גדול וכלול במחיר. בסיס הגלגלים, למשל, לא מרשים במיוחד, 268 סנטימטרים בלבד, אבל יש תחושה של מקום בפנים, אוויר לרגליים. מאחור לא מומלץ לדחוס יותר מדי, אבל שני נוסעים בהחלט יהיו מרוצים.



הכוח המיוחד של סקודה נמצא כאמור באבזור. נסעתי לאחרונה במכוניות יוקרה שרמת הציוד הבטיחותי בהן הייתה נמוכה. חלקן עשו טובה והתקינו מובילאיי. אוקטביה מגיעה לכביש מוכנה מהבית וציונה ברמת האבזור הבטיחותי הוא גבוה, 6. חוץ משכפ"ץ יש לה כמעט הכל. מערכת בלימה אוטונומית, שמזהה כשהנהג לא ממוקד וכשהמכונית מתקרבת לזו שלפניה ובולמת בעצמה. זו לא מערכת נדירה, ראיתי אותה כבר בלא מעט רכבים, אבל זו של אוקטביה מסוגלת לעצור במהירויות של חמישה קמ"ש ועד 160. זהו נתון מרשים. תחשבו כמה פעמים יצא לכם להתעסק עם הרדיו, לבדוק את הווייז, ופתאום שמתם לב שהרכב שלפניכם מה זה קרוב? רק אינסטינקט בריא הציל אתכם מתאונה.



אוקטביה ממש מבקשת לסייע לנהג בתחום. אומנם לא ניסיתי את המהירות המקסימלית, הביטוח לא תפס והשוטר היה ממש קרוב, אבל אספר לכם שבמהירות יותר נמוכה זה עבד. תחילה הגיע הצפצוף, אחריו האזהרה הוויזואלית ובסוף הברקס.



וזה לא הדבר המרשים היחיד. יש מערכת שמירה אקטיבית על נתיב. שוב מערכת שכבר פגשנו, אבל הנוכחית לא רק מתקנת את ההיגוי, היא גם בודקת מה שלום הנהג. כשהיא מבחינה שאין התנגדות בסיבוב ההגה, זאת אומרת שהיא עושה הכל בעצמה, המערכת מנסה להבין אם האיש שאמור לנווט נמצא בהכרה. תחילה זה יהיה צפצוף מעורר, אחרי זה בלימה קטנה כדי לזעזע, ורק בסיום היא תסטה הצדה. אומנם לא ביצעתי את הבחינה על כל שלביה, אבל את הקטע הראשון בוודאי שכן. אוקטביה שמרה אותי בנתיב כשההגה לא היה בידי (כמובן לכמה שניות בלבד, מטעמי בטיחות).



ברמת הגימור הגבוהה, שבה נהגתי, יש גם מערכת מתקדמת לזיהוי סכנות בשטח מת. מערכת שעובדת על רדאר אחורי שבודק את הרכבים בסביבה. היא מחליטה אם הגיע הזמן להזהיר את הנהג או שהוא יכול להסתדר לבד.



חוץ מלבשל, הסקודה הזו עושה הכל, אפילו בסיוע בחניה. מצלמת הרוורס תשתדל להראות לנהג להיכן לכוון את ההגה כדי לא לפגוש את הפגוש של השכן.


אבל כמו שאמרנו, ההפתעה היא בעוצמה שהמנוע הקטן הזה מפיק. חמישה אנשים ישבו בפנים ביום שנסענו בו, והמיזוג פעל בפול ווליום. הרכב אפילו לא רעד או השמיע רעשי מאמץ. גם הנסיעה הייתה חלקה ונעימה. יש לרכב תיבת הילוכים כפולת מצמד, בעלת שבעה הילוכים, שעובדת ביעילות.



כמו שאמרנו, לאוקטביה אין אופי מטורף. יש נהגים שמחפשים את המשוגעת הזו, שאפשר לצאת איתה בריקוד סוער, אבל זו לא היא. מדובר במכונית שעונה על הכל בלי לצאת מהמסגרת המקובלת, בתוספת פינוקים קטנים.




שאלה של מחיר



אחרי יום לא קל בכבישים בצפון, וגם בעיר עמוסה, הסתכלנו על צריכת הדלק שסיפרה על ליטר על כל 13.4 ק"מ. נתוני היצרן אופטימיים הרבה יותר - יותר מ־20 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. מבחינת זיהום האוויר, המנוע הקטן הוא הפחות מזהם במשפחת אוקטביה, שמחזיקה גרסאות עם מנועים יותר עוצמתיים, בנפח 1,400 סמ"ק ו–1,800 סמ"ק. ציונו הוא ירקרק, 6.



אם יש נקודת תורפה למכונית בעלת המנוע הקטן, היא מתבטאת במחיר לצרכן. הפער בין אוקטביה עם מנוע בנפח 1,000 סמ"ק לאוקטביה בנפח 1,400 סמ"ק, ברמת הגימור הבסיסית, הוא 6,000 שקל בלבד. מי שקונה רכב שהעלות שלו היא כ–130 אלף שקל עשוי להתפתות וללכת על המנוע החזק יותר. בכל זאת, הביצועים של ה–1,400 סמ"ק מרשימים יותר, בטח במהירות ובכוח שהוא מייצר. אתם מכירים אותנו, כמה שיותר גדול, יותר טוב.



בסופו של דבר, זו החלטה של הקונה. אוקטביה, לא משנה באיזו גרסה תבחרו, היא תמורה נפלאה למחיר. לפחות עבור מי שמחפש בית חם ותומך ולא פוזל ליפה ולמשוגעת.