לוח השנה מראה שאנו עומדים שבוע לפני ערב השנה החדשה, ואתם כבר בוודאי יודעים היכן תבלו את החג. אם אתם מארחים השנה בביתכם, ככל הנראה הכנתם תפריט ורשימת הקניות שלכם כבר מוכנה למימוש, וברור לכם כי מדובר בהוצאה של מאות שקלים.


כמדי חג יוצאות רשתות השיווק הגדולות במסעות פרסום. הן מתחייבות לבצע הורדות מחירים משמעותיות וטוענות שאצלן תמצאו את סל המוצרים הזול ביותר. אך באיזו מהן כדאי להשקיע את ההוצאה הגדולה? החלטנו לסייע לכם ולבחון הלכה למעשה היכן תמצאו את סל המוצרים הזול ביותר לקראת השנה הממשמשת ובאה. בבדיקה בחרנו ב־16 מוצרים בסיסיים, בהם קטשופ אסם, אורז פרסי, מרכך כביסה, נוזל רצפות, נוזל כלים, תפוחי אדמה, עגבניות ועוד. התוצאות הפתיעו גם אותנו.

בשורה התחתונה, רשת רמי לוי שיווק השקמה הוכתרה כרשת הזולה ביותר, עם סל בסך 212.10 שקל, וטיב טעם נמצאה כרשת היקרה ביותר, עם פער של יותר מ־30% וסל שעומד על 287.60 שקל.

אולם אנחנו ממליצים לא להסתכל רק על השורה התחתונה, אלא גם על מוצרים ספציפיים שאותם אתם מרבים לרכוש משום שיש הבדלים משמעותיים במחירי המוצרים. ביוחננוף, למשל, תמצאו שישיית קוקה קולה ב־29.90 שקל לעומת 35.90 שקל בשופרסל דיל. לעומת זאת, נוזל רצפות ריצפז פרש סנו יעלה בשופרסל דיל 12.90 שקל וביוחננוף 19.90 שקל.

משחת שיניים קולגייט טוטאל באריזת 100 גרם שביוחננוף, בוויקטורי ובאושר עד עלתה 11.9 שקל, קיבלה תג מחיר של 19.9 שקל בחצי חינם ובטיב טעם. ומחירה של אבקת מרק עוף אמיתי שעמד ברמי לוי על 9.80 שקל, האמיר ל־16.9 שקל ביינות ביתן. בטיב טעם תשלמו שקל יותר. גם במחלקת ירקות מצאנו הבדלים: מחיר ק"ג עגבניות ברמי לוי, בוויקטורי ובחצי חינם עמד על 3.9 שקל, לעומת 8.9 שקל בטיב טעם. פער של כ־130%. חשוב לציין שמבחינת איכות המוצר, לטיב טעם לא היה יתרון.

אז איפה משתלם ביותר לקנות? צילומים: לירון מעוז
אז איפה משתלם ביותר לקנות? צילומים: לירון מעוז


מחיר המותג

חוויית הקנייה, אם היא חשובה לכם, שונה מאוד ממקום למקום. סניף טיב טעם מעוצב באופן יפהפה ונעים לטייל בחנות, אבל המחיר שתשלמו הוא הגבוה מכולם. ברמי לוי צפוף והמקום נראה מוזנח יחסית, אבל המחירים מהזולים שמצאנו. ביקור בסניף יד אליהו של יוחננוף, מהרשתות הזולות ביותר על פי הסקר, העלה שמדובר בחנות מאורגנת ונעימה, וגם סניף שופרסל דיל הסמוך לקניון איילון, הציע חוויית קנייה נעימה בחנות יפה ומאורגנת. חוויית הקנייה תהיה שלמה יותר אם תגיעו לסניף לא בשעות העומס, למשל בשעות הבוקר המאוחרות, בייחוד בתחילת השבוע.

חלק מהמוצרים שביקשנו לבחון לא נמצאו ברשתות מסוימות. באושר עד, שמציעה לרוכשים מוצרים באריזות גדולות במיוחד, לא מצאנו קפה שחור עלית במשקל 100 גרם, וברמי לוי לא הצלחנו למצוא דבש יד מרדכי במשקל 350 גרם. כדי לשמור על השוואה הוגנת ויתרנו על המוצרים או שהוצאנו אותם מהטבלה.

כמעט לכל הרשתות יש את המותגים שלהן, שזולים יותר מהמותגים המובילים בשוק. כך שאם השם המתנוסס על המוצר פחות חשוב לכם, תוכלו למצוא מוצרים משתלמים יותר כלכלית. לצורך ההשוואה בחרנו לבחון את מחיר המותגים המוכרים שיש לכל רשת שיווק, כמו אסם, סוגת, יד מרדכי וכדומה.
בנוסף, הבדיקה גילתה שבחלק מהמוצרים יש פערים בין סניפי אותה רשת. הרשתות עשויות לשנות את המבצעים ו/או המחירים הבסיסיים על פי התחרות באזור, לכן השתדלנו לבחור באזורי קנייה שיש בהן תחרות גדולה יחסית (אזור קניון איילון ורמת החייל ודרום תל אביב).

אומנם ההפרשים בשורה התחתונה היו משמעותיים, אבל לא כאלו המצדיקים נסיעה לעיר אחרת כדי לבצע את הקנייה. אם אתם בתל אביב לכו ליוחננוף, וברמת גן רמי לוי ייתן לכם את התמורה הטובה ביותר לכספכם.

מלכת החג:  צנצנת דבש
החלטנו לערוך השוואה במחירו של דבש יד מרדכי במשקל 350 גרם, מותג מוכר שחשבנו שאפשר למצוא בכל מקום. לצערנו, באושר עד וברמי לוי מצאנו רק כמות גדולה יותר, אם כי קיים דבש של המותג רמי לוי שמשקלו 350 גרם. בכל זאת, מאחר שההבדלים היו משמעותיים במיוחד, אנחנו מפרסמים את התוצאות בשאר הרשתות.

יינות ביתן – 5 שקל (לרוכשים ממוצרי החנות ב־100 שקל)
חצי חינם ויוחננוף – 9.90 שקל
ויקטורי – 14.90 שקל
שופרסל דיל – 15 שקל
טיב טעם – 22.90 שקל

הכרחי לכתמי הרימון: אבקת כביסה.
בחרנו באבקה של מותג ידוע ומוכר, אריאל, במשקל 5 ק"ג. לצערנו, גם את המוצר הזה לא מצאנו בכל מקום.

חצי חינם – 34.90 שקל
שופרסל דיל – 39.90 שקל
יינות ביתן – 42.90 שקל
יוחננוף – 49.90 שקל
טיב טעם – 51.90 שקל
ויקטורי – 54.90 שקל
אושר עד – 59.90 שקל

שימו לב, הסקר נכון לתאריכים 10־13 בספטמבר. ייתכנו שינויים ואנחנו תקווה שהרשתות ירימו את הכפפה ויורידו עוד את המחירים. אנחנו נשמח לעדכן.

"מעריב־סופהשבוע" רכש את רוב המוצרים (פרט לאלו הזקוקים לקירור או להקפאה) והם ייתרמו למשפחות נזקקות דרך אחת העמותות.