לכל בית או בניין קיים כמובן גג, לפעמים זה יהיה גג ישר העשוי מבטון ובלוקים ולפעמים זה יהיה גג רעפים. בשני המקרים, הגג אחראי על בידוד הבית מפני שמש וגשם. חורים, סדקים וחריצים באזור הגג, גורמים לכניסה של מים המביאים להרס של התקרה וטפטופים של מים אל חלל הבית. על מנת למנוע זאת, עלינו לבצע איטום גגות מידי שנה. איטום הגג באופן תדיר וקבוע ימנע דליפות וכניסה של מים אליכם הביתה. בכתבה הבאה נסביר על סוגי איטום גגות ואיך מבצעים זאת בסוגי הגגות השונים.

שיטות לאיטום גגות

  • איטום גגות באמצעות זפת – הזפת היא חומר דביק, חזק שמתייבש מהר. בעל המקצוע ישים שכבת זפת על אזור הגג וכך יסגור חריצים וחורים. כאשר משתמשים בזפת לאיטום, על בעל המקצוע לדאוג לניקוי האזור לפני העבודה וזיפות של שכבה עבה יחסית שבאמת תבצע איטום כמו שצריך. על האדם שמזמין את האיטום לדעת כי הגג שלו יצבע בשחור, כצבע הזפת. שיטת איטום באמצעות זפת היא השיטה העתיקה לאיטום וכיום קיימות שיטות איטום נוספות שנחשבות למצוינות. 
  • איטום גגות באמצעות חומרים אקריליים – החומרים האקריליים הם למעשה תרכובות של פולימרים בעלות דרגות של צפיפות. החומר הוא בצבע לבן ולכן הרבה יותר אסטטי מהזפת והוא הכי טוב עבור גגות משופעים שבהם יש צורך בחומר חלק שהמים יכולים לרדת בעזרתו לאזורי הניקוז. כמו כן, החומר אינו חזק מספיק ולכן מים שעומדים ולא מתנקזים עשויים לפגוע באיטום. 
  • איטום גגות באמצעות יריעות ביטומניות – יריעות ביטומניות הן יריעות צפופות וחזקות והן למעשה מאוד מומלצות כיום עבור איטום גגות. אוטם הגגות יפרוס אותן על הגג ויאטום באמצעותן את הסדקים והחורים. יריעות ביטומניות מצוינות גם על גגות שהייתה בהן זפת או חומר אקרילי. התייעצו עם מומחה לאיטום גגות על השיטה העדיפה לכם. 

איטום גג רעפים
איטום גגות רעפים ניתן לבצע בעזרת כל השיטות שהזכרנו, כאשר השיטה העדיפה היא יריעות ביטומניות. מומלץ להתייעץ עם אוטם הגגות על השיטה העדיפה עבור גג הרעפים שלכם. לכל גג רעפים סוג אחר של רעפים ולכן יש להתאים את החומר אל הרעפים שקיימים אצלכם. היתרון בגג רעפים, זו האפשרות לבצע גם איטום נקודתי ולא על כל הגג. כמו כן, במידה וקיימת רטיבות מהגג, ניתן לזהות אותה בקלות ולהגיע לאזור הבעייתי בגג ולאטום אותו. 

איטום גג ישר
גג ישר הוא למעשה גג עשוי בטון או גג מרוצף. בשני סוגי הגגות הללו עשויים להיווצר סדקים וחורים ולכן איטום שלהם הוא דבר מחייב. גם כאן מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום של איטום גגות. ואם אתם מעוניינים בשירות איטום גגות במחיר נוח, ההמלצה הטובה ביותר היא לאטום את הגג בעונת הקיץ שאינה נחשבת לעונת שיא בכל הקשור לאיטום גגות. רובנו למעשה נזכרים בחורף או כאשר קיימת דליפה של מים מהגג לבית ואין לנו ברירה. ההמלצה היא לא לחכות ולהנות ממחיר טוב בעונות החמות. 

איטום גגות מרוצפים 
בבתים פרטיים, הרבה פעמים אזור הגג הוא מרפסת הבית וככזה הוא מרוצף בדיוק כמו חדרי הבית הסגורים. גגות אלו חשופים לגשמים והם חייבים איטום חזק אך גם אסתטי. חשוב להבין כי גגות מרוצפים הם גגות שנאטמו בדיוק כמו אזורי הרצפה והקירות בבית, אך עדיין עשויים להתרחש בהם חריצים, במיוחד שהם חשופים בכל ימות החורף לגשמים. 

כאשר מגיע בעל מקצוע לאיטום גגות עבור בית שיש בו גג חשוף ומרוצף, הוא יוכל להציע לכם מספר שיטות איטום שמתאימות:

  1. איטום הגג בעזרת פירוק רצפות – איטום בעזרת פירוק רצפות הוא איטום יסודי של שטח הגג. מי שרוצה לפתור אחת ולתמיד את בעיות הרטיבות מהגג ויש לו תקציב לרצף את הגג מחדש, יוכל לבצע איטום כזה. באיטום זה מבצעים מחדש את יציקות הבטון, מורחים מחדש פרימייר ביטומני, מניחים יריעות ביטומניות ועליהם יוצקים בטון. כאשר מבצעים איטום כזה, אתם יכולים להיות בטוחים מפני רטיבויות המגיעות מאזור הגג. מעבר לכך, באיטום כזה ניתן כבר ליישר רצפות, לבדוק שיפועים ולתקן את אזור המרזב במידת הצורך. 
  2. איטום הגג באופן חיצוני – איטום הגג ללא פירוק של רצפות הוא איטום שמומלץ לבצע בעזרת רובה איפוקסית חזקה. מדובר על חומר עמיד שמונע חדירה של מים, גם אם מדובר בגשם וגם אם שטפתם את רצפת הגג. האיטום מתבצע על כל אזורי הגג. על האוטם לבצע עבודה יסודית על מנת לא לפספס אזורים בגג. 
  3. איטום חריצים – איטום חריצים הוא איטום הדומה לאיטום החיצוני הקודם, רק שכאן מדובר על איטום המתבצע רק על חריצים וסדקים הנראים לעין. זהו איטום נקודתי. את האיטום הזה יציע לכם בעל המקצוע, לאחר שבדק את הגג והתרשם כי אין צורך לבצע איטום על כל החלקים שלו. גם האיטום הזה מתבצע בעזרת רובה איפוקסית. 

לסיכום, איטום הגג הוא חשוב מאוד. כאשר הגג אטום בצורה טובה, הוא מונע כניסה של מים לתקרת הבית וקירות הבית. מניעה נכונה ובחירה בחומר האיטום חייבת להיעשות בצורה מקצועית ובהתאם לסוג הגג שיש ברשותכם. ההמלצה היא להתייעץ עם איש מקצוע בתחום של איטום גגות ולתת לו לבצע את העבודה הטובה ביותר שיש. 

כותב המאמר: קבלן איטום מחברת הראשון באיטום: https://www.itum1.co.il