חילופי האשמות בין המרכז הרפואי איכילוב לבין רשת קופיקס ואי התאמה בין גרסאות איכילוב לזו של משרד הבריאות במסגרת מכרזים למחירי קפה ומאפה בעגלות בבתי החולים.



בבית החולים איכילוב מאשימים את רשת "קופיקס" בהתנהלות בעייתית בלשון המעטה, ובהשפעה לא הוגנת ולא תקינה לכאורה של הרשת על הליכי מכרז. סמנכ"ל בית החולים יוסי שחר אמר ל"מעריב": "בנינו מכרז פנימי להוזלת מחירים של הקפה ופריטי מאכל, זאת תוך הקפדה על בדיקות איכות. חמישה רופאים ואחיות טעמו ודרגו על פי מדדים נוספים את המוצרים שהגישו לבית החולים שאלון לגבי המדדים הללו במוצרים של ששת הקבלנים שהשתתפו במכרז".



לדבריו, היעד היה חמישה שקלים לכל פריט, כשנלקחו בחשבון גם טעם ואיכות. "למרות שבית החולים הציע לרשת קופיקס להשתתף במכרז - קופיקס סירבו ולא הצטרפו. עכשיו הם יצרו רעש, שמטרתו לפתוח מחדש מכרזים וזו התנהלות בעייתית", אמר. עוד הרחיב הסמנכ"ל: "ברגע שהחל משא ומתן עם הספקים, קופיקס החלה ליצור אווירה ציבורית שתבטל את המכרז. זו שערורייה ושיא החוצפה. אנחנו כבר עמוק בתהליך של הוזלת המחירים, הצבנו מכונות שתייה של מים ופחיות שתיה וכריכים".



המרכז הרפואי איכילוב
המרכז הרפואי איכילוב



לטענתו, בבית החולים הצליחו להגיע למחירים של עוגות וקפה כשכל פריט עולה חמישה שקלים. "מתצפיות ובדיקת מכירות, ראינו שאנשים פחות מעוניינים בקפה ממכונה ולכן עשינו מהלך נוסף של קפה ומאפה בעשרה שקלים וקפה ומאפה מסוג שני ב-12 שקלים ושתייה קלה מוזלת: פחית קוקה קולה בשמונה שקלים. בנוסף לכך יש מוצרי פרימיום, יקרים יותר למי שמעדיף פרימיום ומוכן לשלם. הציבור מרוצה והספקים עדיין מרוויחים. המכרז שלנו היה למגוון מוצרים לגבי מחירים, ניקיון, ההגשה וכדו. אנחנו רוצים לסיים עם זה ולא להתחיל הכול מחדש" אמר. "כבר לפני שנה, ביקשנו ממשרד הבריאות לעשות מכרז של עגלות. לו זה היה בידינו, זה כבר היה מסתיים מזמן. היינו מסיימים הכול לרווחת הלקוחות והמאושפזים, זאת תוך שלושה חודשים לכל היותר. במשרד הבריאות יש עומסים גדולים של מכרזים, מה שמעכב הכול, כמו גם את המכרז על העגלות, והציבור מפסיד" הוסיף שחר.



בתגובה להאשמות החריפה מאיכילוב אמר בעלי ומנהל קופיקס, אבי כץ: "מה אני חייב להם (לאיכילוב-א.ב.)? שר הבריאות אמר לציבור מעל במת ועידת ישראל שייפנה אלינו להיכנס לבתי החולים. הם (איכילוב-א.ב.) יוצאים עם מכרז שבו הם דורשים שכירות של 28 אלף ש"ח לחודש לעגלה. אין לי שום סיכוי להיות תחרותי עם שכירות כזו. הרעיון שלהם הוא מחירים נמוכים של כמה מוצרים ולקרוע את הציבור בכל שאר המוצרים. זו אחיזת עיניים. זו הסיבה שלא הלכנו על המכרז של איכילוב".



לדבריו, כל התהליך של הורדת מחירים לצרכן במקומות כאלה, הוא הורדת מחיר השכירות כדי להוריד מחירים. "בעגלה רגילה מבקשים ממני 8,000 ש"ח לשכירות, שזה 20 אלף שקל פחות ממה שאיכילוב ביקשו. ככה אני יכול להגיע לזה שכל פריט אצלי עולה חמישה שקלים. את הטריק של בית חולים איכילוב, שכמה מוצרים עולים מעט ובשאר קורעים במחירים - עושים כך גם אצל אחד הספקים בשדה התעופה. הם ייצרו תפריט עם כוס קטנה מאוד של קפה ועוגייה קטנה במיוחד וכל השאר במחירים גבוהים".



בעלי קופיקס אבי כץ
בעלי קופיקס אבי כץ



לדברים אלה הגיב סמנכ"ל איכילוב: "השכירות שלנו הורדה בצורה משמעותי לטובת המכרז הזה. הורדנו שכירות לעגלה משכירות שהיתה של כ-35 אלף ש"ח לעגלה. השכירות אצלנו כוללת את שירותים נלווים שמספק בית החולים של: שמירה, מיזוג אוויר, אולם מפואר וצמידות למסעדה. אנחנו אמנם מצפים שרק כמה מוצרים יהיו במחירים שווים לכל נפש ומוצרים אחרים שהם מוצרי פרימיום יכולים לעלות יותר. כשגברת כהן רוצה סלט עגבניות שרי עם רוטב מיוחד הוא יכול לעלות במחיר גבוה יותר ולטובת כל הציבור תהיה בנוסף, אפשרות של קפה ומאפה באיכות טובה. אלא מוצרים בסיסיים שיעלו במחיר נמוך ושווה לכל נפש של עשרה שקלים לקפה ומאפה. 'קופיקס' אומר מה שהוא אומר - שיעבוד על מישהו אחר. הוא בסך הכל מאכער".



עם זאת, ציין סמנכ"ל איכילוב, שיבדוק אפשרות להוזיל עוד יותר את השכירות לעגלות הקפה. עוד ציין שחר, תוך שהוא מרמז ככל הנראה לחברת קופיקס: "ניתן להוריד מחירים גם מתחת לחמישה שקלים וכוס קפה יכולה לעלות גם 4 שקלים, אבל חשובה לנו גם האיכות" שחר הביע תסכול רב מכך שלאחר מאמצים גדולים שהשקיע בית החולים, הכניסה של קופיקס וההשפעה שלה על משרד הבריאות מעכבת את בית החולים".



מלשכת שר הבריאות יעקב ליצמן נמסר: "השר ליצמן בחן בימים אלה את האפשרות העומדות בפניו על פי חוק, לערוך שינויים בתנאי המכרז שהוכן כבר לפני למעלה משנה למחירי הקפטריות בבתי החולים. לאחר שנמצא הפתרון החוקי של תוספת סעיפים למכרז הקיים. השר הכין פיילוט עם בית חולים איכילוב על פיו יעשה מאמץ להוריד מחירים קפטריה תוך כדי שמירה על רווחיות של המפעילים.



גורם מקורב לשר מסר ל"מעריב אונליין": "קופיקס שינה את תנאי השוק. כששר הבריאות בנה את הפיילוט הנוכחי עם איכילוב הוא ידע כבר שניתן להוריד מחירים לחמישה שקלים לכוס קפה. זה בזכות רשת קופיקס".



באיכילוב מכחישים קיום פיילוט כלשהו עם משרד הבריאות ואמרים שמדובר במכרז פנימי שהם עשו באופן עצמאי וללא קשר למשרד הבריאות. לשאלת "מעריב אונליין",  נמסר מלשכת שר הבריאות, שהמכרז לא יהיה בשום אופן סביב קופיקס ויהיה פתוח לכולם באופן שוויוני: "קופיקס השכיל להוריד את מחירי השוק של הקפה ולכן קבענו מחיר יעד של חמישה שקלים לכוס קפה. הניגשים למכרז שיתקרבו או יגיעו למחיר היעד הזה ייבחנו ומהם ייבחרו הספקים מתאימים ביותר. בעלי המותג קופיקס יתמודדו בדיוק כמו יתר הספקים במכרז", נאמר.