באותו רגע, שבו מחליטים להחליף את הרכב, מתחילה ההתלבטות באיזה רכב לבחור? איזה רכב כולל את כל המאפיינים הדרושים עבור המשפחה ועבור מאפייני הנהיגה? איזה רכב ישמש היטב למשך כמה השנים הקרובות?

ההתלבטות תלויה כמובן בתקציב המבוקש אך בעוד פרמטרים שונים ומשתנים מאדם לאדם וממשפחה למשפחה.

מי נוהג ברכב?
ההתאמה הראשונה של הרכב החדש צריכה להיות כמובן לנהג או הנהגים שישתמשו ברכב. יש להתאים את סוג הרכב לנהגים הצפויים לנהוג בו כך שיהיה להם נוח, שיוכלו לתמרן אותו בקלות, שיתאים למידותיהם הפיזיות וכדומה.
 
כך למשל, רכב פרטי קטן, מדגמי המיני, לא יתאים למשפחה של ארבע או חמש נפשות, ואילו רכב פרטי גדול יקשה יותר על נהיגה בתוך העיר, תמרון בין שאר כלי־הרכב ואף מציאת חנייה בקלות.

בני המשפחה ונוסעים אחרים
בנוסף להתמקדות בנהג או הנהגים ברכב, יש להתחשב גם בשאר יושבי הרכב, הנוסעים. יש לבחור רכב שישמש את בני המשפחה במשך כמה שנים כך שהוא צריך להיות דינמי יחסית ולהתאים גם למצב הנוכחי וגם לעתיד לקרות בעוד שנתיים או שלוש.

למשל, משפחה ובה בני נוער ירצו לאפשר לילדים מקום ישיבה נוח ומרווח במושב האחורי כמו גם להיות נוח וקל יחסית עבור נהג חדש כאשר אחד מהם יקבל את רישיון הנהיגה שלו. דוגמה נוספת היא משפחה ובה תינוק או פעוט שבנוסף לישיבה במושב האחורי או להתקנת כיסא הבטיחות, צריכה גם תא מטען גדול שיוכל להכין את עגלת התינוק, תיק החפצים ואולי גם קניות מהסופר.

מסלולי הנסיעה העיקריים
שיקול נוסף שיש לקחת בחשבון הוא, לאיזה צרכים ישמש הרכב החדש. למשל, משפחה שאוהבת לצאת לטיולים ולנסיעות גם בתנאי שטח, יתאים להם יותר רכב SUV גדול ובעל הנעה של 4*4, בעוד שמשפחה שרוכשת רכב נוסף עבור הילד שעבר טסט, יוכלו לבחור דווקא רכב פרטי קטן יותר ונוח לתפעול ולנהיגה.

בקטגוריה זו ניתן לבדוק גם את צריכת הדלק ולבחור מכונית חסכונית יותר מהיבט זה אם מדובר ברכב שמיועד להרבה נסיעות ארוכות.

הוצאות כספיות נלוות
בעת רכישת הרכב עומד כמובן התקציב המיועד. בהתאם לתקציב זה ניתן לסנן באופן קל ומהיר את היצע המכוניות ולהתמקד רק באלו שעומדות בסכום שנקבע. אך קניית הרכב אינה ההוצאה היחידה שיש לקחת בחשבון.

כיוון שקניית הרכב היא אומנם ההוצאה הגדולה והמיידית, פחות נותנים את הדעת להוצאות הנלוות הכוללות הוצאות על דלק, מחיר הביטוח והטסט השנתיים, עלות הטיפולים וכדומה. לפיכך, כדאי לבדוק עד כמה שניתן את הסכומים הללו לפני הקנייה. ייתכן כי רכב יהיה זול באופן משמעותי אך ההוצאות הנלוות שלו יהיו גבוהות במיוחד ולהיפך.

אף על־פי שרכישת רכב אינה משימה קשה במיוחד, וניתן להחליף רכב אפילו אחת לשנה אם רוצים בכך, עדיין ישנם שיקולים רבים שיש לקחת בחשבון כדי לבחור את הרכב האופטימלי עבור כל בני המשפחה והשותפים לנהיגה בו. יש להתייחס לנתונים עכשוויים כמו גם לבחון כיצד תראה המציאות המשפחתית בעוד שנה, שנתיים ואף שלוש (למשל תינוק שצפוי להצטרף או ילד שעומד לעבור לעיר אחרת לצורך לימודים) ולהוסיף את הנתונים הללו למשוואה.

למרות זאת, אם הרכב אינו מתאים יותר למשפחה עקב מגוון סיבות אובייקטיביות וסובייקטיביות, תמיד ניתן להחליף אותו ברכב אחר ללא קושי מיוחד.