יש הרבה ימים בשנה שאני לועג בהם לחובבי הג'יפונים. אתם יודעים, אלה שנוסעים ברכב עירוני למשרד, אבל בגלל גובה מושב קצת מעל הממוצע מרגישים אנשי שטח. אין, מחר עם אור ראשון הם במדבר יהודה, טוחנים את החול לאבקה. ואם לא מחר, אז מחרתיים, גג שנתיים. סובארו XV שונה מיתר הצעצועים. לא סתם הוא הרכב 4X4 הנמכר ביותר בארץ בשנים האחרונות. כן, ברור שתראו אותו הרבה יותר בכביש החוף מאשר באזור נחל צאלים, אבל עדיין הוא מסוגל לקרוא תיגר על איתני הטבע ולצאת מההתמודדות בראש מורם.



בשבת שעברה, אחרי הסערה שהבטיחו וקיימו רק את הפתיח, הצטיידתי במעיל מתאים, במגפיים של בוקר ובכלב רועים שיעזור לי לאסוף את העדר שהתפזר במרעה (סתם, אני מגדל ביומיום דג זהב ודג נקאי). בקיצור, לקחתי את ה–XV לסיבוב אפטר–פארטי–סערה בשבילים המרהיבים של יער בן שמן. אומנם לא מדובר בלנד קרוזר, שלא רואה סלעים ממטר, אבל הרכב הנ"ל מסוגל ליותר מאשר לקרטע.



סובארו XV. צילום: יח"צ,רונן טופלברג



ייתכן כי גם מכוניות היו יכולות לעבור בבוץ ובשלוליות של היער היפה, אחרי תפילת הדרך של הנהג, אבל עם ה–XV לא הייתה בכלל התלבטות. יאללה, אודרוב לטבילה של בוקר. נכנס ויוצא ללא מאמץ, יפה ממש כמו לפני.



תמיד אהבתי את המראה של ה–XV, היהלום בכתר של סובארו. המראה המודרני והמגניב, לא כזה שלוקח את עצמו ברצינות, כמו אצל לא מעט רכבי 4X4. המראה שלפנינו הוא עירוני, צפונבוני, שלא מפחד להפשיל שרוולים כשצריך ולהתחיל לעבוד. לא פלא שסמל"ת, היבואנית, השקיעה עכשיו בשטחי פרסום נרחבים, כי זה מה שהקונה רוצה. באמצע השבוע למשרד, בסוף השבוע לראות רקפות על קצה הגבעה.



הג'יפון הגיע ב–2018 עם לא מעט חידושים לחובביו וגם למתעניינים חדשים. קודם כל מידותיו גדלו במעט. שלושה ס"מ לבסיס הגלגלים, שניים לרוחב. ואכן, מרגישים את זה במרווח בשורה הראשונה וגם בשנייה. ליושבים מאחור עדיין מומלץ להסתפק בשני נוסעים. שלישי ייתקל בתעלה שבמרכז שדי מפריעה.



ה–XV מגיע עם שני מנועי בוקסר: היותר פופולרי בנפח 1,600 סמ"ק והיותר עוצמתי בנפח 2,000 סמ"ק. יש שלוש רמות גימור. אני נהגתי בגרסה הפופולרית, ברמת הגימור אייסייט המאובזרת, שמחירה 143 אלף שקל, לעומת גרסת הבסיס שעולה 135 אלף. יש שפצורים קטנים שמוסיפים למחיר, אבל את ההבדל הגדול בו עושה מערכת הבטיחות המתקדמת, שאליה נגיע בהמשך.



סובארו XV. צילום: יח"צ,רונן טופלברג



במראה החיצוני יש שינוי - פגושים, תאורה - לא דרמה גדולה. בפנים, בגרסה שבה נהגתי, יש שפע של מידע שפרוש על פני שלושה מסכים שניצבים מול הנהג. תוסיפו מתגי תפעול על גלגל ההגה, מה שבעיני יוצר עניין ואתגר, אבל מצד שני גם גודש. למה תמיד צריך לסבך את החיים? עוד נקודה רגישה ב–XV, לפני שנעבור למעלותיה הרבות: תא המטען. אתם יודעים, מי שקונה ג'יפ, אפילו ג'יפון, יורד איתו לשטח לפעמים, שוקל להעביר שם את הלילה, מה שמצריך ציוד מחנאות עשיר. ברכב שלפנינו תא המטען ממש קטן, כדאי שתדעו זאת מראש - 310 ליטרים בלבד.



יצאנו לדרך לכיוון היער, לא לפני שביקשנו לראות כמה חזק מנוע הבוקסר על הכביש בעיר ועל האוטוסטרדה. ובכן, סביר להניח שחובבי מהירויות יוותרו על החוויה. אומנם מנועי הבוקסר של סובארו מלווים אותה דרך ארוכה, התכנון השטוח שלהם מוסיף ליציבות, אבל יש מתחרים שמפיקים יותר כוח. ה–XV נמצא במצב קבוע של הנעה כפולה. מנוע ה–1,600 סמ"ק מסוגל להפיק 114 כ"ס. המומנט צנוע, 15.3 קג"מ שמושגים ב–3,600 סל"ד. המשמעות היא שכאשר תלחצו על הגז, לא תרגישו את הרכב פותח בספרינט אולימפי. התגובה מעט ישנונית, הוא יגיע ל–100 קמ"ש תוך 13.9 שניות. תירגעו, בשביל רוב המשפחות שאני מכיר זה בהחלט מספק.



בכביש המהיר השיוט היה נעים. יש כאן תיבת הילוכים אוטומטית, רציפה, שפועלת בצורה חלקה. המתלים מכוילים על הצד הנוח והמפנק, לא זה של הג'יפאי המסורבל. בתום שאיפת אוויר של אחרי סערה נכנסנו ליער. היה יום מקסים ויער כמעט ריק. אתם הרי מכירים את הישראלים, שומעים על סערה ועד שלא שומעים צפירת הרגעה לא יוצאים מהמקלט האטומי.



סובארו XV. צילום: יח"צ,רונן טופלברג



שבילי היער היו פנויים. מדי פעם עברו רכבי שטח עמוסים בחובבי בוץ שחיפשו שלולית מספיק עמוקה כדי להשתכשך בה. אני הלכתי על שבילי מדיום–וול, לא ממש אתגריים, אבל עדיין מספיק מהנים. ה–XV מספק שפע של עזרים. קודם כל, כפי שציינו, הרכב נמצא על הנעה כפולה קבועה, אבל כשמגיעים לאתגרי השטח, הוא מדרבן אתכם ללחוץ על כפתור האקס–מוד - מערכת שלוקחת פיקוד על תיבת ההילוכים, המנוע, מערכת ההנעה והבלמים - כדי שיהיה אפשר להתמודד עם הקשיים. למערכת יש גם בקרת ירידה במדרון במהירויות של 20–5 קמ"ש ומרווח גחון מרשים של 22 ס"מ, מה שרק מסביר שהרכב הוא לא 4X4 צעצוע אלא דומה לדבר האמיתי.



אנשי סובארו בונים במיוחד על סעיף הבטיחות. ב–XV ניתן דגש חזק בנושא. החל מבנייתו על הפלטפורמה הגלובלית של סובארו, שמדברת על שלדה הרבה יותר קשיחה וקלה ומתלים שסופגים זעזועים. הרכב עמוס בהגנות, בטח ברמת גימור האייסייט, היותר יקרה. מערכת שיוט אדפטיבית, התרעה על רכב בשטח מת, סטייה מנתיב, בלימה אוטומטית, והרשימה עוד ארוכה.



בפלטפורמה החדשה מרכז הכובד הונמך ויחד איתו תיבת ההילוכים והמנוע, כך שבזמן התנגשות, חלילה, הם לא יחדרו לתא הנוסעים. הציון הבטיחותי של ה–XV ברמת הגימור הזו הוא 7. רמת הגימור הבסיסית זוכה לפחות הגנות, אבל ציונה עדיין מניח את הדעת - 6. יצאנו מהיער, הסתכלתי על זלילת הדלק. סיימנו את היום עם ליטר על כל 10.3 ק"מ. הבטתי על דרגת זיהום האוויר, אז אומנם מדובר ב–11, אבל לא מדובר בג'יפ שמעשן נובלס בשדות.


אני מכיר היטב את ה–XV. המשפחה של אשתי נמנית עם הלקוחות הנאמנים של המותג. זה רכב שקל להתאהב בו. יוצא דופן, לא שגרתי, ומה לעשות - בארסנל שלו יש ביצועים שמתאימים לעכבר העיר וגם לעכבר הכפר. אין ספק שהיה להיט, ויישאר כזה. 


גלגלים רזרביים
 
קרסו מוטורס החלה לשווק בימים אלה את הקרוס–אובר העירוני רנו קפצ'ר גם בגרסה ידנית. מנוע 900 סמ"ק, 90 כ"ס. על פי היצרן, תצרוכת הדלק מרשימה במיוחד - ליטר בנזין על כל 19.6 ק"מ. המחיר הוא 100 אלף שקל. גם הקפצ'ר האוטומטית עברה מתיחת פנים, למי שמדליק אותו גריל חדש ועיצוב תאורה. הרכב יגיע בליווי שני מנועים לבחירה: 1,200 סמ"ק בנזין או 1,500 סמ"ק דיזל. המחיר הוא החל מ–120 אלף שקל.
 
מנהל התפעול הבינלאומי של אופל, וויליאם מוט, וסגן נשיא בקונצרן PSA, ז'אן קריסטוף קומר, ביקרו השבוע בארץ ופגשו את ראשי היבואנית, מקבוצת שלמה. ,PSA הקונצרן הצרפתי שמחזיק בפיג'ו וסיטרואן ורכש לאחרונה את אופל, יזרים לארץ את הרכבים החדשים קרוסלנד X וגרנדלנד X, רכבי פנאי שיארחו חברה למוקה הפופולרי. מוט אמר במהלך הביקור: “אופל צועדת לעידן חדש שיאפשר לה להדגיש את האופי הגרמני של המותג ולהציג דור חדש של מוצרים, תוך השקעה גדולה בטכנולוגיות מתקדמות והנעה אלטרנטיבית".
 
עדיין בענייני סיכומים של 2017. בעלי אוטודיל, יבואני מותג היוקרה אסטון מרטין (בונד, ג'יימס בונד), דיווחו שבשנה החולפת נמכרו בארץ 21 מכוניות נחשקות. מאז שהגיעו ארצה יש 61 מכוניות הנושאות פה את סמל המותג.