אמיר רוזנבלום, המנכ"ל והבעלים של חברת עידן שני שעוסקת בייעוץ ניהול ואחזקת מבנים, התראיין למעריב ואמר, "גשם הוא דבר מבורך, אך יחד עם זאת הוא יכול לגרום לנזקים כבדים בבניין, לרכוש המשותף וגם לרכוש הפרטי שהוא הדירה. הדבר נכון שבעתיים בימים אלו, של חורף קשה של רוחות וגשמים. בישראל הנזקים של ימי גשם סוערים קשים יותר כי בניגוד לאירופה למשל, ששם יש הרבה ימי גשם אך בריכוזים הנמוכים יחסית, בישראל ימי הגשם והרוחות מתרכזים בכמה ימים בודדים.



במציאות יש להבטיח שהבניין מוכן לגשם על ידי כמה פעולות פשוטות. כמו למשל להבטיח שהניקוז במרפסת הדירה פועל, כי אחרת עם הגשם הראשון ייתכן ותחזור מהעבודה ותמצא את הסלון מוצף. ברמה שונה יש להבטיח שהדירה אטומה לגשמים, שהצנרת מי גשם של הבניין לא סתומה ושהגג אטום נגד מים בכדי שהדירות בקומה האחרונה לא יינזקו".



 אמיר רוזנבלום, המנכ"ל והבעלים של חברת עידן שני. צילום: יח"צ.
אמיר רוזנבלום, המנכ"ל והבעלים של חברת עידן שני. צילום: יח"צ.



זה קצת בעייתי כשמדובר בבית דירות של 8 יחידות דיור שנבנה לפני 40 או 50 שנה הלא כן?.


"כן, כי במבנים כאלו יש וועד של מתנדבים שהידע שלהם בנושאים אלו בעייתי, בנוסף מבנים ישנים יותר רגישים לנזקי טבע. במקרים כאלו טוב יעשה הוועד אם לפני החורף יבקש דוח מחברה שעוסקת באחזקת מבנים כדי לוודא כיצד ניתן להכין את המבנה לחורף. במבנים מודרניים בדרך כלל יש חברת אחזקה שבכתב המכירה של הדירות בה, יש סעיף המחייב אותם לקחת חברת ניהול." כמו כן הוסיף, "מבנים כאלו יותר רגישים לנזקי מזג אוויר שכן יש בהם ציוד מודרני שחשיפה למי גשם יכול לגרום נזקים כבדים, במקרים של מגדלי מגורים מדובר בנזקים פוטנציאלים של מאות אלפי שקלים. במערכות החשמל, המעליות, מערכות אזעקת האש וכו. אתן לך דוגמה: חניונים תת קרקעיים מאוד חשופים להצפות. לשם כך יש משאבות שמופעלות באופן אוטומטי כדי לשאוב את המים. במידה והמשאבה לא פועלת מסיבה כל שהיא, תגיד שלום לרכב החדש והיקר שלך".



גם במבנים מודרניים עם חברות ניהול, יש וועד נבחר מקרב הדיירים שאמור לפקח עם חברת הניהול. אך כיצד יכול וועד נבחר והתנדבותי לפקח על מה שתיארת כדברים טכנולוגיים מסובכים?
"אם הוועד הנבחר רוצה להיות בטוח, שיזמין דוח מחברת תחזוקה אחרת. שיבקש ממנה דוח על מה יש לעשות ואז יהיה קל יחסית לוודא שהעבודות אכן יבוצעו".