מחפשים עבודה ומתלבטים כמה אפשר לחקור את המעסיק לגבי העבודה ומה מותר או אסור לשאול בראיונות העבודה? אתם יכולים להפסיק - לפניכם ארבע שאלות שאפשר לשאול וכדאי למחפשי העבודה מביניכם לשאול (כי התשובות חשובות).



1. האם המשרה המוצעת חדשה, או שהחברה רוצה לגבות משרה קיימת?


השאלה לגיטימית לגמרי, וגם אם זה יכול לעורר אי נוחות מסוימת, רוב המנהלים המגייסים יהיו פתוחים וישתפו אותכם בפרטים. למה חשוב להעלות את השאלה? אז ככה, אם מדובר בתפקיד חדש, זה סימן טוב שהחברה נמצאת בתקופת צמיחה (וזה נהדר). אם המשרה הפכה לזמינה בגלל שהקודם בתפקיד קודם, אז אפשר גם לשאול למה אותו אדם כבר אינו בתפקיד. ואם אתם חשים לא בנוח עם התשובות (לדוגמא, "חמישה אנשים איישו את המשרה המוצעת בשנה האחרונה"), אז אפשר גם לוותר על הצעת העבודה הזאת, ולהמשיך הלאה לראיון הבא.

רכב - מה משתלם יותר לקנות או לקחת בליסינג


2. מה הן דרישות התפקיד – ואיך מוערכים העובדים ובאיזו תדירות?
אתם בטח שואלים את החצי הראשון של השאלה, וזה נהדר. עם זאת, סביר להניח שתהססו לשאול את החצי השני שלה, כי זה יכול להשמע כשאלה שטרם הגיע זמנה. ובכל זאת כדאי לשאול אותה, כי להיות במצב שבו אתם לא יודעים אם המנהל מרוצה מהתפקוד שלכם בעבודה הוא מצב קשה ולא פורה, אם רוצים לעבוד בסביבה בריאה, בהירה ומקדמת.



אז בנוסף לידע ממקור ראשון על דרישות התפקיד, נצלו את ההזדמנות ובררו אם לחברה יש תקופות משוב ודיון קבועות לעובדיה והאם עובדים טובים מתוגמלים. חברות מסוימות ממסדות את התהליך למשוב חד או דו שנתי, ואחרות מעדיפות משובים קטנים לאורך כל השנה. בכל מקרה אל תתביישו לשאול.



3. מה הן האפשרויות לקידום מקצועי בחברה?
כדאי להימנע מלהיכנס לפירוט יתר על התוכניות העתידיות. זה אולי נראה לא הזמן המתאים ביותר לשאול על קידום מקצועי לפני שהתקבלתם ועם זאת, רוב האנשים לא ייעלבו אם תשאלו מה הן ההזדמנויות לצמיחה וקידום בחברה, ואפילו איך עובדים אחרים בחברה שיפרו את כישוריהם והתקדמו לעמדות אחרות בארגון. למעשה השאלה יכולה לשקף למעסיקים הפוטנציאלים שלכם שאתם מעוניינים לעבוד בחברה תקופה ממושכת, וזה תמיד יתרון בעיני מי שמחפשים עובדים רציניים.



4. מה הוא הגורם שהלהיב אתכם לעבוד בחברה?
כשחברה מגיעה לשלב שבו היא מעוניינת להעסיק אותך, מנהלי הגיוס ינסו "למכור" לכם את המשרה. אם אתם רוצים קצת יותר מידע על החברה הספציפית הזאת ולמה היא מקום נהדר לעבוד בו, אל תהססו לשאול את המראיין שלכם על המניע שלו לעבור ממקום העבודה הקודמת לזאת הנוכחית.