תשתיות הן דבר חמקמק. מצד אחד ברור לכל שמידת הפיתוח של מדינה נקבעת לפי התשתיות שלה: תקשורת, רפואה, כבישים ועוד. הם אלו שעושים את ההבדל בין מדינות מתקדמות לנחשלות. הבעיה היא שהקמה, שיפור ותחזוקה של תשתיות, כמעט מכל סוג שהוא, עולה ממון רב, שלעתים נדרש כדי לפתור מצוקות בוערות על חשבון השקעה לטווח ארוך. טווח ארוך הוא בדיוק הבעיה השנייה של התחום: פרויקט של תשתית לאומית שיצא לדרך היום, יסתיים רק בעוד שנים, לפעמים בעוד מספר רב של שנים, או במילים אחרות: צריך להיות הרבה יותר נחוש מהפוליטיקאי הממוצע כדי ליזום פרויקט שבמהלך ביצועו יסבול השר הממונה מתלונות רבות, בעוד מחליפו, לעתים יריבו הפוליטי, יהיה זה שיגזור את הסרט.

התלבטנו אם לכלול את התחום בפרויקט "הכי טובים למשפחה", אבל בהיעדר תשתיות לאומיות בשיתוף גורמים פרטיים, נדמה שאין קיום לכל היתר. כשהמשפחה נוסעת לטיול בצפון או לחו"ל, צורכת סחורה שמשונעת בנתיבי שכר ימיים, או אפילו נהנית מאספקה סדירה של חשמל לביתה, הרי שגם התשתיות הלאומיות פועלות בשירות המשפחה.

הנה הגורמים הנבחרים בענף התשתיות בישראל:

בתי זיקוק לנפט

החברה בתי זיקוק לנפט בע"מ, הממוקמת במפרץ חיפה, היא אחת מקבוצות האנרגיה הגדולות והמורכבות בארץ, והיא מפעילה בית זיקוק ותשלובת פטרוכימית. מתקנים מודרניים מאפשרים לבזן לייצר מגוון רחב של מוצרי זיקוק נפט לתעשייה, לתחבורה, לחקלאות, לתשתיות ולצריכה ביתית. לבזן יכולת ייצור מרבית של כ־26,600 טונות נפט ביום (197,000 חביות). יותר מ־70% ממוצרי החברה מופצים בשוק המקומי, והשאר מיוצאים, בעיקר לארצות מזרח הים  התיכון.

חברת החשמל

חברת החשמל מספקת את רוב החשמל הנצרך במשק הישראלי, בהתאם לרישיונות שהוענקו לה מכוח חוק משק החשמל, התשנ"ו - 1996. מאז היווסדה בשנת 1923 ועד היום, החברה מקימה תשתיות, מייצרת, מוליכה ומספקת חשמל לכ־2.6 מיליון לקוחות.
כביש 6  
כביש 6, כביש האגרה הראשון בישראל וגם הכביש המהיר הארוך ביותר, משמש כציר תנועה מרכזי בישראל ומאפשר מעבר מהיר יותר בין צפון הארץ לדרומה. מאז נפתח לציבור, נוספו בו מקטעים חדשים רבים שצירפו אזורים נוספים לנתיב תחבורה חיוני זה.

כביש 6. צילום: דב גרינבלט
כביש 6. צילום: דב גרינבלט

אמישראגז 
 
ספקית הגז המובילה במדינה נוסדה בשנת 1949. היא משמשת כספקית אנרגיה בתחומים מגוונים: החל בצריכה פרטית בבית וכלה בתעשייה, חקלאות, תיירות, מסעדות, בתי חולים ומכוניות.

נובל אנרג'י 
חברה אמריקאית השוכנת בטקסס, ארה"ב, ועוסקת בחיפוש ובהפקת נפט וגז טבעי. החברה עורכת חיפושים בכל רחבי העולם. נובל אנרג'י פועלת בצדו המזרחי של הים התיכון, ובמסגרת פעילותה היא חברה לכמה חברות ישראליות שאיתן היא משתפת פעולה בקידוחי גז טבעי במים הטריטוריאליים של ישראל.

צים
 
חברת הובלה ימית גלובלית המתמחה בנתיבי סחר ייחודיים. צים שירותי ספנות משולבים בע"מ פועלת בנתיבי סחר נבחרים שבהם היא מחזיקה ביתרון תחרותי ומצטיינת בשירות מעולה. מחזור הכספים השנתי שלה, נכון ל־2018, הוא 3,247.9 מיליון דולר.
 
רכבת ישראל 
חברת התחבורה בעלת קצב הצמיחה המהיר ביותר בישראל: 11% גידול במספר הנסיעות ויותר מ־2.7 מיליארד שקלים שהושקעו בפרויקטים של פיתוח בשנת 2017. כחלק מתנופת הפיתוח, מוקמים קווים חדשים ונפתחות תחנות חדשות. לאחרונה נחנך הקו המהיר בין נתב"ג לירושלים, במסגרת הפרויקט נסללו 57 ק"מ של מסילות חדשות, הוקמו חמש מנהרות ושמונה גשרים.
 
רכבת ישראל. צילום: מרק ישראל סלם
רכבת ישראל. צילום: מרק ישראל סלם
רשות שדות התעופה
 
רשות שדות התעופה בישראל הוקמה בשנת 1977 כתאגיד סטטוטורי מכוח חוק רשות שדות התעופה. בשנת 2019 נחנך נמל התעופה הבינלאומי המרשים רמון, השני בגודלו אחרי נתב"ג. רמון החליף את שדה התעופה הישן של אילת וכן את נמל התעופה עובדה, ששימש גם הוא לטיסות בינלאומיות.  
 
פז
 
פז היא חברת האנרגיה הגדולה בישראל. מלבד רשת תחנות דלק המונה קרוב ל-300 תחנות ברחבי הארץ, החברה היא גם בעליה של תחנת הכוח באשדוד. החברה מחזיקה גם בחברות בנות ביניהן פזגז, פז-סולאר, פז קר וכן חברות אחרות לשמנים, דלקים ועוד.

סונול
 
סונול היא אחת מחברות הדלק הגדולות בישראל. היא נוסדה בשנת 1922 על ידי חברת "ואקום אויל" שפעלה בארץ ישראל משנת 1917 ובשנת 1958 נמכרו מניותיה למשפחת סון (השם סונול נגזר מ-"סון-אויל"). מלבד מכירות של דלקים שונים, מפעילה סונול בתחנות הדלק שלה את מותג הנוחות "סו-גוד".