אביגיל טרייסי

כל מועמד זוטר שמתמודד באחת ממערכות הבחירות ברחבי העולם מבין במהרה את שם המשחק: כסף.

המועמדים השונים גומעים קילומטרים רבים (בארה"ב רבים מאוד) כדי להגיע לתורמים הגדולים ביותר, מגיעים לערבי גיוס ואוספים תרומות בגובה מיליוני דולרים מתומכים אשר ידם משגת במיוחד. אך נדמה כי המצב הזה הולך ומשתנה - מעמדם של התורמים העשירים נשחק, בשעה שחשיבותם של התורמים הפרטיים והקטנים יותר עולה בחדות.
 
כבר במערכת הבחירות האחרונה בארה"ב הופעלו פלטפורמות אינטרנטיות שונות לגיוס מימון מההמונים, אשר אפשרו לבוחרים פרטיים לתרום סכומי כסף קטנים למועמד המועדף עליהם. אך כעת, תהליך התרומה עשוי להפוך קל בהרבה - כשהבוחרים הפרטיים יוכלו לתרום כספים למועמד המועדף עליהם בלחיצת כפתור, והכל באמצעות הטוויטר. הציוצים של הפוליטיקאים, כך נראה, עומדים להפוך לכלי גיוס מרכזי בשווי מיליוני דולרים.

לאתר פורבס 
הרעיון בבסיס הפלטפורמה החדשה, אותה חשפה טוויטר לאחרונה, פשוט: כשהגולשים נתקלים בציוץ של מועמד, יופיע לצד הציוץ כפתור מיוחד (שפותח בשיתוף חברת התשלומים האינטרנטית "סקוור"), בו יתבקשו לבחור את סכום התרומה שיבקשו להעביר, את אופן התשלום (כרטיס אשראי או תשלום אלקטרוני, דוגמת פייפאל) - וזהו.

התהליך כולו אמור להימשך שניות בודדות, ולאפשר לכל הגולשים אשר עוקבים אחר המועמדים השונים לתרום כל סכום שירצו עבור המועמד המועדף עליהם בכל רגע נתון. הגולשים גם יוכלו "לצייץ" בעצמם אודות תרומתם, ובכך לעודד חברים ועוקבים נוספים לעשות זאת גם כן.

כמובן שרובן המוחלט של התרומות להן מצפים בחברה לא יעלו על כמה דולרים בודדים, אך כשאלו יצטברו הם עשויים להגיע לכדי סכומי כסף אדירים. אם ציבור הבוחרים והגולשים אכן ירים את הכפפה ויתרום למועמדים השונים בעקבות ציוציהם, לא מן הנמנע כי אלו יפסיקו להשקיע שעות ארוכות כל כך בניסיונות להשביע את רצונם של תורמים בודדים ועשירים במיוחד - ויחלו להשקיע משאבים וזמן כדי להבין כיצד להשביע את רצונם של רבים ככל הניתן.
"הכלי החדש מציג את הדרך המהירה והנוחה ביותר לתרום כספים אונליין, ואת הדרך היעילה ביותר עבור מנהלי הקמפיינים לגייס כספים רבים שעד עכשיו לא היו זמינים להם", נכתב בהודעת החברה. היעד אליו מכוונים בחברה הוא כמובן מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב אשר תתקיים בשנת 2016, אך סביר להניח כי הם בהחלט מקווים כי הפלטפורמה החדשנית תעזור להגביר את השימוש בכלי במדינות נוספות ברחבי העולם (כשגם אצלנו, בישראל, השימוש בטוויטר עדיין אינו נפוץ ביחס לרבות ממדינות העולם).

האם זה יביא את אזרחי ישראל לגלוש ברשת הענקית ולתרום כספים למועמדים המועדפים עליהם? התשובות יגיעו במערכת הבחירות הבאה.