הסיבה לתגובה הקיצונית של השווקים הפיננסיים, שהם הברומטר המיידי להחלטת ההתנתקות של בריטניה מהאיחוד האירופי, מוסברת בגודל ההפתעה. הרי בשבוע שעבר כולם עוד השלו את עצמם שבריטניה תישאר באיחוד. בעקבות כך הבורסות עלו, הליש"ט התחזקה, והסחורות ובראשן הנפט התאוששו. 

אבל שלשום החלום הזה נשבר. בעקבות ההתנתקות הגיבו הבורסות בסוף השבוע בקיצוניות ובעיקר בפיחות של 10% של המטבע הבריטי לעומת הדולר.
אבל למרות הפחדים מקטסטרופה, הבורסות נפלו פחות מהצניחות החופשיות שנרשמו בנאדס"ק בעקבות משבר 2008. המבחן האמיתי של הבורסות בעולם יהיה עם חידוש המסחר מחר.


הישראלים ינהרו ללונדון

אצלנו בישראל התגובה התבטאה בפיחות הליש"ט והיורו לעומת השקל, ומנגד בפיחות השקל לעומת הדולר. מכיוון שחנות המכולת ששמה הבורסה הישראלית הייתה סגורה בסוף השבוע, הסוחרים לא הספיקו להכיל את האירועים האחרונים. בסוף השבוע ניתנה להם הזדמנות להכין שיעורי בית ולקרוא עשרות ניתוחים כלכליים ותחזיות של אנליסטים על המשמעותיות הכלכליות של ההתנתקות: מתחזיות אפוקליפטיות בסגנון של הנגיד האמריקאי לשעבר אלן גרינספן, ועד לתחזיות הממליצות להפוך את הלימון ללימונדה.
 
המסחר בבורסה בתל אביב ייפתח היום בירידות שערים, כיוון שחלק מהמניות הנסחרות בו־זמנית בתל אביב, בניו יורק ובלונדון ספגו ירידות חדות. פיגועים נקודתיים צפויים במניות הכימיקלים (היצואניות לבריטניה).
 
מאידך, בשוק אגרות החוב יירשמו ביקושים משתי סיבות: תופעת בריחת המשקיעים לנכסים סולידיים בתקופות של אי ודאות; וההערכה שהמשבר בבריטניה ירחיק עוד יותר את המועד לעליית הריבית בארה"ב ובעולם.

מפולת קשה בערכו של הפאונד הבריטי. צילום: אינג' אימג'
מפולת קשה בערכו של הפאונד הבריטי. צילום: אינג' אימג'

 
ההתנתקות הבריטית והיחלשות הליש"ט ייפגעו בטווח הקצר ביצוא מישראל (בעיקר של כימיקלים). לפי נתוני התאחדות התעשיינים, היצוא הסתכם ב־2015 ב־3.6 מיליארד דולר. היבוא, שהסתכם ב־2.2 מיליארד דולר, יצא נשכר.
 
מכיוון שבריטניה מתנתקת מהאיחוד (על כל המשמעויות של הסכמי הסחר החופשי והמכס), היא תיאלץ לחתום על הסכמי סחר חדשים גם עם ישראל. אנחנו תופסים את הבריטים בעמדת חולשה, ולכן כוח המיקוח שלנו יגדל ונוכל לדרוש הסכם סחר משודרג. באותה הזדמנות אנחנו מוזמנים לדרוש מבריטים מלחמה נחרצת יותר בתופעות החרם עלינו (כמו ה־BDS).
 
פיחות הליש"ט הופך את הממלכה ליעד אטרקטיבי יותר לתיירות. סביר שתנועת הישראלים ברחוב אוקספורד (רחוב הקניות המפורסם של לונדון) תגדל בהרבה. חברות לואו קוסט בריטיות כמו איזי ג'ט, שנהנו עד היום מנחיתות רכות בשדות תעופה באירופה, יספגו מכה כתוצאה מיציאה מהאיחוד.
סמנכ"ל חברת התיירות איסתא, רונן קרסו, סבור שמי שתצא נשכרת מנחיתת האונס של איזי ג'ט היא חברת אל־על (בשל היחלשות מתחרה משמעותית בתחום טיסות השכר). 

הדרכון שווה פחות

הניתוק מהאיחוד הוא מפח נפש עבור עשרות אלפי ישראלים שהחזיקו בדרכונים אירופיים.ישראלים בעלי דרכון רומני, פולני או גרמני לא יוכלו מעתה להיכנס בצורה חופשית לבריטניה. הם לא יקבלו עדיפות בעבודה, וגם אפשרויות הלימודים בממלכה ישונו. זו נחמה פורתא לכל הישראלים שנמנעו עד היום בכל מחיר מהוצאת דרכון זר.
 
חברות סטארט אפ ישראליות שראו בממלכה הבריטית גשר למדינות האיחוד ייפגעו גם הן. בריטניה הפכה בשנים האחרונות לגורם משמעותי בסצנת ההייטק, לא מעט בזכות מאמציו של שגריר בריטניה לשעבר בישראל, מתיו גולד. ההתנתקות מהאיחוד תחייב את בריטניה למאמצי חיזור מוגדלים אחר הישראלים.  מבחינתנו זאת הזדמנות עסקית נוספת.
 
שוק הנדל"ן הבריטי יהיה אטרקטיבי פחות. הניתוק עלול להחליש את מעמדה של לונדון כבירת הפיננסים באירופה. הנהלות הבנקים המובילים, חברות ביטוח, ובראשן תאגיד לוידס, ובתי השקעות רב־לאומיים מיקמו את הנהלותיהם בלונדון. גם אוליגרכים כמו לב לבייב מצאו בלונדון את משכנם. אלא שהרומן הבריטי עלול להגיע לסיום בהנחה שגרמניה (שתדיח את בריטניה ממעמד המעצמה המובילה באיחוד) תדרוש להעביר לברלין את מרכזי הפיננסים.

בדרך הביתה? אנגלה מרקל. צילום: רויטרס
בדרך הביתה? אנגלה מרקל. צילום: רויטרס

 
במקרה זה, שוק הנדל"ן הפרטי והמסחרי בבריטניה יספוג מכה קשה, והשוק הגרמני יפרח. ייתכן שגם מספר היהודים מבריטניה המתעניינים בקניית דירות בישראל יפחת. יו"ר חברת שלמה נדל"ן (הפעילה בגרמניה), ישראל רייף, העריך אתמול ששוק הנדל"ן הגרמני ייצא נשכר מהמצב. אלא שעם כל הכבוד לישראל, ניתוק בריטניה מהאיחוד הוא גורלי במיוחד עבור מה שמכונה "העולם החופשי". העובדה שבריטניה לא הייתה חלק מגוש היורו והישארותה עם המטבע הבריטי (פאונד), הופכת את הייאוש מההתנתקות הבריטית לנוח יותר.

מרקל בדרך הביתה?

תוצאות המשאל מוכיחות שבקרב אומת הנימוס מקננים לאומנים קיצוניים לא פחות מאלה שבגרמניה, בצרפת או בארה"ב של דונלד טראמפ. הם לוקים בפוביה נגד זרים ובעיקר מהגרים מוסלמים ויתכן שבצדק מבחינתם. ועדיין, התוצאות מהוות פיגוע של ממש בגוש האירופאי.
 
סקוטלנד, תומכת ההישארות, עלולה לדרוש משאל עם חדש בנוגע להתנתקות מבריטניה. ייתכן שגם צפון אירלנד תצטרף אליה. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, תספוג מבית ביקורת קשה על שהפכה את "דויטשלנד אובר אלס" למדינת כל מהגריה.לא בטוח שמרקל מסוגלת לצלוח בשלום את ההחלטה הבריטית, ואולי היא תיאלץ לפרוש, כפי שעמיתה הבריטי דיוויד קמרון עשה בסוף השבוע.
 
כוחה של מרי לה פן הלאומית מצרפת יגדל. הפיגוע הבריטי הוא מסר מעולה לשליטים "רעים", כדוגמת פוטין, שאפקטיביות הביקורת נגדו תיחלש. ייתכן שעם הזמן הדבר יגרור גורמים לאומנים במדינות מתנדנדות כמו אוקראינה ופולין לזרועות הדוב הרוסי.
 
כל התהליכים הללו צפויים להימשך שנים ואולי עשרות שנים. בתסריט גרוע הם עלולים להתממש בלוח זמנים קצר יותר, אם מאמצי ההרגעה של מדיניות האיחוד, שהחלו כבר אתמול, לא יוכיחו את עצמם.
אם האיחוד יחזיק מעמד כנגד כל המלעיזים, נראה שבריטניה תיאלץ לשלם מחיר כבד בהסכמים הכלכליים העתידיים שייחתמו איתה, למען יראו וייראו.
הסאגה הבריטית תוקעת את המסמר האחרון בארון הקבורה של הניסיון הראוי לשבח של הפיכת הגוש האירופי לארה"ב של אירופה.
המבחן הגדול הוא אם האמריקאים שלאחר עידן אובמה ימשיכו במדיניות החוץ את אסטרטגיית ההיבדלות, או שיחליפו דיסק וייכנסו למעורבות עמוקה יותר בנעשה בזירה העולמית.