דונלד טראמפ, שנבחר לנשיא בארצות הברית, הכריז במהלך הקמפיין על שורה של צעדים כלכליים שיבצע לאחר שייבחר. פרופסור ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, ניתח את הבלתי צפוי בשיח עם גבי גזית ב"103FM": "ייקח עוד זמן עד שנראה תגובות אמיתיות של הבורסות. שוקי מניות ופיננסים לא אוהבים אי-וודאות ונרתעים מעליה בסיכונים. לפי הערכתנו נראה עליה מאוד משמעותית ברמת אי הוודאות כי ייכנס לבית הלבן נשיא שיפעיל מדיניות כלכלית חדשה בתחום תקציב המדינה והמיסים ובכל מה שמשפיע על השווקים הפיננסיים. את הפרטים המדויקים ומי יהיו הפרסונות, שר האוצר של דונלד טראמפ, הצוות הכלכלי שלו, מה הדעות שלהם ומה התוכניות הקונקרטיות, ייקח שבועות או אפילו חודשים עד שנדע. מבחינת השווקים נישאר עם אי-הוודאות שמאוד עלתה, שתתבטא בשווקים הפיננסיים בתנודתיות מאוד משמעותית".





גזית ציין שהשווקים במזרח אסיה ירדו ממעותית, בעוד הבורסה בתל אביב יציבה. "הירידה בשוקי מזרח אסיה מובנת", ציין פרופ' ליידרמן. "השווקים הלכו לישון עם מחשבה שקלינטון נבחרת. ברגע שיש הפתעה מהסוג הזה, ואי-וודאות ומדיניות כלכלית חדשה ולא יודעים בדיוק לאיזה כיוון הולכים, אז יש תיקון מסוים. כזאי לזכור ששוקי המניות בעולם, בעיקר בארה"ב, נמצאים אחרי 7-8 שנים של עליות, לכן חשוב להבין שתיקון של 4-6% מרמה גבוהה הוא לא כמו תיקון אחרי דעיכה של השווקים".



על עידן טראמפ בכלכלה אמר פרופ' ליידרמן: "צריך להיערך לעולם חדש. ברור שיכולים להיות שינויים עמוקים, למשל במדיניות הסחר. אם הגישה תהיה יותר לאומנית, אי אפשר לדעת איך ייראו היחסים הכלכליים בין ארה"ב לבין סין ומקסיקו. יש הרבה חברות אמריקניות שהייצור שלהן נעשה במקסיקו. במוקד יהיו תחומים כמו סחר בינלאומי, הגירה, מיסים, הגדלת הגירעון בתקציב. הרי טראמפ רוצה להוריד מיסים לחברות ובכך הוא מאמין שבכך יעודד את הכלכלה. זו אותה הגישה כמו של נתניהו בישראל ורייגן בארה"ב בשנות ה-80'. אחת התוצאות של זה היא שהתשואות והריביות על אגרות חוב עולות. בגלל שהגירעון של הממשלה גדל, היא מנפיקה יותר אגרות-חוב, מלווה יותר כסף מהציבור וזה מעלה את הריביות. להעלאת ריביות יש משמעות וצריך יהיה לראות איך הבנק המרכזי של ארה"ב יגיב במצב כזה. ככל הנראה גם הוא יעלה את הריבית. זה ככל הנראה יתרחש ב-2017".


 


עריכת תוכן 103FM: אסף נבו