שר החקלאות אורי אריאל הציג היום (ראשון) שורת רפורמות משמעותיות שאמורות להביא בשנים הקרובות להוזלת מחירי הביצים, הדגים, חלב צאן ועלויות הייצור החקלאיות בשיעורים של 15-10 אחוזים. בנוסף הוצגה יוזמת חקיקה אמורה להביא סוף-סוף לצמצום פערי התיווך העצומים במחירי הפירות והירקות.



"הרפורמות שומרות על החקלאות מצד אחד ודואגות לכלל הצרכנים מצד שני. הם יקנו וישלמו פחות ולא נפגע בחקלאים", ציין אריאל במסיבת עיתונאים שהתקיימה במשרד החקלאות במכון וולקני בבית דגן.



על פי הרפורמות יוזלו באופן הדגרתי ב-5 שנים הקרובות מחירי הביצים בכ-15%, שוק הדגים ייפתח לתחרות שאמורה להביא להוזלה של עשרות אחוזים, יצומצמו המכסות בתחום חלב הצאן וייפתח השוק למגדלים חדשים מה שיאפשר את הוזלת מוצרי החלב באופן משמעותי וכן יופחתו עלויות הייצור בחקלאות באמצעות הקלות ברגולציה על עובדים זרים, ביטול מס מעסיקים על העסקת עובדים זרים וכן קידום תזכיר חוק לפיקוח על הרווח הקימעונאי.



"החקלאות היא ערך לאומי ואנו כמדינה חייבים לשמר אותו. הציבור דורש בצדק רפורמות שיקלו על יוקר המחייה ואנו יוצרים את השילוב בין השניים. אני כשר החקלאות גם השר של הצרכנים וגם של החקלאים", ציין אריאל והדגיש: "לא נאפשר רפורמות שיחסלו את החקלאות, אפשר אחרת".



מנכ"ל המשרד, שלמה בן אליהו, ציין שהרפורמות מתבצעות בתיאום עם משרדי ממשלה אחרים והחקלאים עצמם ולדעתו אפשר להביא לשינוי משמעותי שיביא להוזלה המיוחלת וזאת תוך פיתוח הענף. במשרד ציינו כי מדי שנה מיוצרות בישראל כ-2 מיליארד ביצים מתוכן 70-65% בגליל, בעיקר ביישובי קו העימות בצפון. מדובר ב-26 יישובים המתפרנסים רק מגידול ביצים.



ההוזלה תיעשה במסגרת תכנית חומש במהלכה תשקיע המדינה כ-270 מיליון שקל בשדרוג הלולים בצפון, דבר שיביא לשיפור דרמטי בתנאי החיים ובשיפור בריאותן ורווחתן של המטילות. במקביל תיעשה תכנית סיוע למגדלים שיבקשו לפרוש בחמש השנים הקרובות.



בתחום הדגה, נמסר שצריכת הדגים עומדת על כ-120 אלף טון בשנה, מתוכם כ-90 אלף של דגים קפואים המיובאים לארץ ו-30 אלף טון דגים מהים. הצפי הוא להוזלה של עשרות אחוזים במחירי הדגים. במסגרת התכנית יוקצו שטחים לכלובי ים, תוגבל הדגה בעונת הרוויה בים התיכון ויורדו שיעורי המכס בהדרגה על הדגים המיובאים.



בענף חלב הצאן, מיצר כ-20 מיליון ליטר חלב בשנה. משרד החקלאות יאפשר לייצר כמויות יותר גדולות, דבר שאמור להביא לירידה של 20-10 אחוזים במחיר. במסגרת זו ייפתח הענף לכל מי שירצה להיכנס אליו: "נגדיל את היצע חלב הצאן", הדגיש בן אליהו.



במסגרת התכנית יבצע המשרד פעולה מיוחדת במגזר הבדואי בדרום, שם גדלים מאות אלפי ראשי צאן. היעד המרכזי למגר תוך שנה את מחלת קדחת מלטה שפוגעת באנשים מדי יום. "נרכז את כל העובדים ונמגר את המחלה ונגדיל את ההיצע. במידת הצורך נפצה את המגדלים על ראשי צאן שנצטרך להמית.



במסגרת התכנית הכוללת יופחתו עלויות הייצור של החקלאים. הצעד הראשון יהיה בקידום הדרישה לביטול מס המעסיקים על העסקת עובדים זרים, החזרת נקודת הזיכוי בגובה 2.25% שהורדו בתחילת השנה לעובדים זרים והמשך תמיכה בהעסקת ישראלים. הצפי שהצעדים יביאו להפחתת עלויות במאות מיליוני שקלים.



נושא כאוב שעליו מדובר שנים ארוכות הוא פערי התיווך בענף הפירות והירקות, שעומדים לעתים של מאות אחוזים. "החקלאים מקבלים, מעט הצרכנים משלמים הרבה", העיר אריאל והודיע על קידום מהיר של הצעת חוק שהוכנה כבר בקדנציה הקודמת על ידי ח"כ לשעבר זבולון כלפא, שנועדה לצמצם את פערי המחירים. באמצעות צווים יוטל פיקוח על המרווח הקימעונאי והם יחויבו לדווח על רווחיות. היעד הוא הוזלה של לפחות 10% בשנה במחירי הפירות והירקות.



אריאל ציין עוד שנעשה כעת ניסיון לגיבוש הצעה להוזלת מחירי המים של החקלאים וזאת באמצעות קביעת מחירים ממוצעים (בארות מהשפד"ן של מים מותפלים).



אריאל דחה דרישות לפתיחת כל שוק החקלאות לתחרות והדגיש שהחקלאות היא ערך לאומי המסייעת לשמירת שטחים פתוחים, מזון לשעת חירום ופרנסה. היעד הוא לעודד צעירים להיכנס לענף לנוכח הגיל המבוגר של החקלאים, העומד כיום על 62 שנים בממוצע.