כחלק מתהליך חיפוש העבודה, אנחנו שולחים אלפי קבצים של קורות חיים, אך לא תמיד זוכים להגיע לראיון ולהציג עצמנו בצורה משמעותית ורחבה יותר. גם כשניתנת ההזדמנות, טעויות קטנות שאנו עושים בראיון עלולות לפגוע ולגרום נזק בתהליך הקבלה לעבודה, ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן. במדריך job hunt פורסמו השאלות המכשילות ביותר בראיון והדרך להתמודד עמן. לנוחיותכם, הנה רוב השאלות הפופולריות והמלצות כיצד כדאי לענות עליהן. 



"ספר לי על עצמך"

אחת מהשאלות הנפוצות ביותר שנשאלות בראיון עבודה היא "ספר לי עצמך". למעשה, לא מדובר כלל בשאלה אלא בהזמנה. זו הזדמנות מצוינת לשתף עם המראיינים את האינפורמציה שאנחנו חושבים שחשוב שידעו כחלק מתהליך קבלת ההחלטות שלהם. חשוב מכך, זה הסיכוי שלנו לבדל את עצמנו, שהרי ברוב המקרים, השאלות שנשאלות בראיון הן סטנדרטיות ולא נותנות מרחב רב. מומלץ לבנות רשימה של תכונות שרוצים להציג ולמצוא הזדמנויות לספר עליהן בראיון.

"איפה אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים"?
למעסיקים לא בהכרח חשוב לשמוע שאתם מצפים להתקדם ב"סולם הדרגות" ולהפוך להיות מנהלים או מפקחים. אם התפקיד אליו אתם מתראיינים הוא משרה של מנהל, כנראה שלא מודאגים מכישורי הניהול שלכם. בחמש שנים, אתם צריכים להוות השפעה משמעותית על החברה. חשבו כיצד אתם יכולים להשיג זאת בתפקיד אליו אתם מתמיינים. 
"מדוע כדאי לנו להעסיק אותך"?
זו שאלה קשה. כיצד להעביר את המסר למעסיקים שהם יהיו משוגעים אם לא יעסיקו אותך? אתם צריכים להסביר שלא רק שאתם בעלי כמעט כל הקריטריונים שהמעסיק מחפש, אלא שאתם גם בעלי שתיים או שלוש יכולות שהם אפילו לא יודעים שהם מחפשים. הם צריכים לדעת שאתה מועמד שמכיר את הצרכים שלהם עכשיו, אך גם בעל ערך מוסף למטרות העתידיות של החברה. אם היית בעבר במורד של שביל שהחברה מתחילה כיום, כדאי לספר על ה"לקחים" שלך, זה יתרון חזק מאוד למועמד לעבודה.
 
"למה אתה רוצה לעבוד כאן"?

לתשובה לשאלה זו יש שני חלקים: התוכן והצורה בה הוא נאמר. 
 
תוכן: צריך להבין את הסיבות לכך שאחרים נהנים לעבוד במקום. האם זה מקום מצוין לקידום היכולות שלך? האם יש להם אתגרים גדולים שמעניינים אותך שיאפשרו לך לגדול בפן המקצועי? זה בדיוק הרגע לציין זאת.
הצורה: התשובות חייבות להיות אמיתיות. אם מנהלי גיוס מרגישים שאתה פשוט אומר להם את מה שהם רוצים לשמוע אבל לא מתכוון לכך - הראיון הסתיים. הם רוצים לדעת שזו לא רק עבודה ומשכורת עבורך ומעוניינים לשמוע שזה מה שאתה רוצה לעשות וזה ה-מקום הטוב ביותר לעשות את זה.
 "מה אתה יודע עלינו"?
זהו בעצם מבחן. אם אתם יודעים מעט על המקום אליו הגעתם, זו אינדיקציה לחוסר רצינות. מועמדים אשר באמת מתרגשים מהסיכוי לעבודה, עושים את שיעורי הבית שלהם. עשו מחקר רציני, אולי תמצאו איזה מאמר על החברה שלא כולם מכירים ומצאו הזדמנות לשלב אותו בשיחה. 
 "איך אנשים מתארים אותך"?
הנה הזדמנות נוספת כדי לבדל את עצמכם. כולם טוענים שהם יודעים לעבוד קשה, יודעים לתקשר ועובדים טוב בצוות. אבל כמה מהם יודעים לפתור בעיות, להציע דרכים חלופיות או בעלי תכונות של מנהיגות? היו יצירתיים, וחשבו על סיפורים שיגבו אתכם ויוכיחו שאתם כאלה. המראיין רוצה לדעת למה מישהו חושב שאתה באמת כפי שאתה מתאר את עצמך. 
ניתן לקחת את התשובות על עצמך צעד נוסף קדימה, כדי לגרום להן להיות בעלות ערך רב יותר: אם המעסיקים רוצים אנשים שיודעים לעבוד קשה, סביר להניח שמדובר בדבר שגרתי במקום. אם אתה עובד קשה, אך גם עוזר לאחרים על מנת שיעבדו פחות שעות, ספר על כך. כמו כן, תקשורת טובה נדרשת בכל מקום. אך היא לא כוללת רק דיבור, אלא גם האזנה. האם אתם שומעים דברים שאחרים לא? האם אתם מבינים דברים במהירות? אתה יכול להבין את מה שאנשים מנסים להגיד לך דרך רמזים אחרים כמו שפת גוף, למשל? שתף וספר על כך.
"מהן החולשות והחוזקות שלך"? 

צא מנוקדת הנחה כי נקודת החוזקה שלך היא מצרך חשוב. גם אם יש לך נקודות חוזק רבות, בחר אחת משמעותית. שתף משהו שיגרום למעסיק לחשוב שהם צריכים להעסיק אותך ו-עכשיו. השאלה על "החולשה הגדולה ביותר", ידועה כמלכודת. כולם יודעים שהיא מזמינה תשובות מתחכמות כמו "אני
פרפקציוניסט". אל תתפתה לתשובות נדושות, כאשר אתה נותן תשובה אמיתית, אתה נתפס כאדם אמיתי. כל מעסיק מודע לכך שאף אחד לא מושלם. כמובן שאין צורך להבקיע גול עצמי - ניתן לשלב בתשובה האמיתית את העובדה כי יש לך תכנית שתעזור לך להתגבר על החולשה שהצגת באמצעות אימון או תרגול.
 
"מתי אתה יכול להתחיל בעבודה"?
היה זהיר לגבי שאלה זו מכמה סיבות: קודם כל, זה לא אומר שקיבלת את התפקיד, יכול להיות שהמעסיקים רק בודקים את האפשרות. עליך לשמור על רצינות ולא להפגין שמחה מוגזמת, עד שאתה נמצא במכונית שלך ונוסע הרחק מהמקום בו התקיים הראיון.
אם אתה מועסק כיום, הנך צריך להיות כן לגבי התאריך בו אתה יכול לעזוב. ניתן וחשוב לומר כי אתה צריך לדון עם החברה בה אתה עובד ולבדוק האם נדרשת להם התראה לפי חוק. אם אתה יכול להתחיל מיד (והם יודעים שאתה לא מועסק כיום), אתה בהחלט יכול לומר שאתה יכול להתחיל מחר. תחושת הדחיפות והתרגשות על תחילת עבודה בחברה החדשה היא תמיד דבר טוב.
בשורה התחתונה
אפילו לשאלות משעממות וסטנדרטית יכולות להיות תשובות ייחודיות ושימושיות. צריך לחשוב קשה על איך אתם יכולים לבדל את עצמכם מאחרים בכל שלב במהלך הראיון.