אחרי כמה שנים בהן גרתם בדירה שלכם, אתם מתחילים להרגיש שהיא קטנה עליכם. אולי זה קורה כי אתם בעצמכם התפתחתם וגדלתם, או כי המשפחה התרחבה וכוללת עכשיו גם בת/בן זוג וילדים, או פשוט כי יש אפשרויות אטרקטיביות יותר שזמינות לכם. לא משנה הסיבה, מה שחשוב הוא שעליכם לקבל החלטה. אז מה עושים כשהדירה מתחילה ללחוץ ואתם מרגישים צורך להתחדש? האם זה הזמן לשפץ או לחפש דירה חדשה? ננסה לעזור לכם לקבל את ההחלטה הזאת בצורה הנכונה ביותר.

מה גורם לדירה להרגיש פתאום כאילו היא כבר לא מתאימה?
לפעמים זה קורה גם כשאנחנו ממש לא רוצים שזה יקרה – אנחנו משקיעים הרבה מאוד שנים, לוקחים משכנתא, מקימים לעצמנו בית ומשפחה, אבל פתאום מרגישים כאילו הבית הזה קטן עלינו. פתאום התקרה לא גבוהה מספיק, אין מספיק אחסון, לא מספיק נוח לנו ולילדים אין מספיק מרחב – או במילים אחרות, הדירה פשוט לוחצת.

הסיבה הנפוצה ביותר להיווצרות מצב כזה היא כמובן התרחבות של המשפחה – ככל שיש יותר נפשות בבית, כך גם מן הסתם יותר צפוף בו וקשה יותר להרגיש את איכות החיים שמגיעה לנו בו.
 
עם זאת, יכול להיות שהסיבות דווקא אחרות – יכול להיות שהתשתיות של הבניין מתחילות להתיישן או שהיכולות הכלכליות שלנו פשוט התרחבו ואנחנו יכולים להרשות לעצמנו יותר. בכל מקרה, במצב כזה צריך לקבל החלטה משמעותית – למכור/להשכיר ולקנות דירה חדשה, או לשפץ את הדירה הקיימת?

באילו מצבים כדאי לשפץ את הדירה ולא לחפש דירה חדשה?
ההחלטה השמרנית יותר, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה אישית, היא כמובן לא לחפש דירה חדשה אלא להישאר איפה שאנחנו נמצאים. והאמת, אפשר לגמרי להבין מה היתרונות של הבחירה הזאת – במקום להכניס את עצמנו ללופ של חיפושי דירה ומתווכים, מחשבון משכנתא ומשא ומתן מול אלף ואחת גורמים – הרבה יותר קל להשאיר את הגורל שלנו בידיים שלנו וללכת עם מה שמוכר לנו. אם אתם עומדים בפני תקופה של חוסר יציבות מסוימת מכל סיבה, זו בהחלט החלטה חכמה ונכונה יותר.

אם הדירה שלכם היא מספיק מרווחת וגדולה אך רק לא מסודרת מספיק טוב וצריך לתכנן אותה טוב יותר – זו גם סיבה טובה לשפץ ולא לעבור. עוד סיבה קשורה למשכנתא – שכן הדרך היחידה שבה תוכלו לצאת מוקדם ולקחת משכנתא על דירה חדשה היא אם הדבר מתאפשר לכם במסגרת ההסכם מול הבנק כמובן.

ומתי כדאי לחפש דירה חדשה? מתי השיפוץ לא מספיק?
צריך לזכור שגם שיפוץ הוא תהליך לא פשוט שיש בו לא מעט אתגרים, ולכן כדאי ללכת לתהליך כזה רק אם אתם בטוחים שיש לכם מה להישאר בדירה. אם הדירה היא פשוט לא גדולה מספיק, האזור לא אטרקטיבי עבורכם ואתם באמת צריכים מקום חדש – אין שום סיבה להעביר את עצמכם דרך תהליך שיפוץ יקר ומתיש שבסופו הדירה עדיין לא תהיה טובה מספיק.

במילים אחרות, אם הדירה מתאימה אך לא מספיקה – זה אומר ששיפוץ יכול להספיק. אבל אם הדירה לא מתאימה כלל (גם אם היא מספיקה לצרכים שלכם כיום) – אתם צריכים מקום חדש, מרווח ונוח יותר.

יש יתרונות לכאן ולכאן, ואתם צריכים לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם
אין תשובה אחת נכונה לשאלה הזאת, ואתם צריכים לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם. לבחירה בשיפוץ של הדירה יש את היתרונות שלה, שקשורים ליציבות גדולה יותר ולהימנעות מכל התהליכים הקשים של רכישת דירה חדשה ומעבר אליה.

עם זאת, לתהליכים אלה יש גם יתרונות משמעותיים כשהדירה שבידיכם כבר פשוט לא מתאימה – ואם זה המצב, כדאי להתחיל לפעול לטובת מעבר לדירה חדשה.

כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל