בוטלה השביתה בדרום. לאחר יום ארוך של דיונים בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, הגיעו ההסתדרות מחד והתאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר מאידך, להבנות, לפיהן מכתבי הפיטורים שהוצאו לעובדי מפעל תרכובות ברום יוקפאו והצדדים ייכנסו למו"מ בן שבועיים, שבסופו ידווחו לנשיא בית הדין.



עם זאת שביתת עובדי תרכובות ברום ומפעלי ים המלח של כי"ל ממשיכה.



יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר בעקבות ההחלטה: "כפי שההסתדרות דרשה, מכתבי הפיטורין הוקפאו ללא תנאים מוקדמים. המאבק על דרום הארץ יימשך עד אשר יימצא פתרון הולם למצוקת התעסוקה בחבל הארץ הגדול במדינה. אני מברך את כל העובדים בדרום על המחויבות שגילו". 



אבנר בן סניור, יו"ר ועד עובדי תרכובות ברום, אמר לאחר ההחלטה לבטל את השביתה ולהקפיא את מכתבי הפיטורין: "הנהלת החברה נכנעה והבינה שוועד העובדים לא ינהל מו"מ כאשר הפיטורים עומדים כמו חרב מעל ראשו". 



לדבריו, המו"מ ינהל אך ורק לאחר הקפאת הפיטורים. 



מחברת כי"ל נמסר שהם מקבלים את החלטת בית הדין ונכנסים למו"מ אינטנסיבי בהקדם האפשרי. בינתיים מכתבי הפיטורים מוקפאים והשביתה במפעלים המושבתים נמשכת.



עוד נמסר מהחברה, כי במידה והצדדים לא יצליחו להגיע להסכמות והמו"מ יתפוצץ, הכל יחסור לקדמותו, כלומר המכתבים שוב יהיו בתוקף. 



אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר, שהיה אחד מהצדדים שעתר לבית הדין לעבודה, אמר למעריב אונליין: "אני מברך על ההחלטה משום שקיום שביתה היה פוגע כלכלית בכל הדרום. אני לא רוצה להיכנס לנושאים הקשורים כי אין לי מספיק מידע בנושא זה, אולם טוב עשה בית הדין הארצי לעבודה כאשר קבע מה שקבע משום שלא ניתן לקיים שביתה כללית בחבל ארץ שלם בגלל בעיות של כמה מפעלים בודדים".



מאחורי העתירה של התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר עמדה הטענה כי שביתה שכזו תגרום נזק עצום למשק. מנגד, בהסתדרות ובוועדי העובדים טוענים כי הפיטורים בכיל הם חלק ממשבר תעסוקה חמור ומתמשך בדרום, ולכן יש הצדקה לקיום השביתה הכללית.



אין זה הניסיון הראשון להגיע להבנות בין ההסתדרות לבין כיל. בשבוע שעבר ניסה השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, לתווך בין הצדדים ואף הצליח להביא לחידוש המו"מ, אולם השיחות פוצצו לאחר יומיים בלבד.