קבוצת תנובה מתחילה מהשבוע בשיווק קוטג’ לצרכן האמריקאי במותג מונה (MUUNA). ל”מעריב־השבוע” נודע שהמהלך ייעשה באמצעות מפעל מקומי במיניאפוליס שבמרכז ארצות הברית, שייצר במיוחד עבור תנובה את הקוטג’ על פי אותם הטעמים והנוסחאות המקובלות בישראל. המוצר ישווק בעיקר באזור החוף המזרחי, בערים כמו ניו יורק או בוסטון, בפיקוח הדוק של הנהלת החברה. בעקבות כך המנכ”ל אייל מליס טס בסוף השבוע לארצות הברית כדי לפקח מקרוב על הפרטים האחרונים של המהלך.



הקוטג’ החדש יימכר בשלב הראשון בשני טעמים: קוטג’ רגיל ללא כל תוספות וקוטג’ עם תמצית פירות, שנחשב טעים יותר לחך האמריקאי. מחירו של גביע יהיה גבוה מ־1.5 דולר. כזכור, המחיר המרבי בישראל עמד בשנים האחרונות מאז פרוץ המחאה החברתית על 6 שקלים. בגלל הגברת התחרות וכדי לשמור על נתח שוק המחיר בשבועות האחרונים מתחיל לרדת.



שיווק מוצר מזון בארצות הברית מצריך תעוזה עסקית לא פשוטה, במיוחד כשמדובר במוצר כמו קוטג’, שחיי המדף שלו קצרים יחסית. יצרני המזון הישראלים כמו אוסם או שטראוס העדיפו להתמקד עד כה בשוק האמריקאי הכשר או בשוק החצי הישראלי. אם המהלך יצלח הנהלת החברה תשקול בהמשך הדרך שיווק מוצרי חלב נוספים בארצות הברית - או במישרין או באמצעות ספקים מקומיים.



השלב הבא: גבינה צהובה לסינים


הכניסה לשוק האמריקאי היא חלק מקידום האסטרטגיה העסקית שמוביל המנכ”ל מליס. אומנם הפריצה לשווקים הבינלאומיים החלה עוד בתקופת המנכ”ל הקודם, אבל מליס מאיץ את המגמה הזאת. במסגרת זאת קיימת גם כוונה להתחיל בשיווק גבינות צהובות לסין באמצעות חברת ברייטפוד (בעלת השליטה בתנובה). הגבינה הצהובה היא מוצר במחסור, בין השאר בגלל הכמות הגבוהה של חלב (9־10 ליטרים לאריזה) הנדרשת לייצור.



עם זאת ראוי להזכיר כי לא תמיד האסטרטגיה הבינלאומית הצליחה. כך למשל לא עלה יפה הניסיון להקמת מחלבה ברומניה לפני כמה שנים, ובסופו של דבר נאלצה תנובה לסגור אותה. במקביל נעשים מאמצים לגידול במגוון המוצרים שתשווק החברה גם בישראל המבוססים על חלב כמו גם פיתוח מוצרי חלב חדשים. אלה יתווספו למוצרי הבסיס של תנובה שאינם משיקים במישרין לחלב כמו הירקות המוקפאים (סנפרוסט), הבשר, הביצים ועוד.