הוא נולד בקוריאה הדרומית, אבל חונך כאמריקאי לכל דבר. אל תדאגו לא מדובר בשעשועון בסגנון “הכה את המומחה" - זה תיאור קצרצר ולא מחייב של יונדאי פאליסייד, ה־SUV החדש, ואם אתם עדיין לא מזהים, לכו בעקבות הבחור הגדול בשכונה, הוא כנראה הבעלים. מה זה גדול? עצום, ענק. מקום לשבעה או לשמונה נוסעים. 498 סנטימטר אורך, 197 סנטימטר רוחב, 175 סנטימטר גובה ומשקל של קצת פחות משתי טונות. בדיוק כמו שהאמריקאים, שגרים בפרברים, מחביאים בחניה שלצד הבית.

מיד נזהיר, פאליסייד הוא רכב שיוט אולטימטיבי, שמספק נוחות בלתי נגמרת, לכן מי שמחפש ערימות טירוף והזרקת אדרנלין בשארית חייו, שימשיך לחפש, הוא לא ימצא אותן כאן. מדובר ברכב הגדול ביותר לבית האימפריה הדרום קוריאנית, שהוצג רק לפני כשנתיים בתערוכת הרכב בלוס אנג'לס. הוא נוחת כעת, כי ביונדאי מבינים שרכבי SUV היו ונשארו הלהיט החם גם בשנת 2021, וכל קטגוריה שתזרקו אליה קנדידט, תיתפס במהרה. רכבי שבעה־שמונה מקומות הם אומנם נישה יחסית קטנה, אבל עדיין ביום שלקחתי את פאליסייד לסיבוב, ממש באותו בוקר, טויוטה הציגו לראווה את היילנדר שלהם (ראו "גלגלים רזרביים"), גם הוא רכב במשקל כבד, המיועד לאותה מחלקה מרובת נוסעים.

יונדאי פאליסייד (צילום: יצרן)
יונדאי פאליסייד (צילום: יצרן)

אז המראה החיצוני, כיאה לענקים חסר עידון, או אם תרצו בעלי אלגנטיות של נגר, הוא אגרסיבי, נוטה למראה קופסתי. האמת היא שגם לא היו לנו ציפיות, כי במשקלים הכבדים הפינוק צריך להופיע בחוויות המשתמש. ובכן נהגתי על גרסת הלימיטד, שבעה מקומות, המהודרת. הידור שבין היתר מתגאה בכך שבשורה השנייה אין ספסל ארוך, אלא שני כיסאות קפטן. זאת אומרת שאני כבר יכול לספר שבשתי השורות הראשונות יש מרווחים בלתי נגמרים, שום דבר לא מפריע ואין כנראה סיכוי שתשמעו תלונה מהילדים.

המושבים הקדמיים, מלבד העובדה שהם מחוממים או ממוזגים, לפי העונה, הם גם חשמליים וסופר־נוחים. בנסיעה שערכנו ביחד הגענו עד לעזוז שבגבול הנגב וסיני. אין חור גדול מזה במדינה. נסענו, חזרנו באותו יום ויצאתי בחניה בתל אביב כשאני רענן, טרי ומוכן להתעמלות ערב.
לא רק יושבי השורות הראשונות יחיו כאן בשלום, גם בשורה השלישית, זו שבדרך כלל דוחקים אליה את המקופחים, נרשם מקום מפתיע. אומנם לא הלוקסוס שפגשנו מלפנים, אבל עדיין בהחלט סביר אפילו לבגירים.

תא המטען, כשכל המושבים בתפוסה, הוא אומנם לא גדול, אבל מכיל 311 ליטר. זה הרבה יותר מעוד רכב, בגודל הזה אתם מקבלים חצי בית ובייביסיטר. ועדיין, התכנסנו כדי לנהוג, וכיאה לרכבים כאלה מתחת למכסה מוצאים מנוע בנזין אטמוספרי V6, בנפח 3,800 סמ"ק, 291 כ"ס. זה יכול להתאים לכם אם אתם לא אנשי איכות הסביבה, כי הוא גם שותה דלק, וגם מעשן חופשי, דרגה 15 בזיהום האוויר.

יונדאי פאליסייד (צילום: יצרן)
יונדאי פאליסייד (צילום: יצרן)

פאליסייד מגיע בשתי תצורות הנעה, קדמית וכפולה. אני נהגתי בזה עם ההנעה הכפולה. אומנם בבורר המצבים אפשר לעבור למצבי שטח מבוץ, דרך חול ושלג ומרווח הגחון הוא למעלה מ־20 סנטימטרים, אבל עזבו את מדבר יהודה לג'יפאים. אם כבר, סעו בו לשבילי כורכר נוחים ואל תאתגרו אותו עם שטח ממש קשה, הוא לא בנוי לזה.

פאליסייד הוא אומנם רכב שמאיץ יפה (7.8 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש), אבל הוא גם לא נועד ללחיצה עצבנית על הדוושה, הוא נועד לשיוט. באזורים האלה של סביב ה־100 קמ"ש ומעלה, כשממול כביש בלתי נגמר והילדים מנקרים מאחור, זה כמו בואינג 747 ששט לו בשמיים.

המתלים מכוילים על הצד הנינוח של הסקאלה, אין הרבה מכשולים שיכולים להוציאו מאיזון. הדקו חגורות והקשיבו להוראות הטייס. כל ניסיון ללחוץ את פאליסייד לעקיפה פראית יוציא ממנו קולות מאמץ לא ממש נעימים כשהוא מספר בפעם המי יודע כמה שזה לא בשבילו. זהו רכב משפחתי בהגדרה. הוא בא לפנק ולא לאתגר. למשל בבטיחות כמעט לא תמצאו רכבים שעולים עליו: רמת אבזור 8, שכוללת בין היתר מערכת בלימה אוטונומית בשעת חירום, בקרה אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת אקטיבית שמתריעה על שכחת ילדים מאחור.

לעומת זאת, לגודל יש גם מחיר, ובצד החסכוני פאליסייד פחות משתף פעולה. בנסיעה הארוכה הצלחנו לסיים עם ליטר בנזין על כל 10.4 קילומטרים, אבל בסך כל הנסיעות הרכב סיים עם ליטר על כל 7.7 קילומטר. פאליסייד לא רכב זול. הגרסה שבה נהגתי עולה 350 אלף שקלים, בהחלט לא שווה לכל נפש, אבל יחד עם זאת היא מגישה כל כך הרבה במחיר, אפילו הרבה יותר ממה שאתם מתארים. זה ענק שרחוק מלהיות מיינסטרים, אפרורי (ניקול ראידמן: “אצא גם עם בן אדם שיש לו יונדאי"). לכן במקרה שלפנינו הגודל בהחלט קובע.

גלגלים רזרביים

בתחום הענקים, טויוטה לא נשארה חייבת והנחיתה נפיל משלה, ההיילנדר (בתמונה למטה). במקרה הנ"ל מדובר ברכב של שבעה מקומות שאורכו 495 סנטימטר, בסיס גלגליו 285 סנטימטר, הוא בעל הנעה כפולה, אבל רבותיי וגבירותיי, בניגוד לפאליסייד, מדובר בענק היברידי. מחיר ההיילנדר מתחיל ב־290 אלף שקלים.

טויוטה היילנדר (צילום: טויטה יח''צ)
טויוטה היילנדר (צילום: טויטה יח''צ)

ההיילנדר מחזיק מנוע בנזין בנפח 2,500 סמ"ק וביחד עם המנוע החשמלי מסוגל להפיק 248 כ"ס. בחודש הבא אמורה יוניון מוטורס, היבואנית, להשיק את הראב 4, הנטען, שמציע טווח נסיעה חשמלי שעל פי היצרן מגיע ל־70 קילומטר. יאריס קרוס, ה־SUV ההיברידי של טויוטה, אמור להגיע לקראת סוף השנה.

עוד רכב בעל יומרות שכבר ירד מהאונייה: JEEP גלדיאטור־רוביקון, שהוחזר לחיים אחרי שייצורו הופסק בתחילת שנות ה־90. מדובר ברכב פנאי עם יכולות שטח גבוהות, שבנוי על שלדת סולם הארוכה בכמעט 79 סנטימטר לעומת רנגלר ארבע דלתות. גלדיאטור מגיע עם מנוע V6, אטמוספרי, בנפח 3,600 סמ"ק, שיודע לספק 280 כ"ס ומומנט של 35.4 קג"מ. גלדיאטור, איזה שם מחייב, יגיע בשלוש רמות גימור, ומחירו ההתחלתי יעמוד על 419 אלף שקלים.

נסיים עם ספיחי 2020. מיצובישי אאוטלנדר הנטען דורג ראשון במכירות רכבי ה־SUV פלאג־אין הייבריד באירופה אחרי שנמכרו 26,673 יחידות שלו במהלך השנה החולפת. התוכנית העתידית של מיצובישי מוטורס היא עד 2030 להגדיל את ייצור ומכירת הרכבים החשמליים ב־50%. רשמנו תזכורת ביומן.