המהלך של קבוצת דלק בראשות יצחק תשובה, שמתכוונת לגייס 400 מיליון שקלים בהנפקת אגרות חוב, זוכה לביקורת רבה. זאת בגלל שהוא מתבצע שנתיים בלבד אחרי שקבוצת דלק ביצעה "תספורת" שעלתה למשקיעים 1.4 מיליארד שקלים.



אתמול פנתה יו"ר מרצ, זהבה גלאון, למשקיעים המסדיים בבקשה שלא להשקיע באגרות החוב: "כמי שמחזיקים בידיהם את חסכונות הציבור בפנסיה, עליכם לנהוג באחריות וזהירות לגבי מי שלא עמד כבר פעם בהתחייבויותיו לציבור".



גורם נוסף שהביע את מחאתו הוא התנועה לאיכות השלטון, שפנתה היום (רביעי) לדורית סלינגר, הממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון, בקריאה לאמץ את עקרון "הקלון הכלכלי". לפי עקרון זה המוסדיים לא יורשו לרכוש אג"ח של מנפיקים שביצעו בעבר תספורות ולא עמדו בהתחייבויותיהם לנושים. זאת במטרה להטיל מעין "קלון כלכלי" על מנפיקי אג"ח שלא עמדו בהתחייבויותיהם ולהגביל רכישת אג"ח על ידי המוסדיים, על מנת להגן על ציבור חוסכי הפנסיה והגמל מפני אג"ח שלא עומדים בהתחייבויותיהם וכדי להרתיע את מנפיקי האג"ח מביצוע "תספורות".



"עמדתנו היא כי 'תספורות' אלו פוגעות בראש ובראשונה באותם חוסכים שכספם מנוהל על ידי הגופים המוסדיים, ונוגסות בחסכונות הפנסיה שהציבור הרחב מחויב על פי חוק להפריש ממשכורתו. במבחן המציאות, לא קיימת כל מגבלה על בעל שליטה שלא עמד בהתחייבויותיו וביצע 'תספורת' חוב, להמשיך ולגייס הון באמצעות אג"חים של חברות שבבעלותו, והחברות אכן ממשיכות ועושות זאת באין מפריע", נמסר מהתנועה לאיכות השלטון.