בישראל פעילים 16 יבואני רכב רשמיים שאחראיים על כניסת 270 אלף כלי רכב חדשים מדי שנה. בחודש ינואר 2021 לבדו נמסרו כ-48 אלף מכוניות חדשות, למרות הקורונה ולעומת כ-38 אלף מכוניות שנמסרו בחודש ינואר 2019. עם זאת, כדאי לדעת שהסיבה העיקרית לכך לא בהכרח הייתה פעילות יוצאת דופן של היבואנים – אלא שינוי מס שנכנס לתוקף וגרם לעליית מיסי הקנייה על דגמים היברידיים שונים ועל מכוניות רגילות.

לשם השוואה, המצב בעולם הוא מעט שונה. בדיוק בשבועות אלו יבואני הרכב בישראל נערכים לקראת מחסור צפוי ברכבים, שנובע מקשיי ייצור ומבעיות בתעשיית האלקטרוניקה העולמית. מצד שני, שוק הרכב בישראל נחשב חזק ויש מעל 3 מיליון כלי רכב פרטיים על כבישי הארץ שמסוגלים עדיין לשמש בתור אלטרנטיבה.

מה לגבי יבוא אישי?
אי אפשר לדבר על עולם יבוא הרכבים בלי להזכיר את האפשרות של יבוא אישי. קודם כל, צריך לדעת שמבחינת רשות המיסים למשל צריך להגדיר "שנה" בתור שנה קלנדרית שמתחילה ב-1 בינואר ומסתיימת ב-31 בדצמבר. כמו כן, עלות הייבוא לא כוללת דמי הובלה, דמי ביטוח, אגרת רישוי והוצאות נוספות או מיסים שמוטלים בישראל בניכוי הפחתות בגין אביזרי בטיחות.
 
מבחינת תנאים, כל תושבי ישראל רשאים לייבא רכב שעומד בקריטריונים מסוימים. ראשית, על הרכב להיות מאושר לייבוא על ידי משרד התחבורה. שנית, אפשר לייבא רק רכב חדש או כזה שטרם חלפו 24 חודשים ממועד הייצור שלו. כמו כן, הייבוא אפשרי בתנאי שקיים רישיון נהיגה שתקף במדינת ישראל ספציפית עבור הרכב המיובא.
 
בכל מקרה, יבואנים פרטיים רשאים לייבא רק כלי רכב אחד בפרק זמן של 12 חודשים. גם אחרי שהרכב מגיע, אפשר לשחרר אותו רק אחרי שמקבלים אישור בכתב או רישיון יבוא ממחלקת התקינה של משרד התחבורה. 

מה עדיף: יבוא אישי או יבואן רשמי?
שאלת מיליון הדולר היא כמובן מה עדיף – לייבא את הרכב באופן עצמאי או להעדיף לפנות ישירות אל היבואן הרשמי. כמו תמיד, לכל אפשרות יש יתרונות וחסרונות אחרים. בשביל לקבל החלטה מושכלת, צריך להיכנס אל עובי הקורה ובעיקר להתאים את האפשרות אל הצרכים ואל התקציב.

אם התקציב לא מהווה פקטור בתהליך קבלת ההחלטות, יכול להיות שהייבוא האישי יהיה עדיף. בייבוא אישי יש בדרך כלל יותר אפשרויות לבחור מתוכן, ניתן להחליט על העיצוב הספציפי של הדגם המועדף ואפשר גם להיעזר בשירות של חברות שמתמחות בכך בתמורה לתשלום עמלה. אם עושים את הכל לבד, ניתן אפילו לחסוך בהוצאות בהשוואה לרכישה של אותם דגם ישירות מהיבואן.

מנגד, היתרון של רכישה מהיבואן בא לידי ביטוי בשקט נפשי ובאחריות. כאשר היבואן הרשמי הוא זה שמוכר לנו את הרכב, יש לנו אל מי לפנות בכל מקרה של תקלה וכל ההתנהלות היא בעברית וללא עיכובים. 

איך היבואן משפיע על הרכב?
יבואני רכב רשמיים קובעים איזה דגמים יהיו על הכביש, מה יהיה המחיר שלהם ומה יהיה ההיקף של התחרות. התפקיד של משרד התחבורה למשל הוא לעודד תחרות כזו, על ידי מתן רישיונות יבוא ופתיחת השוק לעוד חברות. 

מבחינתנו כציבור הנהגים, הדגש צריך להיות על מודעות גבוהה יותר למה מגיע לנו ומה אפשר לדרוש. כך נשיג את הרכב המתאים, במחיר משתלם ובמינימום מאמץ.