הפרלמנט בגרמניה אישר היום בכפוף לתקציב הגרמני את עסקת המל"טים הגדולה עם ישראל בשווי של כמיליארד יורו. מדובר במל"ט "הרון טי פי"


(Heron TP) שמיוצר בתעשייה האווירית אותו תחכור גרמניה לתשע שנים ואמור לשמש את הצבא הגרמני. על פי הפרסומים, מדובר במל"טים עם יכולת לשאת חימוש ואמורים לשרת את הגרמנים באפגניסטן ובמאלי.



אישור העסקה התעכב כחמש שנים מאז החליט צבא גרמניה שהוא מעוניין בטכנולוגיה הישראלית. הסיבה לעיכוב נובעת מהתנגדותה של המפלגה הסוציאל- דמוקרטית בפרלמנט לחכירת כלי הנשק שמיועד להיות מחומש ולבצע סיכולים ממוקדים. על פי המתנגדים, המל"ט עלול לפגוע בחפים מפשע במהלך פעילותו.

אישור העסקה מגיע  שבוע וחצי לאחר פגישת נתניהו מרקל בשבוע שעבר בברלין. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי נתניהו שוחח על כך עם קנצלרית גרמניה מרקל בפגישותיהם הקודמות ובשבוע שעבר.

השימוש בכלי הטיס האלה עורר ויכוח בגרמניה שעיכב את החתימה. פרטי העסקה כוללים תשלום של כ-720 מיליון יורו לחברת איירבס תמורת חכירת שבעה מל"טים ועוד כ-180 מיליון יורו שיעברו ישירות לממשלת ישראל, עבור השימוש בשדות התעופה ובתשתיות נוספות של חיל האוויר.



הצוותים הגרמנים אמורים לשהות ולעבור הכשרה בבסיס חיל האוויר בתל נוף. אישור העסקה כאמור לאחר חמש שנים של דיונים וויכוחים בגרמניה לגבי העסקה. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו שוחח על כך עם הקנצלרית מרקל בפגישות קודמות וגם בשבוע שעבר - פגישות שבהן ככל הנראה נסגרו הפרטים האחרונים.



ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על יציאת של העסקה לדרך ואמר: "זוהי תרומה עצומה לתעשיית הביטחון הישראלית ולכלכלת ישראל. עסקת הענק היא ביטוי לשותפות האסטרטגית בין גרמניה לישראל ועדות לפוטנציאל של התעשייה הישראלית לתרום למדינות כמו גרמניה".