ביום ב' האחרון רעשה הרשת כולה בעקבות פוסט אחד שפרסם מייסד פייסבוק ואחד המיליארדרים הצעירים ביותר בעולם, מארק צוקרברג. המיליארדר בן ה-31 פרסם ברשת החברתית שהקים הודעה מיוחדת בה עדכן את הגולשים על הולדת בתו הבכורה, מקס; אך צוקרברג לא הסתפק בקבלתה לעולם של מקס הקטנה מעל גבי דפי הרשת, וגם לא במיליוני התגובות וה"לייקים" אשר גרף הפרסום. בהמשך הפוסט הקדיש צוקרברג לבתו התינוקת מתנת "ברוכה הבאה" לעולם שעוררה הדים בכל רחבי הגלובוס, זכתה לשורה של תגובות ומחמאות מגולשים ומיליארדרים ועלתה לכותרות במהירות. ככה זה כשאתה מעניק לבתך התינוקת מתנה בשווי כולל של לא פחות מ-45 מיליארד דולר.

על פי ההודעה, צוקרברג החליט לתרום במהלך חייו לא פחות מ-99% מסך מניות חברת פייסבוק שבבעלותו. צוקרברג מחזיק כיום ב-60% ממניות חברת הענק, ועל פי שוויה הנוכחי, כאמור, מגיע הסכום הכולל עד לסכום האדיר של 45 מיליארד דולר, אותם יעביר צוקרברג לקרן פילנתרופיה חדשה שהקים ביחד עם אישתו פרסיליה צ'אן.
אמנם הפעם מדובר באחת התרומות הגדולות ביותר אשר נעשו מעולם, אך ממש לא מדובר בפעם הראשונה בה צוקרברג תורם סכומי כסף גדולים לצדקה. בשנת 2010 העביר המיליארדר (אז בן 26 בלבד) תרומה על סך 100 מיליון דולר לבתי ספר בשכונות מצוקה בניו ארק, במטרה להפוך את אותם מוסדות ל"בתי הספר המובילים במדינה". אך למרות סכומי הכסף האדירים, נראה כי החזון אליו שאף צוקרברג במקרה הנוכחי עדיין רחוק מלהתממש.

בשנת 2014 תרם צוקרברג פעם נוספת למערכת החינוך: הפעם העביר לא פחות מ-120 מיליון דולר לבתי ספר מיוחדים באזור סן פרנסיסקו. בהמשך השנה העביר 25 מיליון דולר לסיוע למאבק במחלת האבולה, 75 מיליון דולר לבית חולים בסן פרנסיסקו, ובחודש אפריל האחרון תרם 20 מיליון דולר בכדי לחבר בתי ספר בערים עניות בארה"ב לרשת האינטרנט.
הצוקרברגים בהרכב מלא | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מארק צוקרברג
אך הפעם, כאמור, מדובר בתרומה מסדר גודל שונה לחלוטין. שווי הסכום עשוי, כאמור, להשתנות בהתאם לביצועי מניית החברה - אך ניתן להעריך כי 45 מיליארד הדולר אשר שוות אחזקותיו כיום לא צפויים לאבד יותר מדי מערכם. אך צוקרברג לא מתכוון להעביר את סכום העתק בבת אחת: למעשה, על פי הדיווחים בארה"ב הוא מתכוון למכור מניות בשווי מיליארד דולר מדי שנה במהלך שלוש השנים הקרובות, ולהעביר את הכספים לקרן החדשה שהקים.
הסיבה העיקרית לכך, ככל הנראה, היא רצונו להמשיך ולשמר את מעמדו כמקבל ההחלטות הבלעדי ברשת החברתית הענקית שהקים. כיום, כאמור, מחזיק צוקרברג ב-60% ממניות החברה, אשר מאפשרות לו למעשה לקבל כל החלטה אשר יחפוץ. מכירת המניות תביא באופן טבעי לדילול החזקתו, ולבסוף תביא לכך שצוקרברג לא יהיה עוד "השליט הכל יכול" של פייסבוק.
הקרן החדשה צפויה להגיע לממדים חסרי תקדים. לשם השוואה, הקרן על שם ביל ומלינדה גייטס (אשר ידועה כקרן הפילנתרופיה הגדולה ביותר בעולם) ניהלה בשנת 2014 נכסים בהיקף כולל של 41.3 מיליארד דולר. אם מניות פייסבוק לא יצנחו בחדות, כאמור, הקרן החדשה של צוקרברג צפויה לעקוף את "קרן גייטס" בדרך לתואר "קרן הפילנתרופיה הגדולה בעולם".
מלבד הגולשים אשר הגיבו בהתרגשות ובהתלהבות לפרסום הסטאטוס המדובר, גם מיליארדרים נוספים הגיבו לצעד של צוקרברג ומיהרו לברך אותו - הן על הולדת מקס והן על החלטתו. בין המברכים ברשת ניתן למצוא את מלינדה גייטס, את ריצ'ארד ברנסון ואת ראש העיר ניו יורק לשעבר, המיליארד מייקל בלומברג, שפרסם פסקת ברכה מיוחדת בעמוד הבית של תאגיד התקשורת שבבעלותו. כעת נשאלת השאלה האם אותם מיליארדרים ואחרים ילכו גם הם בדרכו של צוקרברג (ובדרכו של המיליארדר וורן באפט שהודיע כי במותו יתרום את מרבית הונו לצדקה). לפחות דבר אחד בטוח: מקס צוקרברג תיזכר כמקבלת מתנת ה"ברוכה הבאה לעולם" הגדולה ביותר בכל הזמנים. 

לכתבה מאתר פורבס