מכה קשה לכלכלה הבריטית: סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית, הסטנדרד אנד פור (S&P) הסירה הערב (שני) מבריטניה את הדירוג היוקרתי ביותר של AAA בשל ההחלטה לעזוב את האיחוד האירופי והזהירה כי הממלכה עומדת בפני סיכונים שמאיימים על היציבות הכלכלית והחוקתית שלה. אחרי שהסוכנות הודיעה ביום שישי כי היא בוחנת את דירוג האשראי הבריטי בעקבות תוצאת משאל העם, הגיעה הערב הבשורה הפסימית עבור אחת הכלכלות החשובות בעולם. בהודעה נאמר כי הוחלט להוריד את הדירוג בשתי רמות – מהדירוג היוקרתי ביותר AAA לרמה של AA, כמו צרפת ובלגיה, אך מתחת לגרמניה ואוסטרליה עם דירוג העל וארצות הברית שמחזיקה בדירוג של AA פלוס. סוכנות S&P הצטרפה בכך לסוכנות מודי'ס שקבעה בסוף השבוע כי התחזית עבור הכלכלה הבריטית הפכה ל"שלילית" אחרי שהוגדרה "יציבה".



"לדעתנו, התוצאה הזו היא אירוע ראשון מסוגו, והוא יוביל למסגרת מדיניות יעילה פחות, יציבה פחות וצפויה פחות בבריטניה", כתבו כלכלני הסוכנות בהודעתם. "בחנו מחדש את עמדתנו ביחס להערכה המוסדית של בריטניה וכעת אנחנו לא חושבים שהיא חזקה". לפי ההודעה, הממלכה המאוחדת ניצבת מול סיכונים כלכליים, פיזקליים וחוקתיים, כאשר התמיכה של רוב התושבים בצפון אירלנד ובסקוטלנד בהישארות בגוש האירופי יוצרת "סוגיות חוקתיות נרחבות עבור המדינה בכללותה".



הסוכנות ציינה כי החברות הבריטית באיחוד סייעה לכלכלה המקומית למשוך משקיעים וכוח עבודה וכך הפכה את לונדון למרכז פיננסי בינלאומי. בשנתיים האחרונות אף צמחה הכלכלה הבריטית יותר מכמעט כל הכלכלות האירופיות האחרות. "עם זאת, בהתחשב בחוסר הוודאות ובירידה בהשקעות הקשורות בהצבעה לעזוב, אנחנו חוזים האטה משמעותית בשנים 2016 עד 2019", ציינו ב- S&P, אשר חזו כי הצמיחה השנתית תגיע לרמה של 1.1 אחוזים במקום ההערכה הקודמת של 2.1 אחוזים.



בריטים לאחר תוצאות על עזיבת האיחוד
בריטים לאחר תוצאות על עזיבת האיחוד



ההודעה הערב הגיעה דווקא אחרי ששר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן, ששמר על שתיקה מאז משאל העם, התייצב הבוקר לראשונה מול המצלמות וניסה לשכנע את המשקיעים כי הממשלה נערכה לאפשרות של הפרישה וכי הכלכלה הבריטית תוכל להתמודד עם ההשלכות. "בריטניה מוכנה להתעמת מול מה שהעתיד טומן בחובו עבורנו מעמדה של כוח", אמר אוסבורן, שעד המשאל נחשב ליורש אפשרי של קמרון בעתיד. "זו לא יהיה שיט חלק בימים הקרובים, אבל אני רוצה להיות ברור: אל תמעיטו מהנחישות שלנו. הכלכלה הבריטית חזקה מיסודה. אנחנו תחרותיים ואנחנו פתוחים לעסקים".