פורים עושה אלינו את דרכו בצעדי ענק. לילדים זו חגיגה. לרשתות - חגיגה גדולה לא פחות, וכולן מפזרות הבטחות על מחירים נמוכים מאשר בשנים עברו. כמה אמת יש בהצהרות האלו? איזה תפקיד לוקחים הפעם אתרי הקניות באינטרנט? מה האלטרנטיבות לרכישת תחפושת, ואיזו חשיבות - אם בכלל - יש להן מעבר למנהג, חביב ככל שיהיה?



עמיר משה, מנכ״ל רשת h&o, מעיד על הורדת מחירים של עד 40% ממחירי השנה שחלפה. ״תחפושת של קרטרס עלתה 169 שקל לעומת 99 שקל השנה״, מספר משה. ״הקשבנו ללקוחות h&o, ולבקשתם לקנות מוצר איכותי, נוח, שאינו מורכב, והכי חשוב בטיחותי ובמחיר אטרקטיבי. לא מוצר זול וחד־פעמי בעל ערך נמוך״.



לעומתו, דורון ינאי, סמנכ״ל הסחר של רשת כפר השעשועים, לא מזהה שינוי בולט, להוציא מקרים בודדים: ״התחפושות המתהפכות של דיסני למשל, שכוללות שתי תחפושות במחיר של אחת, עלו בשנה שעברה 149 שקל ועולות השנה 79.90 שקל. תחפושות של ברבי, שעלו 149.90 שקל בשנה שעברה, עולות השנה רק 69.90 שקל, וכך גם לגבי תחפושת מיני מאוס של דיסני״. אגב, מעיון בקטלוגים השונים עולה כי תחפושות מהפסטיגל וסדרות הטלוויזיה שומרות על מחירים יציבים, וגבוהים כמובן.




שלגיה הופכת ליפהפיה הנרדמת, שתי תחפושות במחיר של אחת. צילום: באדיבות כפר השעשועים



בחברת שושי זוהר מספרים על תחרות מסוג אחר, כזו הטמונה בפתרון יצירתי שהם מציעים - תחפושות המוצעות בארבעה עד חמישה דגמים עם רמות מחיר שונות לכל דגם במגוון קטגוריות. ״חברת שושי זוהר נערכה השנה עם קו תחפושות מוזל, נוכח דרישת הקהל בשל יוקר המחיה״, מסרו מהחברה. לדוגמה, תחפושות בדמותה של שלגיה השנה מוצעות במחיר של 59 שקל, 79 שקל, 99 שקל, ו־129 שקל. אם חשקה נפשכם בדגם הפרימיום המפואר, זה יעלה לכם 149 שקל.

"הרשתות נאבקות"
אז מה בכל זאת הביא לשינויים במחירי התחפושות? ״בכל שנה יש מבצעים אגרסיביים, והרשתות נאבקות בינן ובין עצמן על מנת שהלקוח יגיע אליהן״, אומר דורון ינאי מכפר השעשועים ומצביע על אחד השחקנים המשמעותיים, אם לא הכי משמעותי, שאחראי לשינוי המפה בתודעה הצרכנית: ״ישנה תחרות מול אתרי הסחר האלקטרוניים, שאליה הרשתות והיבואנים נערכו מראש״.
מורן עמוס, קוסמטיקאית מירושלים ואם לשתיים, כבר שנתיים לא פוקדת את חנויות הצעצועים והתחפושות. ״השנה עשיתי הזמנה של כל מיני מוצרים. הם הגיעו די מהר, אחרי כשבועיים. הבעיה היא שלא ברור איזו מידה לבחור. המידות הסיניות שונות לחלוטין, ואכן הגיעו מידות לא נכונות. הכל היה קטן יותר מהמידות שאנחנו מכירים בארץ. גם הצבעים היו שונים: אלזה הנסיכה, למשל, לובשת שמלה בצבע תכלת, אבל אלי הגיעה שמלה סגולה. אני יודעת שתחפושת בארץ עולה לא פחות ממאה שקל, ואלה שהן קצת יותר איכותיות מגיעות ל-150 ו-200. באתרים מסין המחיר נע סביב 12-9 דולר והמשלוח חינם, כך שגם אם את קונה משהו והוא לא יוצא טוב, את מזמינה שלושה פריטים ויש סיכוי שטוב שאחד מהם יצא מתאים״.
הדסה גרינברג יעקב, אם לארבעה, מסכימה: ״כבר יותר משנתיים שאני מבצעת רכישות רבות בחו״ל, למעשה בסין. זה ממש מעליב לראות את המחירים באינטרנט לעומת המחירים בחנויות הצעצועים. דנו בזה כבר הרבה. אין לדעת מה תקבלי בדואר. ליבואנים הישראלים יש עלויות: שכר דירה, ארנונה וכוח אדם. בשורה התחתונה, רכישה מושכלת ונכונה באינטרנט חוסכת הרבה זמן וכסף״.
מספרים לנו שהמחירים ירדו השנה בשל התחרות מול האינטרנט.
 ״האמת? לא ממש התרשמתי. 99 שקל לתחפושת זה זול? נאמר שהם מוזילים מאוד תחפושות שנשארו מהשנה שעברה, ובאמת למי זה משנה אם השוטר הוא מהשנה או משנה שעברה, אבל אני לא נתקלתי בזה באמת בחנויות. נדמה לי שזו מלכודת שיווקית, שקיבלה גיבוי בטלוויזיה. רק תיכנסי לחנות עם ילד, ונראה אותך יוצאת בלי התחפושת שמוצגת בחנות ב-149.999999 שקל פלוס אביזרים, צבעי פנים, ספריי לשיער ואקדח קפצונים לא חוקי. הכל זה גם לוגיסטיקה ואופרציה. כמו לקרב, צריך להיערך מראש. בחופש הגדול להתכונן לקישוטי סוכות, בראש השנה להתחיל לאסוף פקקים לחנוכיות, ובחנוכה להתחיל להזמין ציוד לפורים באינטרנט״.

תחפושות גם לתינוקות. צילום: יח"צ
 
הדרדסים נפלטו
אז מהם הטרנדים הבולטים? מי יכבוש את הרחובות? ומי בחוץ? בחזרה אל דורון ינאי. ״הלהיטים הבולטים של שנת 2015 אצל הבנות הם הנסיכה סופיה מהסדרה 'הנסיכה סופיה הראשונה'״, הוא אומר, ״אצל בנות יש גם ביקוש מאוד גבוה לתחפושות של שוטרות. אצל הבנים 'סופר סטריקה' מסתמן כלהיט של השנה, סמי הכבאי מאוד פופולרי כבר שנתיים ותחפושות של הפאואר ריינג׳רס וספיידרמן תמיד באופנה. נסיכות וגיבורי-על שומרים על מעמד יציב. גם התחפושות של הפסטיגל. אפשר להגיד שגם התחפושות הקלאסיות שומרות על מעמדן. דרדסים, לעומת זאת, היא תחפושת שנפלטה החוצה. היה איזה שיא בגלל הסרט והוא עבר״.
מי קובע מה יהיו הטרנדים?
״הטרנדים מגיעים אך ורק מהילדים, שיודעים בדיוק מה הם רוצים. הרצון שלהם נובע מצפייה בסדרות הטלוויזיה, בסרטים בהצגות ובפרסומות. אלו המדיות שבהן נקבע מי יהיו הגיבורים של הילדים, ולמי הם ירצו להתחפש בפורים״.
לא רק. לאור קולקציית הפתייניות שבלטה בשנים האחרונות, גם ההורים מתחילים לסמן שינוי. עמיר משה, מנכ״ל h&o, מספר כי לרשת מגיעות דרישות לתחפושות נאיביות, הלקוחות מעולם הדימויים והדמויות בספרי הילדים, כמו חיות ופירות. כלומר, תמימות למראה ובעיקר מתוקות.
בחברת ״שושי זוהר״ מציעים גם תחפושות לקהלים ייעודיים. לקהל הרוסי את דמותה של מאשה, המוכרת בקרב יודעי ח״ן רוסית לילדות, ולקהל הדתי מבחר דמויות של גיבורי התנ״ך, לצד דמויות מ״משחקי הפסטיגל״, מ״מותק בממלכת הקרח״, מר עגבנייה, יובל המבולבל ומיכל הקטנה, סופר סטריקה, שפים ולוחמי צה״ל בהשראת צוק איתן. הפתעה מאתגרת במיוחד מגיעה ממדפי החלב דווקא. תשכחו משקית החלב של פעם. עכשיו יש גם תחפושות של השווייצריות מהפרסומות של ״Muller״, עד לבני 14.
חוט, מחט וסבלנות
ואם בכל זאת לא השתכנעתם שהרשתות הן הבית שלכם, אפשר גם להכין לבד. כמו פעם, כשהקריירה האמיתית הייתה הילדים. להסבר על המשמעות האמיתית של הכנת התחפושות בבית מתגייסת דוקטור ניצה דורי, ראש החוג לגיל הרך במכללת שאנן האקדמית לחינוך בחיפה. דורי מספרת כי החודש בנה נישא לבחירת לבו, ושניהם החליטו לחסוך כסף על עיצוב האולם (כמה אלפי שקלים) ולעצב אותו בעצמם. בבוקר החתונה הגיעו לאולם ובעזרת כמה חברים טובים הניחו על כל שולחן קערת זכוכית, שמולאה במים ובקרקעיתה הונחו אבנים צבעוניות. על המים הניחו נרות צפים. בשולחנות אחרים הניחו פמוטי זכוכית סגולים וגבוהים. הפריטים, שעלו כמה מאות שקלים, לא נפלו ברמתם מעיצוב מקצועי. ״החינוך לחיסכון מתחיל מהגיל הרך. בחג פורים ישנה הזדמנות פז לחנך את הילדים לצרכנות נבונה, לא רק במישור הכספי אלא גם במישור הלאומי־חברתי. יש בקניית תחפושת תוצרת סין דווקא בחג יהודי מן הפרדוקס. כאשר אנו בוחרים להכין תחפושות בבית, אנחנו מרוויחים חיזוק של היצירתיות, הקשר האישי עם הילדים וזמן איכות״.
תחפושת מוכנה מקלה מאוד.
 ״נכון, אבל פעמים רבות מתברר כי ההיצע בחנויות יקר מדי לכיס, והמוני מדי לטעם, ובנוסף גם אי אפשר ׳להוריש׳ את התחפושת לשנים הבאות בשל האיכות הירודה. ההכנה בבית מאתגרת, כי אנו יוצרים תחפושת ייחודית ומקורית, שוודאי לא נראה אצל אף אחד אחר. היא גם מאפשרת, בגלל עלויותיה הנמוכות, ליצור מספר תחפושות ולתת למתלבטים להתלבט עד הרגע האחרון, או להחליף תחפו־ שת במהלך החג. ולא צריכים להיות בקיאים גדולים במלאכת יד או במלאכת התפירה״.
דורי מציעה להתחיל עם הילדים בסיור בחנויות בדים ולבקש עודפי בד ושאריות זולות. ״בדי סאטן יתאימו, אבל גם בדים אחרים. לא חייבים לתפור, יש דבק חם המדביק בדים״, היא מפרטת. ״קופסאות קרטון, בלונים, זר פרחי פלסטיק, סיכות ביטחון ומספריים, גומי, שדכן, טוש שחור עבה, תרסיסי צבע, בגד גוף, גרביוני רשת, כובעים, עניבות, כפפות שיש בבית- כל אלה ישמשו אתכם להכנת תחפושות ביתיות כיד הדמיון״.
גרינברג יעקב מסכימה: ״לצערי, נושא עוגות יום ההולדת הופרט מזמן, במשפחה שלי, לגיסתי שתחיה. אבל פורים? לא. כאמא יצירתית, שגדלה עם אמא יצירתית, אני משתדלת לא לרכוש תחפושות יקרות שלמות קומפלט, העשויות מתוצרי לוואי של נפט, דליקות, שמזיעים בהן, ושכל הבנות בגן נראות אותו הדבר, אלא לגוון. העיקרון הוא שילד צריך להרגיש נוח בתחפושת, ולכן צריך לבנות את התחפושת על הבגד שלו - מכנסיים וחולצה, בגד בלט, חצאית או שמלה נוחה מטריקו״.
בואי נעשה מעשה בתיה עוזיאל.
 ״זה הזמן להסתכל מחדש על ארונות הבגדים של המשפחה ולאלתר. חולצות צבעוניות מאוד לליצן הקטן, גופיות לייקרה מנצנצות ליסמין מ׳אלאדין׳. כל מה שיש לו פסים, נקודות או צבעים זרחניים יכול לשמש אותנו. תכשיטים ענקיים תמיד טובים וגם כובעים מכל הסוגים והמינים.
״צריך לחשוב ולפרק כל פריט כשרוצים להכין צורות גיאומטריות, ולהשתמש בבריסטולים, קרפים וכיו״ב, כדוגמת צווארונים לליצן. עם בנות הדבר פשוט מאוד. שמלת שושבינה אחת, שעשויה בעיקר מטול, יכולה להוות בסיס לכל מלכה או פיה שתרצו בשינויים המתבקשים - כוכבים, פרפרים, פרחים עם שרביט וכתר רב-שימושי. טינקרבל והמסובכות האחרות מצריכות מהדק, אקדח דבק, פונפונים, נצנצים, חוט, מחט וטיפה סבלנות. לא לפחד, לכו לחנות יצירה, קנו קצת בדים ודבק טוב, התייעצו עם המוכרים ותכינו עם הילדים. זה לא חייב להיות מושלם - זה פורים״.