המשקיעים ברחבי העולם קמו היום (שישי) לבוקר מפתיע במיוחד. שוקי המניות הגיבו בפאניקה להתפטרות ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון בעקבות תוצאות של משאל העם בבריטניה, שבה הכריעו האזרחים בעד יציאה מהאיחוד האירופי. אחרי הירידות העזות הבוקר באירופה, גם וול סטריט הגיבה לאירועים בחששות כבדים, כאשר המדדים המובילים ירדו בכ-3.5%. בגזרת הסחורות: ירידות של 6% בנפט. הזהב זינק ב-6% למחיר של 1,339 דולר לאונקיה. 



מוקדם יותר בורסת לונדון ירדה ב-5% לאחר שבתחילת המסחר צללה ב-10%, הבורסה בפריז צללה ב-9% והבורסה בפרנקפורט ב-7%. גם באסיה היה בוקר לא שקט: מדד ניקיי בטוקיו ירד ב-8.4%. הליש"ט צללה ל-1.34 דולרים - ירידה של 11% - הנתון הנמוך ביותר מאז 1985. היורו יורד ב-3.3% ונסחר ב-1.1 דולר ליורו. 



סוכנות הדירוג  S&P ציינה כי בריטניה עלולה לאבד את דירוג ה-AAA שלה. עם זאת, הבנק הבריטי המרכזי ניסה להרגיע את הרוחות והודיע: "הבנק המרכזי של בריטניה יעשה את הצעדים הדרושים כדי למלא את האחריות שלו לשמירה על יציבות מוניטרית ופיננסית".




חגיגות הניצחון בבריטניה. צילום: רויטרס
חגיגות הניצחון בבריטניה. צילום: רויטרס



מוקדם יותר היום, התקשורת המקומית בממלכה המאוחדת דיווחה כי בניגוד לתחזיות ועל אף הסקרים הצמודים, נרשם רוב למצביעים שבחרו להיפרד מהגוש האירופי. לאחר ספירת הקולות, מספר התומכים בהישארות עומד על 48.1% ואילו מספר המצדדים בעזיבה עומד על 51.9%.



למרות מזג האוויר הסוער והגשמים הרבים, שיעור ההצבעה במשאל הסתכם ב-71.8% כשלמעלה מ-30 מיליון בני אדם פקדו את הקלפיות. מדובר בשיעור הצבעה גבוה במיוחד ובמספר שיא בהשוואה לכל מערכות הבחירות בבריטניה מאז 1992.