ראש השנה בפתח, וישראלים רבים ממהרים לקנות מתנות לבני הזוג, למשפחה או לחברים.

כשהזמן לא בעדנו, האם אנחנו מבצעים קנייה חכמה? בשיחה עם יונתן אלון, מנכ"ל BuyMe.co.il , אחד משלושת מפעילות אתרי  Gift-Cards בישראל, הוא מספר על הרגלי הקנייה של הצרכן הישראלי.
 מה הישראלים אוהבים לקנות לחג?

" תלוי למי מיועדת המתנה. אם אתם מארחים בראש השנה, תצפו למתנה בתחום הכלים לבית ולמטבח,  57% מהמשיבים לסקר ארצי שערכנו לקראת החג הצהירו שזאת הייתה הבחירה הראשונה שלהם. קטגוריות מובילות נוספות הן מוצרי טיפוח ופרטי לבוש מרשתות אופנה, כ- 12%,  וישנם 6% מהמשיבים שלא נוהגים להביא מתנות לחגים".

ואיך אנחנו הישראלים בקניית מתנות?
"הישראלים נדיבים. 40% מהמשיבים לסקר אמרו שהם קונים יותר מ-11 מתנות בשנה, ומחציתם מפרגנים לקרובים להם וקונים למעלה מ-20 מתנות בכל שנה. 35% קונים בין 6 ל-10 מתנות בשנה ו-24% קונים בין מתנה אחת לחמש מתנות בשנה. רק אחוז אחד מהנשאלים ציין שהוא לא קונה מתנות בכלל. מבחינת ההשקעה הכספית,  36% ממשתתפי הסקר הצהירו שהם ישקיעו בין 50 ל-100 שקלים במתנה עבור עמית לעבודה ו-78% ישקיעו למעלה מ-200 שקלים במתנה עבור בני הזוג. 50% מתוכם יגדילו לעשות וישקיעו למעלה מ-500 שקלים בבן או בת הזוג. בישראל אגב מוציאים פי 2.4 יותר בהוצאה על מתנות לחג ביחס לארצות הברית לגולגולת, משום שבארץ יש יותר מפגשים משפחתיים וחברתיים בחג שמצריכים רכישה של יותר מתנות".


"הישראלים נדיבים".  יונתן אלון מנכ"ל BuyMe.co.il
בסקר שפורסם בגלובס, של מכון "פאנלס", נקבע כי 60% מהנשאלים אמרו שהם מעדיפים לקבל  גיפטקארד - כרטיס מתנה, ואילו 17.5% מנותני המתנות מעדיפים לתת כרטיסי מתנה.
על כרטיסי המתנה והאם קיים קשר לתלושי-חג, אמר אלון: "אם אתה רוצה לקרוא לזה תלושים תקרא לזה תלושים דיגיטלים עם מימד אישי. תלושים הם דבר קר, הגיפטקארד מכניס מימד של אנושיות למתנה, וזה הסיבה שהם תופסים תאוצה. מי שמעניק את המתנה יכול לבחור מה לתת, לשלוח הודעה על כך עם מספור או סימן זיהוי ולצרף כמה מילות ברכה".
אלון מוסיף על הפרקטיות של השיטה: "אם מסתכלים על סוף השבוע הקרוב שנותר לפני החג, ונוסיף לזה את מזג האויר האביך שהשאיר הרבה אנשים בבית - זה די ברור שהשיטה פרקטית. כל כך הרבה אנשים 'נתקעו' ברגע האחרון בלי מתנה לערב הראש השנה, אבל רק המחשבה על הקניה עושה להם כאב ראש. אנשים צריכים להשקיע מאמץ, זמן וכסף בפקקים, בחניה, בהסתובבות בקניונים, בבחירת מתנה מתאימה בחנויות ובתורים בקופות. מצד שני יש את אלטרנטיבת קניית הגיפטקארד. אנחנו נמצאים בעולם של אינטרנט ודיגיטל ומעבירים את רוב זמננו מול מסכי המחשב והסמארטפון, ומצפים לקבל שם הכל. אז למה שלא נרתום את העולם הזה כדי שקניית מתנות תהיה קלה, מהנה ומידית"?
מה הפוטנציאל של התחום הזה?
"בארצות הברית, לצורך השוואה, השוק של כרטיסי המתנה מגלגל למעלה משני מיליארד דולר בשנה, כאשר למעלה מ-23% מהם נרכשים באינטרנט. בישראל, לפי הסקר שערכנו, כשליש מהמתנות בארץ ניתנות בכרטיסי מתנה ו-12% מהכרטיסים נרכשים באינטרנט. רוב הקונים הם בגילאי 25 עד 45, אבל מעגלים נרחבים יותר מצטרפים לשיטה, כולל בני 45 ומעלה. אנחנו מעריכים שהמגמה רק תלך ותגבר".