״לקום בחמש וחצי בכל בוקר, לבשל, לסדר את הבית ולקבל את חמשת הפעוטות, שמבחינתי הגיעו הביתה - ליווי תהליך הגדילה שלהם הוא חוויה מספקת מאין כמותה, אך זו גם עבודה שוחקת. 11 שעות על הרגליים, עוד לפני שאתפנה לטיפול בבית שלי. כל הורה יודע עד כמה זה קשה, כל שכן הורה לחמישה ילדים.



דווקא משום כך, אין סטירה כואבת יותר מזו המונחתת חדשות לבקרים מידי המעסיק שלנו. מעסיק שרואה בנו משאב. כלי לגידול ילדים. כלי שלשיטתו לא מתבלה ולא מחייב טיפול.



זה כואב במיוחד כשהמעסיק הזה הוא המדינה. פרויקט המשפחתונים של משרד הכלכלה, בראשות השר נפתלי בנט, מאפשר לנשים להקים משפחתונים בבתיהן. המשרד דואג להכשרת המטפלות, מפקח על התכנים ועל הטיפול ומסבסד להורים (בהתאם לרמת הכנסתם) את עלות המשפחתון. כך מובטחת תעסוקה למטפלת, ושני ההורים יכולים לצאת ולעבוד.



יותר מ־18 אלף ילדים נהנים מפרויקט זה, שליש מהם ממשפחות נתמכות רווחה. לכאורה, זהו דבר חיובי. הלוא מדובר בפרויקט חשוב וחיוני, המשמש כמקור פרנסה עבורי ועבור חברותי למקצוע - כ־3,700 נשים מכל רחבי הארץ. אז היכן הבעיה? בתוך קדנציה של פחות משנתיים פעל משרד הכלכלה ללא לאות לייבש את הפרויקט שאותו ירש מביתו הקודם, משרד התמ״ת. איך הוא עשה זאת? ראשית, בעוד שתקציב מעונות היום עלה השנה, תעריף המשפחתונים נשאר ללא שינוי. שנית, בנט מצהיר על מחויבותו למעונות, ובונה (אולי לא, תלוי את מי שאלת) 400 מעונות, ובו בזמן הוא מתעלם מקיומם של משפחתונים באותן ערים ממש. תפוסתם של חלקם בשנת הלימודים הזאת היא חלקית.



מדאיגה עוד יותר העובדה שמשרד הכלכלה נמנע מהוצאת רישיונות נוספים לנשים המעוניינות לעבוד כמטפלות. יש להודות כי צורת ההעסקה במשפחתונים איננה מיטבית. משרד הכלכלה המציא פטנט ישראלי - ״מעמד הביניים של המטפלות״.



מדובר בנשים עובדות שאינן שכירות ואינן עצמאיות. בהיותן נתונות לפיקוח משרד הכלכלה, אסור למטפלות לקחת ימי חופשה. הן אינן יכולות אפילו לשבת שבעה אם לא מצאו מחליפה שקיבלה את אישור המשרד. עם זאת, המטפלות גם אינן שכירות, כלומר, הן אינן מקבלות תלוש משכורת או נהנות מזכויות סוציאליות. עבור נשים רבות, ייבוש המשפחתונים משמעו היעדר סיכוי לפרנסה נגישה והוגנת.



ניסיונות להידבר עם שר הכלכלה בכל תקופת כהונתו עלו בתוהו. פגישה כזו הרי לא תייצר תמונה בעיתון, ובטח שלא עם הבלורית המתנפנפת של שחקן כדורגל או מגישת טלוויזיה. בצוק העיתים הקמנו את איגוד מטפלות המשפחתונים בכוח לעובדים, ונמשיך להיאבק על זכותנו לתעסוקה הוגנת. בנט כבר לא יאייש כנראה את משרד הכלכלה. שותפתו למפלגה איילת שקד לוטשת עיניים לתפקיד.



כך או אחרת, יש לנו כמה המלצות לשר החדש: בטרם יפצח בהצהרות על מחויבות לתעסוקת חרדים ונשים, מן הראוי שיתכבד ויבחן את הפתרון התעסוקתי המצוי ממש מתחת לאפו, ובה בעת יעשה את הדבר הנכון ויעסיק באופן ישיר את המטפלות. רק דבר אחד מובטח עכשיו - אל מול אוזלת היד של משרד הכלכלה תעמוד עתה חזית מאוחדת ורב מגזרית של מטפלות.



הכותבת היא מטפלת במשפחתון בבני ברק