טיפ ראשון

לפני הכל, אפילו לפני שמתחילים לשלוח את קורות החיים למשרות שונות, כדאי מאוד לעשות בדק בית ולהסיר תכנים שפעם כתבתם או תמונות שהעליתם לרשת; כאלו שמופיעים בחשבונות הרשתות החברתיות ובפורומים למיניהם. למשל תכנים בעלי אופי פוליטי או פוגעני, תמונות סלפי שהעליתם ברגע של קלילות דעת, או אפילו תלונות על בוס לשעבר. לפי דברי תרזה מהכאן, פרופסורית מאוניברסיטת מיזורי-סנט לואיס, החוקרת תהליכי מיון והשמה של עובדים – "אם חשבונות הפייסבוק, הטוויטר והאינסטגרם שלכם אינם פרטיים, יש סיכוי גבוה שלמראיין כבר יהיה איזשהו רושם ראשוני עליכם עוד לפני שצעדתם לתוך החדר, ולכן רצוי לפחות לגגל את עצמכם ולראות מה עולה".



לדבריה, מומלץ לבדוק אם יש מישהו אחר בתחום שלכם בלינקדאין בעל שם זהה לשלכם: "כבר היו דברים מעולם. למשל אחד התלמידים שלי נתקל במישהו אחר שהעלה תמונות פרובוקטיביות לרשת ונשא את אותו השם בדיוק, אז הוא דאג לציין בפני מעסיקים פוטנציאלים שלא הוא האיש".



טיפ שני

הכינו מספר תשובות מנצחות מראש לשאלות שיעלו. חברות רבות משתמשות בראיונות מובנים המתמקדים בבקשות תיאור של התנהגות במצבים קיצוניים בעבר התעסוקתי של המועמדים לעבודה. בין השאלות הנפוצות: "ספר לי על פרויקט מסובך שעשית, ובאילו צעדים נקטת על מנת לפתור את הבעיות?" או "ספר על עמית לעבודה שהיה קשה לעבוד איתו או איתה ואיך התמודדת עם הקושי?". כדי לנסות לצפות מראש מה תהיינה השאלות המרכזיות למשרה שאתם מגישים אליה מועמדות: מה הוא אופי העבודה? באילו מצבים סביר שתתקלו במהלך העבודה? אילו מיומנויות היא דורשת? האם מדובר בעבודה בצוות, או לבד? האם עליכם להיות יצוגיים או שהעבודה יכולה להיעשות גם בנעלי בית?



אפשרות נוספת היא להתכונן לראיון העבודה עם מאמן אישי, מומחה בתחום שישב אתכם אחד על אחד. ג'רי סולומון וטוד מאורר, שני חוקרים בתחום הניהול, חקרו לפני מספר שנים את מידת ההצלחה שיש לאימון כזה, והממצאים הצביעו על 91% הצלחה בקרב אנשים שעברו תוכנית אימון אישי לקראת ראיונות עבודה.



טיפ שלישי

דמיינו לעצמכם שאתם כבר עובדים במשרה הנחשקת. ויזואליזציה הפכה זה מכבר לחלק מהכשרת האליטה הספורטאית, ויש ראיות רבות שזה עובד גם בקרב מחפשי עבודה. מועמדים שהתאמנו בדמיון מודרך היו פחות לחוצים וקיבלו הערכות טובות יותר מאשר אלו שלא התאמנו, זאת על פי מחקר של כתב העת - Journal of Managerial Psychology. ההליך פשוט מאוד, וכל שעליכם לעשות הוא להקדיש בין 10-20 דקות ליצירת תמונה מנטלית בה אתם נינוחים, שלווים ובטוחים בעצמכם במהלך ראיון העבודה, ואז לדמיין איך כל זה מסתיים בקבלת העבודה.



טיפ רביעי

התחברו לנרקיסיסט הפנימי שלכם. מחקר מ- 2013 שנערך על ידי Journal of Applied Social Psychology מראה כי שימוש בהתפארות והתרברבות זו התנהלות ששווה לאמץ כשמדובר בראיון עבודה. לפיכך, "הליכה טווסית" במהלך ראיון העבודה שלכם יכולה להיות התנהגות מועילה מאוד. כ-70 קלטות של ראיונות עבודה מדומים נצפו ודורגו על ידי יותר מ-200 אנשים במסגרת המחקר. הממצאים הצביעו על כך שמועמדים שדברו הרבה מאוד ומהר מאוד, ניסו להתחבב בעזרת חיוכים והחמיאו למראיינים שלהם, קיבלו הערכות הרבה יותר חיוביות מאשר אנשים צנועים יותר.



לסיכום, אפשר לומר שלנוכח שוק העבודה המאתגר, כולנו צריכים לשאוף להגיע למקום שאנחנו רוצים להיות בו, גם אם זה אומר ללמוד להתרברב קצת ולחתור לקידום עצמי.