בתעשיית הרכב יש כמה ביטויים פופולריים במיוחד: "מתיחת פנים", או במקרה היותר קיצוני "החדשה". מילים אלו באות לתאר באופן כללי את איכות המוצר היוצא אל השוק. טויוטה יאריס נמצאת תחת ההגדרה "החדשה".אולי חלק מכם מחזיק כעת את הראש באכזבה. איך לא שמו לב לשינוי שיאריס עברה לאחרונה? מה נקבל עכשיו, מכונית ספורט אימתנית, רכב שטח תלול מסלול או סמי טריילר, כולל המטען החורג? לא תאמינו, מדובר בסך הכל בפגוש קצת שונה ובאחוריים אחרי שפצור. לא שינוי שבגללו תאבדו את ההכרה.



אין מה לעשות, כשענף הרכב הוא כל כך תחרותי, חייבים למשוך את עין הקונה - וכל האמצעים כשרים. אם במקרה נתקלתם בידיעה גדולה על "מתיחת פנים", זה בערך כמו שתשימו לב לכך שכוכבנית הוליוודית אחרי מאה ניתוחים פלסטיים עשתה זריקת בוטוקס בסנטר.



"החדשה" זה כבר תואר מחייב יותר בז'רגון. פה חייבים להוכיח חידושים והמצאות. טויוטה יאריס היא מהמכוניות הפופולריות שתמצאו בשוק. 35 אלף נמכרו כאן ב–18 השנים האחרונות, 4,000 רק בשנה שעברה. טוענים שהיא באמת חדשה ואפילו מציגים נתון מעורר התפעלות. ברכב שמוצע היום למכירה יש יותר מ–900 חלקים חדשים - וזה במכונית שיש בה 828 חלקים. לא, סתם צחקנו, אבל יכול להיות שהתואר "חדש" מוצמד גם לבורג שמאחורי הזרבובית, זה שהחליף צבע משחור פחם לאפור עכבר.



אותנו, הישראלים, זה כנראה מלהיב. רואים את זה בנתוני המכירה ובשמירת הערך בשוק היד השנייה. מי שקונה יאריס יודע שביום שתגיע שוב למדפים היא לא תישאר שם הרבה זמן.



הגריל והתרגיל


אז מה יש בגברת שעושה אותה לכל כך נחשקת? קודם כל, הורים טובים. טויוטה זה תאגיד, כמו הסנדק ששומר לכם על הגב. שנית, מי שמרוצה לפעמים מחליף את הרכב הישן בזה שהתחדש ב–900 חלקים. אתם עומדים מול יאריס החדשה, וקשה לומר שהיא הדבר הכי יפה שראיתם הבוקר, בטח בשוק מכוניות הסופר–מיני עם רנו קליאו או אפילו סיאט איביזה. מי שממש מתעקש על השינויים, נספר לו שהפגוש והגריל חדשים, מה שנותן מראה קצת יותר אגרסיבי וקרבי, זהות שהייתה חסרה ליאריס בגלגוליה הראשונים.



מאחור התאורה נפרשת מהכנפיים לדלת עצמה. לא לדאוג, מי שזוכר איך היא נראתה לפני שקיבלה מאות חלקים חדשים עדיין יזהה אותה בגרסתה העדכנית. אבל בין כל המתנות שיאריס קיבלה מהיצרן היא זכתה במנוע חדש - ופה אכן מגיע מברוק רציני. לא מדובר בנתון זניח אלא בהגדלת הנפח מ–1,330 סמ"ק ל–1,500 סמ"ק. מספר כוחות הסוס גדל באופן ניכר מ–99 ל–112.



בטויוטה גם מדגישים את החיסכון בדלק שמגיע על הדרך, און דה האוס. אכן, שמים מהר מאוד לב בזמן הנסיעה שיש פה גברת שמשתדלת לתת תוצרת אחרת. לחיצת הגז היא יותר ערנית, התגובה של הקטנה הזו מהירה. בנתון הרשמי, את הדרך מ–0 ל–100 קמ"ש הרכב הזה יעשה ב–11.2 שניות, לעומת 12 בדגם היוצא. לחיצה על לחצן "ספורט" תחדד עוד יותר את התחושות. ואם ממש רוצים לתת בראש, אפשר להעביר הילוכים ידנית בעזרת הקליפרים שבצדי ההגה.



כדאי להזכיר שוב שלא מדובר במכונית ספורט, זו עדיין טויוטה יאריס, אבל ביחס למתחרות היא יריבה ראויה, המצוידת בתיבה אוטומטית רציפה בעלת שבעה הילוכים, שנותנת הרגשה טובה. אם הייתה בעייתיות קלה בנסיעה שערכנו, היא התבטאה בסעיף הנוחות. לעתים יאריס לא כל כך הסתדרה עם השיבושים שהופיעו בדרך והורגשו בתא הנהג. כשלחצנו על הדוושה אפשר היה גם לשמוע את קולות המאמץ שהמנוע החדש הפיק, שלפעמים גבלו ברעש.


אני לא נהגתי בסתם יאריס בצבע אפור, פקידותי כזה, הלכתי על גרסת־העל "בלאק טופ", שזה אומר גוף בצבע בורדו, גג בצבע שחור. הנה יאריס השמרנית יוצאת מהמסגרת המרובעת ומנסה להפוך למלכת הכיתה. גם בפנים העיצוב שונה: צעיר ואנרגטי, כולל רצועה אדומה שנמתחת על פני הדשבורד. רק כשבאנו לדבר על המחיר הופיע שיעול קל בגרון - 107 אלף שקל. אם הולכים על גרסת הבסיס, האוטומטית, המחיר הוא 101 אלף.


טויוטה יאריס בלאק טופ. צילום: יח"צ


זה לא מחיר נמוך, אם חיפשתם מציאה. סיאט איביזה אוטומטית אפשר היום להשיג ב–86 אלף שקל. מכונית טובה ואטרקטיבית. אומנם מי ששם לב לנפח המנוע בטח יגיד שלטויוטה יש גדול יותר, והוא אכן צודק, אבל הביצועים של איביזה, רוכשים יקרים, גם הם משובחים.

ובכל זאת, לטויוטה יש יתרון גדול כשמתחילים לדבר על סעיף הבטיחות. כאן ישנה הכותרת המחייבת "טויוטה סייפטי סנס", חוש הבטיחות. נוסף על שבע כריות אוויר, אפשר למצוא מערכת התרעה מפני התנגשות. במהירויות של 80–100 קמ"ש היא מודיעה אם יש רכב מלפנים - ויזואלית וקולית. ואם יש צורך, היא מתערבת בעצירה. יש גם מערכת התרעה על סטייה מנתיב, מערכת אור גבוה שמשתנה אוטומטית, מערכת המזהה תמרורי תנועה. הציון של האבזור הבטיחותי ביאריס הוא 6, בהחלט גבוה.

בטויוטה מתגאים בפיתוח שלהם בתחום המולטימדיה. מערכת "טויוטה טאץ'" בעלת מסך 7 אינץ', שמגיש בין היתר רדיו, מצלמה אחורית ונתוני רכב. אליה מתחברת מערכת "טויוטה קונקטד", שמותאמת לנהג ומכוניתו ומספקת נתונים כמו היסטוריית טיפולים וספר רכב ומאפשרת להזמין טיפול. החלק הזה אומנם מרשים, אבל לגבי מערכת המולטימדיה, ראינו כבר רעננות ממנה.

נסיעה נקייה
הנהיגה בסך הכל הייתה נעימה. הכיסאות נוחים, אפילו לאורך זמן. שני אנשים, לא גבוהים במיוחד, יוכלו לשבת בלי בעיות מאחור. עם זאת, תא המטען ומבנהו אובחנו כבעייתיים. זאת אומרת, התא קטן מדי, 286 ליטר. בכלל, לא מצאנו יותר מדי אפשרויות אחסון ברכב, אבל ישנה משענת יד, תוספת קטנה ששדרגה את הנסיעה (כדאי לברר אם המשענת נכללת בסעיף החלקים החדשים).

סיימנו נסיעה ארוכה בחברת יאריס של טויוטה. איך הייתי מסכם? נחמד אבל לא מרגש. חשבנו למשל שהיא תרשים בצריכת הדלק, כמו שהבטיחו נתוני היצרן, אבל בפועל סיימנו עם ליטר על כל 13.8 ק"מ. לא רע בהתחשב בכך שלא מעט דקות העברנו בנהיגה במצב "ספורט", אבל גם לא מפיל מהכיסא.
בנושא זיהום האוויר, יאריס כבר התברגה היטב בצמרת - ציון 4 ירקרק. טוב, בטויוטה מתגאים בכך שהם ירוקים כבר מימיהם הראשונים בתחום הרכב. ביאריס 95% מהחומרים ניתנים למחזור. אולי יש כאלה שהמגמות הירוקות משפיעות על הקנייה שלהם, אבל אני כנראה הייתי מוצא אופציות אטרקטיביות יותר בסביבות 100 אלף שקל.

רק שטויוטה היא כמו החלילן מהמלין. יש לה קהל נאמן ושבוי שהולך איתה כל הדרך, כולל בשבילים המפותלים של היד השנייה. קהל שמחכה כבר בקוצר רוח ליאריס "החדשה" הבאה.