שוק המטבע של ישראל פתח את המסחר כשהדולר נמצא עמוק מעבר לשער ארבעת השקלים. בשוק מעריכים הבוקר (שני) כי תוצאות הבחירות עשויות להחליש את השקל, שכן יש חשש שהתוצאות לא יאפשרו הקמת ממשל יציב.



במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "לאחר הפריצה המוחצת בשבוע שעבר מעל רמת ארבעת השקלים, הדולר-שקל ממשיך להתבסס מעל המחסום הפסיכולוגי, שכעת מהווה תמיכה ובסיס שממנו יכול הצמד להמשיך ולטפס מעלה. היעד הבא הוא 4.05, הרמה שבה נבלם הצמד בשבוע שעבר, ולאחר מכן 4.07, השיא של אוגוסט 2012. אין ספק שבגבהים הפסיכולוגיים הללו התנודתיות גבוהה למדי, והסוחרים עדיין לא התרגלו להחלפת הקידומת. אם אכן הצמד יצליח להתבסס מעל הרמה העגולה של 4 שקלים לדולר, הדבר יפתח פתח למהלך נרחב כלפי מעלה". 



בזירה המקומית, ייתכן, כאמור, כי הבחירות השבוע יכבידו על השקל. לפחות על פי הסקרים, נראה כי יהיה קושי להרכיב קואליציה יציבה, מה שצפוי לפגוע באמון השווקים בהנהגה בישראל. בתוך כך, לא נראה שהשוק "רוצה" בניצחונו של צד כזה או אחר. אין הבדלים כלכליים מובהקים בין המפלגות המובילות, ובלאו הכי כל קואליציה תחבר מפלגות בעלות אג'נדה שונה, מה שיטשטש את הקו הכלכלי של הממשלה הבאה.



זינוק הדולר בעולם- המנוע מאחורי נסיקת הדולר-שקל



המנוע מאחורי הנסיקה של הדולר-שקל היה הזינוק של הדולר בעולם, כאשר הדולר-אינדקס טיפס לרמתו הגבוהה ביותר מזה למעלה מ-12 שנה והצליח לנעול מעל רמת 100. הראלי של הדולר מוציא מאיזון את כל השוק. בשוק המניות האמריקאי ראינו תגובה שלילית להמשך התיסוף בדולר, וזאת מחשש שעליית הדולר תכביד על ההתאוששות של המשק האמריקני. גם הציפייה להעלאת הריבית של הפד, שרבים מעריכים כי תתבצע בחודשים הקרובים, מעוררת חשש בשוק המניות. עליית מטבע המביעה חיוב לגבי התחזקותה הכלכלית של ארצות הברית, ועל כן ככל הנראה מדובר בחשש זמני. מנגד, התחזקות הדולר מורידה את מחיר הנפט והזהב, הנקובים בדולרים.



בהקשר זה, ישיבת הריבית השבוע של הפד תהיה אירוע מפתח. הדולר נסחר כעת במצב קיצון, המבטא תמחור של העלאת ריבית קרובה. אם הבנק הפדרלי יצנן את הציפייה הזו וישמור על הנימה הזהירה שלו, הדבר עשוי להביא לתיקון חד בדולר.



קריסת האירו תורמת גם היא להתחזקות הדולר, עקב החלק המשמעותי מאוד של המטבע האירופאי באינדקס הדולרי. נזכיר שהאירו נחלש בחדות למול כל המטבעות בעולם (וגם מול השקל), וזאת על רקע התחלת ההרחבה הכמותית מצד ה-ECB, הבנק המרכזי האירופי. ההערכה הרווחת היא כי האירו-דולר יעשה את דרכו בטווח הקרוב עד לרמת שוויון הערך (שער חליפין של 1), מה שצפוי לחזק את הדולר עוד יותר מול הדולר בכלל ומול השקל בפרט.