הנהלת בנק מזרחי־טפחות הגיעה אתמול (חמישי) לסיכום עקרוני עם הנהלת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד להפצת כרטיסי ויזה על ידי הבנק. בכך הפסיק הבנק את ההסכם שנחתם לפני מספר שנים עם חברת ויזה כאל לשיווק כרטיסי החברה.



על פי מקורות בשוק כרטיסי האשראי, ההחלטה התקבלה על ידי מנכ״ל בנק מזרחי־טפחות אלדד פרשר בעקבות אכזבה מהתוצאות העסקיות של ההסכם עם ויזה כאל. ההסכם עם כאל, הנשלטת על ידי בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי, נחתם לפני מספר שנים עוד בתקופה שהבנק נוהל על ידי אלי יונס. תקוות הבנק הייתה אז שהעסקה תיתן לבנק דריסת רגל משמעותית יותר בוויזה כאל באמצעות קבלת האופציה לרכישת 3% ממניותיה.
 
אלא שלפני כארבע שנים שינתה ויזה כאל את מדיניות התמחור שלה: בעלי השליטה (דיסקונט והבינלאומי) לחצו, וכאל נאלצה להגדיל את תשלומי העמלות. בנוסף, החלה החברה בחלוקת דיבידנד במזומן.
 

עקב כך ירדה הרווחיות של ויזה כאל, האופציה של הבנק לקניית נתח ממניות אלה התפוגגה והוחלט להפסיק את הסכם הבלעדיות עם כאל. כעת יהפוך הבנק לגורם הפיננסי הראשון מחוץ לקבוצת לאומי המפיץ את כרטיסי לאומי ויזה.

בנק מזרחי־טפחות ישווק מעתה את כרטיסי ויזה (של לאומי וכאל) וכן את כרטיסי ישראכרט הנמצאת בבעלות בנק הפועלים. תמורת השיווק תשולם עמלת הפצה כמקובל. יש לציין כי בנק מזרחי־טפחות הוא היחיד מבין חמשת הבנקים הגדולים שאין בבעלותו חברת כרטיסי אשראי.

שוק כרטיסי האשראי ניצב בפני אתגרים מורכבים. חיתוך העמלות הצולבות, הפסקת גביית עמלת תשלום נדחה, והפחתת עמלות הניהול בבתי העסק - יפגעו ברווחיות החברות, אם המשק לא יצמח והחברות לא ישכילו לנצל מקורות הכנסה חלופיים או להשקיע בחדשנות טכנולוגית.