מתחילת השנה, הטלטלה היא המאפיין העיקרי של שווקי ההון בעולם. במציאות שכזו-  החלטות לגבי השקעות פיננסיות הן קשות במיוחד. אז מה עושים?

"לאנשים יש זיכרון קצר. רובם זוכרים רק את העליות של השנים האחרונות בהן "כל מטאטא ירה" והתשואות היו גבוהות במרבית אפיקי ההשקעה. לפתע, כשהשווקים החלו לרעוד, המשקיעים נכנסים לעיתים לפאניקה. בעולם השקעות נורמאלי, במהלך עשור, תיקי השקעות ינועו בטווח של פלוס מינוס 10%. לא ניתן לתזמן זאת, ולא ניתן לדעת מתי יגיעו העליות או הירידות. ההשקעות צריכות להיות לטווח ארוך", מספר בראיון מיוחד למעריב דרור קרני, מנכ"ל קרני פתרונות פיננסיים. "ההמלצה שלי היא להגדיל את החשיפה להשקעות אלטרנטיביות ולבדוק את שיפור מצבם על-ידי כלי השקעה מתוחכמים יותר". 
אילו כלים למשל? 

בתקופה של ריביות נמוכות, חסכון בבנק הוא למעשה לא אופציה להשגת תשואות. יחד עם זאת, השקעה בניירות ערך מושפעת מאוד מהמצב בשווקים, גם במקרים בהם אין סיבה  ממשית לפגיעה בחברות השונות ובניירות הערך שלהן. ישנם אפיקי השקעה פחות תנודתיים שלא עולים ויורדים חדות מדי יום, אפיקים שמתאימים במיוחד לתקופה זו. חשוב להבין שכל השקעה מחייבת ייעוץ מקדים וניהול סיכונים מושכל.
התחום  המועדף כיום הוא תחום הנדל"ן. בתחום הזה קיימות מספר אופציות מעניינות ובעלות פוטנציאל. הכוונה אינה רק להשקעה ישירה ברכישת דירה או נכס אלא באפיקי השקעה אלטרנטיביים". 
ולמה זה טוב בתקופה זו?
"השקעה בנדל"ן היא השקעה לטווח של שנה ומעלה. במרבית המקרים מדובר בהשקעות שאינן סחירות ברמה היומיומית. לכן, להשקעות אלה, שאינן מושפעות מהתנודתיות בשווקים, פוטנציאל תשואה גבוה. בנוסף, דווקא בתקופות סוערות, מבחינה פסיכולוגית, למרבית האנשים ההשקעה הפיזית בבניין היא יותר מוחשית ונוחה מאשר השקעה בניירות ערך. כל אחד יודע מה זה בניין, מה זה משרדים". 
מהן האופציות הקיימות?
"ישנם מספר אפיקי השקעה בנדל"ן. האפיק הראשון והנפוץ ביותר הוא השקעה בקרנות 'פרייבט אקוויטי' ((Private Equity. בישראל יש עשרות קרנות כאלה. מדובר בקרנות שמאפשרות למשקיעים קטנים להשקיע כמו הגדולים. הקרנות אוספות סכומי כסף משמעותיים,  מאתרות יזמים ראויים ועסקאות בעלות פוטנציאל ונותנות להם את השלמת ההון הדרושה לפרויקט או לפרויקטים נוספים. זאת עם מנגנון של שותפות בנכס עצמו, כך המשקיע הופך למעשה לחלק מהבעלים של הנכס. זאת עם מנגנונים חוזיים המגנים על כספי המשקיעים. הקרנות הללו מוגבלות בגודלן, ברגולציה של הרשות לניירות ערך. מרבית הקרנות משקיעות בנדל"ן בישראל ובארה"ב, כאשר רוב העסקאות הן לטווח קצר יחסית של עד כ-3 שנים, שבמהלכן לא ניתן למשוך את הכספים. זאת אחת הסיבות לכך שאין תנודתיות. יש מספר קרנות בארץ שעשו כבר עשרות עסקאות ושמציגות תשואה ממוצעת של 15% בשנה, ואף למעלה מכך.

דרור קרני, מנכל "קרני השקעות פיננסיות". צילום : יח"צ
"האופציה הפופולארית השנייה היא השקעה באמצעות קרנות ריט (REIT), מרביתן אמריקאיות. מדובר בחברות השקעה בנדל"ן שמשקיעות בעיקר בנכסים מניבים ומחויבות לחלק למעלה מ-90% מההכנסות כדיבידנד. הקרנות הינן נייר ערך מפוקח ע"י רשות ניירות הערך האמריקאית. חלקן סחירות ונסחרות בבורסה ויכולות להיות מושפעות מהתנודתיות וחלקן לא סחירות. ניתן להיכנס בשתי האופציות בסכומי כסף שנעים סביב 100,000 שקלים".
אילו אלטרנטיבות השקעה נוספות רלוונטיות בימים אלה? 
"דרך נוספת היא השקעה בקרנות גידור, קרן שיודעת להשיג תשואה בעיקר בשווקים תנודתיים ובשווקים יורדים. זאת על-ידי שימוש בכלי השקעות מתוחכמים וטכנאות פיננסית. ישנן הרבה קרנות חדשות ישראליות ואלפי קרנות זרות.  השיטה המומלצת להשקעה, ובטח למשקיעים קטנים יותר בתחילת הדרך, היא השקעה באמצעות אגד קרנות (Fund of funds). זו קרן המנוהלת על-ידי גוף מקצועי שבוחר בעבורך מבין כלל קרנות הגידור את הטובות ביותר, מלווה ומפקח ומנהל את כניסת הקרנות המוצלחות בשוק. מרבית קרנות הגידור אינן סחירות ונעולות בשנה הראשונה של ההשקעה. לאחר מכן ישנה אפשרות למשיכת ההשקעה אחת לחודש או אחת לרבעון, תלוי בקרן. ספי הכניסה להשקעות הם גבוהים יותר ויכולים להגיע לחצי מליון שקל בקרנות המבוקשות".
מה ההמלצה הכי חשובה שלך לתקופה זו?
"לא להתפתות ולא להסתנוור מהצעות קוסמות לתשואות. דווקא בימים אלה בהם המשקיעים עובדים לא אחת מהבטן, ולא מהראש, עושים את הטעויות הגדולות. ראינו לא אחת שהבטחות מסנוורות לתשואה השאירו את המשקיעים ללא כלום. השקעה, ובטח אלטרנטיבית, חייבת להיות מלווה על-ידי איש מקצוע ורק לאחר בדיקה לעומק שלה ושל הגוף העומד מאחוריה".