אין מה לעשות, לאיטלקים יש את זה. גם אם הישראלי ינסה להתלבש הכי יפה שהוא יכול, שיא כיכר המדינה, האיטלקי ישים עליו טי–שירט וג'ינס וייראה מיליון דולר מול השלומפר היומרני שהתייצב לידו.



כזו היא אלפא סטלביו. עזבו איכויות, לכו על הרושם החיצוני שהיא משאירה. מספיק היה לי בחניון הלוהט, בשעת צהריים חמה: שלושה צעירים, כנראה בדיוק חזרו מהים, נראו שפוכים לחלוטין, רק רצו להגיע למיזוג ברכב ולהניע. שנייה לפני שנכנסו למכונית, אחד מהם קלט את הסטלביו חונה בתוך ים של רכבים. עצר בברקס פתאומי, ביצע סיבוב פרסה תוך כדי בחינה מדוקדקת של הקימורים, בדק שהסמל בפרונט אכן איטלקי ואז פלט תוך כדי הזיית חום: "איזה סקסי". הבחור הזמין את חבריו לבחון גם הם את היצירה החדשה.



באלפא רומיאו ממש בונים על ה–SUV הראשון שלהם. אומנם קצת באיחור אופנתי של איטלקים, שלא בוער להם כלום, אבל השוק עדיין רותח. ליד אאודי Q5, וולוו XC60 ובעיני אפילו פורשה מקאן, זו צריכה להיות התשובה האיטלקית.



זה לא שוק קל, בטח לא כשנכנסים באמצע החגיגה, אבל זו עדיין אלפא, שתמיד מסובבת ראשים. קודם כל הביאו לארץ 40 רכבים, מהדורה ראשונה במחיר של 385 אלף שקל, כדי לבדוק את הדופק. יותר מאוחר אמורה להגיע גרסה עממית יותר, יחסית לאלפא כמובן.



בינתיים צריך להתרשם מהגבר השרירי. סטלביו נקרא על שם המעבר הגבוה ביותר באיטליה, שנמצא בגובה 2,785 מטר ברכס הרי הדולומיטים, וכולל 75 פיתולי דרך, למיטיבי הגה.




אלפא רומיאו סטלביו,מבפנים. צילום: יח"צ
אלפא רומיאו סטלביו,מבפנים. צילום: יח"צ





אולי זה הגובה שאליו מכוונים באלפא, שייצר באזז גדול סביב הרכב, שהוצג לראשונה ב–2016 בתערוכת לוס אנג'לס. אולי אלו היכולות של הג'יפון הזה שהוצג ממש לאחרונה, כשאלפא פתחה את אולם התצוגה המרשים בהרצליה פיתוח.



סטלביו נבנה על הפלטפורמה של האלפא ג'וליה החדשה. אני מאוד אהבתי את הצורה הדינמית–ספורטיבית, את מראה הפנסים הצרים בפרונט. יש בה הרבה סטייל מבחוץ, שעובר כמובן גם פנימה, ברמת הגימור היוקרתית שיש כרגע על המדף.



זה הסטייל האיטלקי שעליו אני מדבר. ככה אני רוצה את הרכב שלי. גימורי עץ לא מעיקים, כורסאות עור, נראה שעל כל ידית עבד מעצב אישי. בטח על שלוש הגלגלות שליד מוט ההילוכים: אחת לבורר מצבי הנהיגה, שנייה לתפריט מסך המולטימדיה, שלישית לווליום. נוח ויפה. מה שכן, תנוחת הישיבה גבוהה, כיאה לג'יפון, אבל היופי כנראה קצת מפריע לזוויות הראייה, בטח בחלון האחורי צר המידות. רציתם דוגמן? אז תתפשרו.



מלפנים התמקמנו בנוחות, מאחור שני אנשים יוכלו לשבת יחסית בנוח. ראינו רכבים מרווחים יותר, אולי זה כנראה בא על חשבון תא המטען. כאן הוא גדול ומספק - 499 ליטרים שמוכנים לאחסון.




לא משנה לאן



קיץ לוהט בחוץ, אתם בתוך רכב איטלקי, כל מה שבא זה רק לנסוע, לא משנה היעד. ההנעה בלחיצת כפתור, כמובן. נדרשו לי כמה שניות לאתר את המיקום. בדרך כלל אני מחפש את כפתור ההנעה היכן שאמור להיות המפתח, פעם מצאתי אותו מהצד השני, הפעם הוא נמצא ממש על ההגה.



לסטלביו הנעה כפולה קבועה, או בשפה של אלפא: Q4. לא רכב שטח, למי ששואל. זהו רכב כביש שיעשה טובה אם ירד לשבילי כורכר יחסית נוחים. היופי האיטלקי לא נועד להזיע על הג'בלאות, הוא בא לתת בראש. לכן החלק החזק והאימתני כאן נמצא במנוע הטורבו. נפח 2,000 סמ"ק, 280 כוחות סוס, שאותם משחררת תיבה בת שמונה הילוכים.






אין ספק שמדובר ברכב מהיר ועצבני. את הדרך מ–0 ל–100 קמ"ש הוא עושה בזמן של 5.7 שניות. המהירות המרבית היא 230 קמ"ש. כמובן שלא ניסיתי את מהירות השיא, אבל בעוד אני חושב שהרכב משייט לו בנינוחות כל הדרך לירושלים, הסתכלתי על צג המהירות וחשכו עיני. לא שמתם לב והוא מגזים בלי להשמיע קולות של מאמץ.



לאלפא יש גם בורר מצבי הנהיגה: DNA הדינמי–ספורטיבי, נטורל לנסיעה רגילה, ואחד נוסף שמייצג את החיסכון בדלק ובזיהום האוויר.



כל מצב מסמל שינויים בהחלפת ההילוכים, בתגובה של דוושת הגז ובסיבובי ההגה. בואו נגיד שהמצב החסכוני הוא לנסיעת פקקים מתישה, לא יותר מזה, אלא אם אתם אוהבים תגובה מפוהקת ומסורסת. אהבתי את המעבר למצב הספורטיבי, אז אפשר היה להרגיש את העוצמה, את אחיזת הכביש המצוינת. באלפא מדגישים שלמרות 1,660 הקילוגרמים, הרכב נבנה בדגש על הפחתת משקל.



יש בסטלביו שימוש רב בחומרים יחסית קלים. 80% מהמתלה הקדמי עשויים מאלומיניום, 45% מהמתלה האחורי גם הם עשויים מאלומיניום. גל ההינע מיוצר מקרבון. דווקא כיול המתלים כאן הוא על הצד היותר נוקשה של הסקאלה, מה שהתברר כפחות נוח בנסיעה מנהלתית עירונית, אבל הרבה יותר מהנה כשהגברנו קצב ועברנו למצב ספורט.



חייבים להדגיש, אין בסטלביו תשומת לב לחיסכון או פזילה לצד הירוק של המפה, זהו רכב אגרסיבי. במדד זיהום האוויר הוא מקבל ציון 15, צבע בורדו, מקום אחרון בטבלה. בצריכת דלק סיימנו את היומיים עם ליטר על כל תשעה ק"מ, שזה לא כמו שהבטיחו. בעצם בטח באלפא מדדו את הצריכה בתנאי מעבדה במצב חיסכון.



מה לעשות, הרכב הזה משדל אתכם לנהוג מהר, כיאה לאחד שמתיימר להיות הכי דינמי בחבורת העלית. יש לו בצדי ההגה קליפרים גדולים ממתכת להעברת הילוכים ידנית, מומלץ מאוד לשימוש במצב ספורט.



הרכב עושה את העבודה. מאיץ ביציאה מהמקום, אוחז את הכביש בנחישות, וגם בענף הבטיחות הוא זוכה לציון 6, בהחלט מכובד. לסטלביו כמה מערכות בטיחות, כמו התרעת סטייה מנתיב. אומנם לא כזו שמתקנת אוטומטית את הרכב הסוטה, אבל נותנת בסים רציניים באוזן שלא מותירים מקום לספק.



לסטלביו יש גם מערכת התרעה מפני התנגשות. זו מערכת קולית–ויזואלית, שמסוגלת לעצור עד מהירות 65 קמ"ש, במידת הצורך. ברכב שנהגתי הייתה בקרת שיוט, אבל לא אדפטיבית. יש לו גם מערכת "עצור וסע", שאמורה להוריד זיהום ולחסוך בדלק, אבל היא ממש לא כיפית. מומלץ לנתק מיד בישיבה בכיסא הנהג.



אהבתי את הסטייל של סטלביו. אין ספק שיש לו רשימת מתחרים מכובדת עם מוניטין מוכח, אבל יש משהו בארומה האיטלקית שנותן ממד אחר. בדיוק כמו ישראלי ואיטלקי שילבשו את אותה חולצה, אבל אחד ייראה כמו ד"ר ג'קיל והשני כמו מיסטר הייד, ותאמינו לי שאי אפשר לטעות.