תופעת הכינים בקרב ילדים לא פוסחת כמעט על אף אחד, בין אם בגן או בבית הספר. כמעט כל ילד נדבק לפחות פעם אחת בכינים, והצרה הגדולה יותר היא שעל פי רוב זה לא מסתכם בהידבקות אחת. המטרד הזה נפוץ בכל הגילים, בכל עונה ולאורך כל השנה. מגע בין שני ראשים מאפשר הדבקה והכינים עוברות מראש לראש בהליכה מהירה. 

מה שגורם לכך שאם מישהו מבני הבית נדבק, כולם נדבקים אחריו בקלות. מזכיר לכם משהו? רק שכאן כמובן לא צריך להיכנס לבידוד. הדרך היעילה ביותר להימנע מכינים היא אימוץ של שגרת טיפול קבועה הכוללת סירוק יומיומי ויסודי של השיער ותכשירים מונעי כינים.

כינים: אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
כינים: אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

אם כך, איך נשכנע את הילדים לעבור טיפול כינים?
“חשוב להציג את הטיפול בכינים כהכרחי ולא כנתון למשא ומתן”, אומר פרופ' עמוס רולידר, מומחה לטיפול התנהגותי. “יחד עם זאת, מומלץ להסביר לילד על הכינים ועל הסיבה שהכרחי לטפל בהן. כדאי שההתייחסות תהיה עניינית ומעשית מבלי להוסיף לנושא משקל רגשי (הסיפור על הכינה נחמה למשל, יכול לסייע בהתייחסות חביבה ונינוחה לנושא). כדאי גם להסביר לילד על הטיפול, מה בדיוק הוא כולל וכיצד הוא פועל, ולנסות להפוך אותו לשותף פעיל בתהליך. הבנה ושותפות יעזרו לילד לחוש שליטה ויפחיתו חרדה. הפכו את הטיפול בכינים לזמן איכות עם הילדים – ספרו סיפורים, נהלו שיחה, שתפו בחוויות, שירו שירים, או שחקו במשחק”.

ד”ר שמוליק גור, מומחה ברפואת ילדים בשירותי בריאות כללית מוסיף: “החלק החשוב הוא לא לגרום לילד להרגיש דחוי ומזוהם. אין צורך להתייחס אליו כאל נושא מגיפה. יש להתייחס עניינית להדבקה ולטיפול ולהבין שמדובר בתופעה נפוצה, מטרידה ובעלת טיפול יעיל”.

דרורה נבון, דוברת האגודה הישראלית להומיאופתיה קלאסית: “הורים, זכרו כי לא רק לכם לא נעימה החוויה אלא גם לילדים שלכם, ולכן היו סובלניים וכבדו את תחושותיהם. על מנת שהראש יישאר נקי עליכם להרגיל את הילד לסירוק תכוף. כדי שהוא יוכל ליהנות מהחוויה, זכרו שמה שיותר חשוב הוא האווירה והיחסים ביניכם בזמן הפעולה. מומלץ להכניס ללו”ז הקבוע שלכם כחלק מטקס המקלחת וההתארגנות עיסוי קרקפתי קבוע כל יום. עיסוי בקרקפת עם האצבעות, בטפיחות ובמגע קל, הוא נעים וגם מאוד מקל את התהליך וחושף בצורה יומיומית את האזור למגע”.

הגישה הטבעית
“הטיפול ההומיאופתי לא מתמקד בהרס הביצים או בהריגת הכינים אלא בודק מדוע קיימת רגישות או חולשה אצל הילד שמאפשרת את ההידבקויות החוזרות”, מוסיפה ליאת גרינוולד דלויה, חברה באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית. 

“על פי התפיסה ההומיאופתית, ילד בריא יותר יהיה עמיד באופן טבעי להתפשטות של כינים. בטיפול עצמו בוחנים את המקרה של הילד (היסטוריה רפואית, מאפיינים רגשיים, רגישויות ועוד) ומתאימים את הטיפול, על מנת לחזק את החולשות במערכות הגוף וכן לחזק רגשית. לעניין הטיפול עצמו, קיימים בשוק חומרים רבים לטיפול בכינים, ההעדפה היא לטפל בחומרים טבעיים”.

תכשירי טיפול בכינים (צילום: יח''צ)
תכשירי טיפול בכינים (צילום: יח''צ)

שתי אפשרויות טבעיות:
טיפול במלח וחומץ – השילוב של מלח וחומץ מייבש והורג את הביצים והכינים. יש לערבב רבע כוס מלח שמומס ברבע כוס חומץ מחומם ולעסות את הקרקפת ועל השיער. לאחר מכן, לכסות את השיער בשמן קוקוס או זית למשך כשמונה שעות ולחפוף את השיער.

טיפול בחומץ ושמן קוקוס או זית – תחילה שוטפים את השיער בחומץ על מנת לשחרר את הדבק שתופס את הביצים לשערה. יש להניח לחומץ להישאר על השיער עד לייבוש כמעט מלא ואז לעסות בשמן קוקוס או שמן זית על מנת לחנוק את הכינים. מומלץ להשאיר את השמן לפחות שמונה שעות. אפשר לעטוף במגבת ולישון עם השמן למשך הלילה. לאחר מכן לחפוף את השיער ולסרק במסרק כינים. יש לחזור על הפעולה פעם בשבוע למשך שלושה שבועות.