הונם המצטבר של האנשים האמידים ביותר בעולם שווה למחצית מכלל ההון העולמי, על פי דווח של ארגון הצדקה "אוקספם". ארגון צדקה בבריטניה טוען כי 62 מיליארדרים מחזיקים באותה כמות עושר כמו מחצית האנשים בעולם. התחזית של אוקספם כי העשירים ביותר, כלומר אחוז אחד מכלל אוכלוסיית העולם יהיו בעלי הון במידה השווה לכ-50% מההון של העניים ביותר, התגשמה השנה – שנה אחת לפני התחזית. הפער העצום, ההולך וגדל בין עשירים לעניים נחשף בדוח של אוקספם מראה שהיחס בין העושר של 62 המיליארדרים העשירים לבין העושר של העניים ביותר שווה.



בכנס הכלכלי העולמי השנתי בדאבוס (WEF), קרא הארגון לתכנית פעולה דחופה כדי להתמודד עם המגמה המדאיגה. הארגון טוען כי הצעדים שיובילו לצמצום הפערים ההולכים וגדלים הם: העלאה במשכורות, פיקוח על השתמטות מתשלום מיסים, והשקעה רחבת היקף בשירותים ציבוריים.



אוקספם מדווח שהעושר של 50% מהעניים ביותר בעולם ירד ב-41% בחמש השנים האחרונות, למרות גידול באוכלוסיית העולם ל-400 מיליארדים. באותה התקופה, עושרם של 62 האנשים העשירים ביותר גדל - מליארד דולרים. נתון מעניין נוסף – מספר המיליארדריות עלה פי שבעה ב-20 השנים האחרונות. ארגון הצדקה דיווח שבשנת 2010, 388 האנשים העשירים בעולם החזיקו באותה כמות העושר השווה לחצי מכלל האוכלוסייה הענייה ביותר בעולם. נתון זה ירד ל-80 ב-2014 וירד שוב בשנת 2015.



מארק גולדרינג, מנכ"ל, אוקספם בבריטניה (Oxfam GB) אמר: "זה פשוט לא מתקבל על הדעת שאת מחצית העושר של אוכלוסיית העולם מחזיקה לא יותר מקבוצה קטנה של סופר מיליארדרים, קומץ כל כך קטן של אנשים, אפשר תיאורטית להושיב את כולם על ספה אחת".



"דאגתם של מנהיגי העולם ביחס לאי השוויון המתגבר לא תורגמה עד כה לצעדים ממשיים כדי להבטיח שאלה בתחתית יזכו לקבל את חלקם ההוגן מהצמיחה הכלכלית. בעולם שבו אחד מתשעה אנשים הולך לישון רעב כל לילה, אנחנו לא יכולים להמשיך לתת לעשירים את פרוסת העוגה הגדולה ביותר", הוסיף גולדרינג.



הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בשווייץ התקיים על רקע החששות כי הזעזועים בשווקים פיננסיים מאז תחילת השנה עשויים לבשר את תחילתו של שלב חדש במשבר העולמי, שהחל לפני שמונה שנים, הפעם במדינות הפחות מפותחות. הגישה לשינוי דורשת פעולה בשלושה מישורים נמסר בדוח מאוקספם, סנקציות על השתמטות מתשלומי מיסים, השקעה גדולה יותר בשירותים ציבוריים, ושכר גבוה יותר עבור אלו המשתכרים שכר מינימום.